خانهاخبار
هشدار سامانه همتا برای آیفون‌های جدید؛ هنوز آیفون 14 در ایران رجیستر نشده است!

هشدار سامانه همتا برای آیفون‌های جدید؛ هنوز آیفون 14 در ایران رجیستر نشده است!

سری آیفون 14 با گذشت بیش از یک ماه، نه تنها هنوز رجیستر نشده بلکه همتا همه آیفون ۱۴های بازار را قاچاق خوانده است!
۱۴۰۱/۸/۷

بیشتر از یک ماه است که سری آیفون 14 در تمامی مدل‌ها به بازار کشورمان راه پیدا کرده و حتی قیمت رجیستری این سری از گوشی‌ها هم مشخص شد اما هنوز حتی یک آیفون 14 هم رجیستر نشده است!

image

 

درواقع شروع این ماجرا از آنجایی بوده که واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به شکل رسمی به کشور ممنوع شده است. در همین راستا، هیچ نسخه شرکتی و گارانتی‌داری از سری آیفون 14 در بازار کشورمان پیدا نمی‌شود و همگی آن‌ها به شکل غیر مستقیم وارد بازار موبایل ایران شده‌اند. در حال حاضر شناسه گمرکی برای این کالا در سامانه‌ها ثبت نشده و تجار امکان ثبت سفارش و ترخیص آیفون 14 را ندارند. حتی اگر این سری از گوشی‌های اپل به شکل مسافری و برای استفاده شخصی وارد کشور شوند نیز به دلیل اینکه شناسه آن‌ها در سامانه ثبت نمی‌شود، امکان رجیستری آن وجود ندارد.

حالا امروز شاهد یک اطلاع رسانی رسمی از طرف سامانه همتا هستیم که متاسفانه جزئیاتی از رجیستری این گوشی‌ها ارائه نداده و بیشتر شبیه به یک هشدار است! این اطلاعایه به شرح زیر است:

پیرو اخبار ضدونقیض در رسانه‌ها و سؤالات مکرر مخاطبان در مورد وضعیت آیفون14، به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، کلیه گوشی‌های آیفون14 بازار قاچاق هستند، لذا به کلیه واحدهای صنفی اکیداً توصیه می‌شود تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون 14 از خرید و فروش آن خودداری کنند.

حالا با این وضعیتی که ایجاد شده و همتا رسما آیفون‌های 14 بازار ایران را تماما قاچاق خوانده، همزمان شاهد یک تناقض هم هستیم. به طور دقیق‌تر، هرکسی که گوشی بدون رجیستری را فعال می‌کند و سیم کارت درون آن قرار می‌دهد، تنها به مدت یک ماه آنتن خواهد داشت و پس از آن باید به دنبال راهی برای رجیستر کردن گوشی خودش باشد تا بتواند همچنان آنتن داشته باشد. از آن‌جایی که بیشتر از یک ماه از عرضه سری آیفون 14 به بازار ایران می‌گذرد، افرادی که در روزهای ابتدایی این گوشی‌ها را خریداری و فعال کرده بودند، مهلت یک ماهه آنتن داشتنشان هم به پایان رسیده ولی همتا تصمیم گرفته یک ماه دیگر آنتن آن‌ها را تمدید کند!

با این تناقض معلوم نیست واقعا همتا این گوشی‌ها را قاچاق می‌داند یا می‌خواهد همچنان آنتن دهی آن‌ها برقرار باشد تا وضعیت رجیستری آن‌ها را به هر شکلی که شده، معلوم کنند. البته که ما امیدواریم بالاخره این سری از گوشی‌های اپل هم در بازار ایران رجیستر شوند تا کاربران بتوانند سراغ آن‌ها بروند اما این ماجراهایی که در این تقریبا ۴۰ روز اخیر برای سری آیفون 14 به وجود آمده، تقریبا همه را چه از کاربر تا چه فروشنده و وارد کننده، حسابی گیج کرده و قطعا هیچ کدام از این اخبار و اقدامات صورت گرفته، به نفع مردم نبوده است. شما در این زمینه چه فکر می‌کنید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (9 نظر)

وحید

۱۴۰۱/۱۰/۲۹
تا کشورهای دور افتاده آفریقایی هم چند ماهه دارن از آیفون 14 استفاده میکنن ولی در ایران .... اینه تفاوت یه زندگی نرمال با زندگی غیر نرمال در ایران !!! اصلاً خنده داره انگار نه انگار که گوشیاشون دیگ آنتن نداره ...!!

ssnn

۱۴۰۱/۹/۹
یعنی الان با 50 تومن 14 رو بگیرن بعد از چند وقت 10 تومن بدن برای ریجسترش بصرفه تر براشون در میاد تا صبر کنن رجیستر بشه بعد بخرن؟

محمد

۱۴۰۱/۸/۳۰
آقای رجبی ممنونم بابت همدردی تون بنده خیلی جاها مکاتبه کردم و شماره نامه های وزارت و دفتر وزیر هم دارم اما متاسفانه جواب نامه ها نمیاد
واقعا اذیت کننده شده شرایط با اینکه آنتن دهی رو یک ماه دیگه تمدید کردند برای همه گوشی های آیفون ولی بازم مهلت یک ماهه دوم هم داره تمام میشود
اگر میتونید کمک کنید واقعا ، من 8 ماه پول پس انداز کردم تا بتونم یدونه آیوفون 14 بخرم

گوگولی

۱۴۰۱/۸/۱۲
عزیزدل برادر فروشنده اگر یک درصد احتمال بده رجیستر میشه هیچ موقع گوشی ۷۰ میلیونی رو ۴۰ میلیون نمیده.فروشنده ها گرگی هستند که خود گرگ به گرگ بودن خودش شک میکنه.

Mehrshad

۱۴۰۱/۸/۱۲
محمد جان به شخصه فکر می‌کنم همین که توی گمرک گوشی‌ت ثبت شده، خبر خوبی هست. امیدوارم هرچه زودتر درگاه پرداخت رو هم باز کنن تا کاربرایی مثل شما بتونن آیفون‌های خودشون رو رجیستر کنن.