خانهاخبار
اینتل از پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهمی خود با نام «رَپتِر لیک» رونمایی کرد!

اینتل از پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهمی خود با نام «رَپتِر لیک» رونمایی کرد!

شرکت اینتل به تازگی از نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپی خود رونمایی کرده است.
۱۴۰۱/۷/۶

شرکت اینتل به تازگی از پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهمی خود با نام «رَپتِر لیک» رونمایی کرده است. محصولات جدید اینتل، شامل سه پردازنده جدید هستند که هر یک، در دو نسخه متفاوت به بازار می‌آیند. به ادعای اینتل، پردازنده‌های نسل سیزدهمی این شرکت در پردازش تک هسته‌ای حدود ۱۵ درصد و در پردازش چند هسته‌ای حدود ۴۱ درصد سریع‌تر از نسل پیشین هستند.

image

 

قدرتمند‌ترین پردازنده جدید اینتل، Core i9-13900K نام داشته که البته، در نسخه‌ای بدون کارت گرافیک آنبورد با نام 13900KF نیز به بازار می‌آید. این پردازنده از معماری دوگانه نسل پیشین استفاده کرده و دارای هشت هسته پر مصرف و شانزده هسته کم مصرف است. نسل جدید Core i9 دارای ۳۲ رشته پردازشی بوده و کش L2 این پردازنده، معادل ۳۲ مگابایت و کش L3 آن نیز معادل با ۳۶ مگابایت است. کلاک اسپید هسته‌های پر مصرف این پردازنده، در حالت بوست شده ۵.۸ گیگاهرتز رسیده و هسته‌های کم مصرف نیز حداکثر توان ۴.۳ گیگاهرتزی دارند.

پردازنده Core i9-13900 مصرف انرژی پایه ۱۲۵ واتی دارد که البته در حالت توربو، به ۲۵۳ وات افزایش می‌یابد. اینتل هنوز قیمت مصرف کننده این قطعات را اعلام نکرده و تنها قیمت خرید عمده آنها را اعلام کرده است که برای مدل 13900K، معادل ۵۸۹ دلار و برای 13900KF نیز برابر با ۵۶۴ دلار خواهد بود. مسلما، قیمت مصرف کننده برای این پردازنده‌ها، کمی بالاتر است.

image

 

در سوی دیگر، مدل Core i7-13700K را داریم که دارای هشت هسته پر مصرف و هشت هسته کم مصرف است. این پردازنده که دارای ۲۴ رشته پردازشی است؛ ۲۴ مگابایت کش L2 و ۳۰ مگابایت کش L3 نیز به همراه دارد. کلاک اسپید هسته‌های پر مصرف این مدل، در حالت بوست شده با ۵.۴ گیگاهرتز رسیده و در هسته‌های کم مصرف نیز معادل با ۴.۲ گیگاهرتز است.

این پردازنده همانند نسل جدید Core i9، در حالت معمول مصرف انرژی ۱۲۵ واتی دارد که در حالت مکس توربو، به ۲۵۳ وات افزایش می‌یابد. قیمت خرید عمده Core i7-13700K، ۴۰۹ دلار بوده و مدل 13700KF نیز با قیمت ۳۸۴ دلار به فروش خواهد رسید.

image

 

در نهایت، پردازنده Core i5-13600K را داریم که در آن شش هسته پر مصرف و هشت هسته کم مصرف به چشم می‌خورند. این پردازنده که دارای ۲۰ رشته پردازشی است؛ ۲۰ مگابایت کش L2 و ۲۴ مگابایت کش L3 را به همراه دارد. کلاک اسپید هسته‌های پر مصرف این پردازنده در حالت بوست شده به ۵.۱ گیگاهرتز رسیده و در سوی دیگر، حداکثر قدرت هسته‌های کم مصرف نیز معادل با ۳.۹ گیگاهرتز است.

این پردازنده در حالت عادی، ۱۲۵ وات و در حالت مکس توربو ۱۸۱ وات انرژی مصرف می‌کند. قیمت Core i5-13600K معادل با ۳۱۹ دلار بوده و مدل 13600KF نیز به قیمت ۲۹۴ دلار فروخته خواهد شد.

image

 

تمامی مدل‌های معرفی شده دارای ۲۰ لین PCIe هستند که شامل ۱۶ لین PCIe 5.0 و ۴ لین PCIe 4.0 می‌شوند. این مدل‌ها همچنین از حافظه DDR5 5600 و DDR4 3200 پشتیبانی کرده و در مدل‌های با پسوند K، شاهد استفاده از کارت گرافیک آنبورد Intel UHD Graphics 770 نیز هستیم.

پردازنده‌های نسل سیزدهمی «رَپتِر لیک» با مادربورد‌های جدید Z790 که در امروز شاهد معرفی آنها بودیم و مادربورد‌های قدیمی سری 600 نیز کار خواهند کرد. پردازنده‌ها و مادربورد‌های جدید اینتل از تاریخ ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) به بازار می‌آیند.

image

 

درباره پردازنده‌های نسل سیزدهمی شرکت اینتل چه می‌اندیشید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)