خانهاخبار
۱۰ ویژگی جدید iOS 16.1 که اواخر ۲۰۲۲ عرضه می‌شوند

۱۰ ویژگی جدید iOS 16.1 که اواخر ۲۰۲۲ عرضه می‌شوند

iOS 16 با خود قابلیت‌های بسیاری را به ارمغان آورد، اما خیلی از ویژگی‌ها هستند که با عرضه عمومی اولیه این سیستم عامل ارائه نشدند و قرار است که تا اواخر سال ۲۰۲۲ عرضه شوند؛ ما در اینجا قصد داریم به ۱۰ مورد از آنها بپردازیم.
۱۴۰۱/۷/۱۶

iOS 16 سه هفته پیش با صفحه قفل قابل شخصی سازی، امکان ویرایش پیام‌ها، بهبود حالت‌های فوکوس و موارد دیگر به عرضه عمومی رسید، اما این تمام ماجرا نبود و همچنان ویژگی‌هایی وجود دارند که قرار است حداکثر تا اواخر سال ۲۰۲۲ طی بروزرسانی‌هایی عرضه شوند.

برطبق گفته اپل ویژگی‌های دیگری را که قرار است اضافه شوند بررسی کردیم و در این مطلب ۱۰ مورد از مهم‌ترین آنها را که برای آیفون و آیپد تا اواخر امسال عرضه می‌شوند جمع‌آوری کرده‌ایم. بسیاری از از موارد بخشی از iOS 16.1 است که در حال حاضر در مرحله آزمایشی بتا هستند، اما برخی دیگر هم انتظار نمی‌رود که با عرضه iOS 16.1 عرضه شوند.

کتابخانه عکس مشترک آیکلود

«iCloud Shared Photo Library» اشتراک گذاری عکس‌ها را با اعضای خانواده یا دوستانتان در برنامه عکس‌ها برای شما آسان‌تر می‌کند. این ویژگی به شما و حداکثر پنج نفر دیگر اجازه می‌دهد عکس‌ها را در یک کتابخانه مشترک که از طریق آیکلود قابل دسترسی است، اضافه، ویرایش یا حذف کنید.

image

 

اپل عرضه این ویژگی را فعلا به تعویق انداخته، اما به تازگی گفته که اواخر امسال عرضه خواهد شد.

فعالیت‌های زنده برای برنامه‌های شخص ثالث

اپل گفته که در iOS 16.1 ویژگی فعالیت‌های زنده را به برنامه‌های شخص ثالث در اپ استور گسترش می‌دهد. این قابلیت به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تا از رویدادهای زنده مانند بازی‌های ورزشی یا سفارش تحویل غذا، به طور مستقیم روی صفحه قفل یا در داینامیک آیلند مطلع شوند.

Live Activities  در مدل‌های آیفون ۱۴ و قبل از آن در پایین صفحه قفل ظاهر می شود. در آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس این ویژگی در داینامیک آیلند هنگامی که قفل دستگاه باز است یا در صفحه قفل هنگامی که دستگاه قفل است یا در حالت صفحه نمایش همیشه روشن، ظاهر می‌شود.

image

 

پس از در دسترس قرار گرفتن نسخه توسعه دهندگان iOS16.1، توسعه دهندگان می‌توانند برنامه‌های خود را با ویژگی فعالیت‌های زنده به اپ استور ارسال کنند. این ویژگی همچنین در برنامه اپل تی وی برای لیگ‌های منتخب ورزشی از جمله MLB برای کاربران در آمریکا، کانادا، استرالیا، بریتانیا، برزیل، مکزیک، ژاپن و کره جنوبی پشتیبانی می‌شود؛ به علاوه لیگ بسکتبال NBA آمریکا و لیگ برتر هم صرفا برای کاربران آمریکایی و کانادایی در دسترس خواهد بود.

ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره

هرچهار مدل آیفون ۱۴ دارای ویژگی SOS جدید اضطراری از طریق ماهواره هستند که قرار است در ماه نوامبر (آبان)  فعلا در آمریکا و کانادا راه اندازی شود.

ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره به گونه‌ای طراحی شده است که به مدل‌های آیفون ۱۴ اجازه می‌دهد به طور مستقیم به ماهواره متصل شوند و به کاربران این امکان را می‌دهد که در خارج از محدوده پوشش تلفن همراه و وای فای، پیام‌های متنی را به خدمات اورژانس ارسال کنند. هنگامی که این سرویس در آمریکا و کانادا راه اندازی شود، طبق ادعای اپل این سرویس برای دو سال اول رایگان خواهد بود که این اظهارات نشان از این دارد که قرار است در آینده کاربران هزینه‌ای را برای آن پرداخت کنند.

image

 

اپل می‌گوید در شرایط ایده‌آل با دید مستقیم از آسمان و افق، ارسال پیام از طریق ماهواره ممکن است ۱۵ ثانیه طول بکشد، اما ارسال پیام اگر در زیر یک درخت با شاخ و برگ‌های زیاد یا متوسط باشد، ممکن است بیش از یک دقیقه به طول بیانجامد.

سرویس اپل موزیک کلاسیک

در آگوست سال ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰)، اپل از خرید سرویس موسیقی کلاسیک Primephonic خبر داد. در آن زمان اپل اعلام کرد که قصد دارد یک برنامه اختصاصی موسیقی کلاسیک را در سال ۲۰۲۲ راه اندازی کند که رابط کاربری Primephonic را با ویژگی‌هایی اضافی ترکیب می کند.

image

 

اپل در حال آماده‌سازی خود برای راه اندازی سرویس اپل موزیک کلاسیک است، اما جزئیات دقیقی از تاریخ انتشار آن هنوز در دست نیست.

شارژ انرژی پاک

iOS 16.1 دارای ویژگی جدید «Clean Energy Charging»  است که اپل می‌گوید هدف از این ویژگی بهینه سازی زمان شارژ برای زمانی است که شبکه از منابع انرژی پاک‌تر استفاده می‌کند و اثرات کربن را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که این ویژگی مختص آمریکا است اما احتمال دارد در آینده به کشورهای بیشتری راه پیدا کند.

image

 

استفاده از سرویس اپل +Fitness بدون نیاز به اپل واچ

اپل +Fitness برای کاربران آیفون بدون نیاز به اپل واچ، از طریق سیستم عامل‌های iPadOS 16.1 ،iOS16.1 و tvOS 16.1 میسر خواهد شد. البته شایان ذکر است که بدون اپل واچ کاربران آيفون مواردی مانند ضربان قلب و کالری سوزانده شده در طول تمرین را نخواهند دید.

image

 

این سرویس که در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) راه اندازی شد، دارای آرشیوی با بیش از ۳۰۰۰ ویدیوی تمرینی و مدیتیشن است که هر هفته هم محتوای جدیدی به آن اضافه می‌شود. سرویس مذکور مبتنی بر اشتراک از طریق برنامه تناسب اندام اپل در آیفون، آیپد و اپل تی وی در ۲۱ کشور در دسترس است و قیمت آن در آمریکا به میزان ۹٫۹۹ دلار در ماه یا ۷۹٫۹۹ دلار در سال تعیین شده است، که البته با خرید برخی محصولات مانند اپل واچ، شما می‌توانید به مدت سه ماه از این سرویس بصورت رایگان استفاده کنید.

برنامه وایت بورد

اپل می‌گوید که در اواخر سال جاری، یک برنامه جدید وایت بورد دیجیتال به نام «Freeform» را برای آيفون و آیپد منتشر خواهد کرد. این برنامه به عنوان یک بوم انعطاف پذیر توصیف شده که با پشتیبانی از قلم اپل، به کاربران این امکان را می‌دهد که همه چیز را در یک مکان ببینند، به اشتراک بگذارند و بدون نگرانی در مورد طرح بندی و اندازه صفحه، همکاری داشته باشند.

image

 

این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا یک جلسه تمرینی را از فیس تایم شروع کنند و بروزرسانی‌های دیگران را به طور مستقیم در یک رشته گفتگو در iMessage مشاهده کنند.

لوازم جانبی Matter در برنامه هوم

Matter یک استاندارد اتصال آینده نگرانه است که لوازم جانبی سازگار خانه هوشمند را قادر می‌سازد تا به طور یکپارچه در چندین پلتفرم از جمله HomeKit اپل، الکسای آمازون و گوگل هوم کار کنند. در آیفون، آیپد و مک، اپل می‌گوید که پشتیبانی از Matter در بروزرسانی اپلیکیشن هوم در اواخر امسال ارائه می‌شود.

image

 

برای کنترل لوازم جانبی Matter با برنامه هوم و سیری، نیاز به هوم پاد یا اپل تی وی است که به عنوان یک هاب خانگی اجرا می‌شود.

نمایش درصد باتری در مدل‌های بیشتر آیفون

اپل بالاخره درصد باتری را دوباره در نوار وضعیت آيفون‌هایی که دارای ناچ بودند، قابل مشاهده کرد و دیگر برای دیدن میزان درصد باتری، نیاز به رفتن به کنترل سنتر نیست؛ اما با عرضه iOS 16 دیدیم که این قابلیت برای گوشی‌های آیفون XR، آيفون ۱۱، ۱۲ مینی و ۱۳ مینی در دسترس نبود. حالا با عرضه نسخه‌های آزمایشی iOS 16.1 مشاهده شده که اپل برای این مدل‌ها هم نمایش درصد باتری را فعال کرده که به زودی شاهد این ویژگی در این آیفون‌ها هم خواهیم بود.

image

 

ویژگی استیج منیجر برای آیپد پروهای غیر M1

هفته گذشته اپل اعلام کرد که iPadOS 16.1 استیج منیجر را به مدل‌های آیپد پرو با تراشه‌های A12X و A12Z هم که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ عرضه شده‌اند، گسترش خواهد داد. پیش‌تر این شرکت گفته بود که ویژگی مذکور فقط مختص آیپد پروهایی است که دارای تراشه M1 هستند.

image

 

البته باید گفت که استیج منیجر در مدل‌های قدیمی‌تر آیپد پرو، از نمایشگر خارجی پشتیبانی نخواهد کرد و این ویژگی را به چهار برنامه روی صفحه نمایش داخلی محدود می‌کند. اپل همچنین پشتیبانی از نمایشگر خارجی استیج منیجر را در مدل‌های آیپد پرو و آيپد ایر با تراشه M1 به تاخیر انداخته است و گفته که این قابلیت با بروزرسانی نرم افزاری در اواخر سال جاری میلادی عرضه خواهد شد.

به نظر شما به جز موارد ذکر شده، چه ویژگی‌های دیگری در iOS 16.1 وجود دارند که دارای اهمیت هستند؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)