خانهاخبار
کدام‌یک از گوشی‌های بازار بهترین نمایشگرها را دارند؟

کدام‌یک از گوشی‌های بازار بهترین نمایشگرها را دارند؟

در این مطلب، قصد داریم تا نگاهی دقیق‌تر به نمایشگر گوشی‌های سال ۲۰۲۲ انداخته و بهترین‌ها را در این میان مشخص کنیم.
۱۴۰۱/۷/۲

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی هوشمند، نمایشگر آن است. یک نمایشگر خوب و با کیفیت، صرفا توسط رزولوشن یا تراکم پیکسلی قابل تشخیص نبوده و عوامل بسیاری چون میزان روشنایی، کنتراست، بالانس رنگ سفید و عملکرد در حین پخش محتوای HDR نیز از اهمیت بسیاری برخوردارند.

image

 

با توجه به اینکه در اکثر پرچمدار‌های این دوره و زمانه از پنل‌های نسبتا مشابه اولد استفاده می‌شود؛ شاید تشخیص تفاوت‌های نمایشگر گوشی‌ها کمی دشوار به نظر بیاید. با این وجود، در این مطلب قصد داریم تا نگاه دقیق‌تری به برخی از بهترین نمایشگر‌های به کار رفته در گوشی‌های سال ۲۰۲۲ بیاندازیم.

 

سونی اکسپریا 1 IV

image

 

شرکت سونی، تنها شرکتی است که در گوشی‌های هوشمند خود از پنل‌هایی با رزولوشن 4K استفاده می‌کند. سونی همچنین در کنار استفاده از پنلی با رزولوشن بالاتر از رقبا، آن را با دقت فراوانی کالیبره کرده تا رنگ‌ها در اکسپریا 1 IV به واقعی‌ترین شکل ممکن نمایش داده شوند.

پرچمدار این شرکت، دارای نمایشگری ۶.۵ اینچی از نوع اولد با رزولوشن ۱۶۴۴×۳۸۴۰، نسبت تصویر ۲۱:۹ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی است. تراکم پیکسلی این نمایشگر نیز معادل ۶۴۳ پیکسل در هر اینچ بوده که از سایر گوشی‌ها به صورت چشمگیری بالاتر است.

البته، لازم به ذکر است که نمایشگر این گوشی تنها در هنگام نمایش عکس یا فیلم در حالت 4K بوده و در اکثر اوقات، با رزولوشن ۱۰۹۶×۲۵۶۰ عمل می‌کند.

 

سامسونگ گلکسی اس 22 الترا

image

 

سامسونگ همواره با نمایشگر‌های بسیار با کیفیت گوشی‌های خود شناخته شده و در این روز‌ها، بیشتر پنل‌های به کار رفته در گوشی‌های هوشمند، از این شرکت خریداری شده‌اند. سامسونگ برای پرچمدار اصلی امسال خود یا همان گلکسی اس 22 الترا، سنگ تمام گذاشته و از جدیدترین نمایشگر‌های اولد LTPO خود استفاده کرده است.

این نمایشگر با روشنایی ۱۷۵۰ نیت، موفق شد تا در هنگام عرضه رکورد بیشترین میزان روشنایی پنل‌ها را به خود اختصاص دهد. نسل جدید تکنولوژی LTPO نیز به سامسونگ اجازه داده که نرخ نوسازی‌ نمایشگر گوشی را تا ۱ هرتز پایین آورده و مصرف باتری آن را کاهش دهد.

گلکسی اس 22 الترا دارای نمایشگری ۶.۸ اینچی از نوع امولد با رزولوشن 1440p و نرخ نوسازی متغیر بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز است. همانند اکثر پنل‌های سامسونگ، این گوشی نیز در هنگام نشان دادن رنگ‌ها عالی عمل کرده و کنتراست بی نظیری را نمایش می‌دهد. ضمنا، به لطف روشنایی ۱۷۵۰ نیتی این پنل، کاربران می‌توانند در هنگام تابش مستقیم نور خورشید نیز به راحتی از آن استفاده کنند.

 

اوپو فایند X5 پرو

image

 

پرچمدار جدید اوپو، از مشخصات بسیار جذابی برخوردار بوده و نمایشگر آن نیز عملکرد فوق العاده‌ای دارد. این گوشی از یک پنل امولد با رزولوشن ۱۴۴۰×۳۲۱۶ استفاده کرده و دارای نرخ نوسازی متغیر ۱۲۰ هرتزی، نسبت تصویر ۲۰:۹ و تراکم پیکسل ۵۲۵ پیکسل در هر اینچ است.

این شرکت پس از آغاز همکاری خود با Pixelworks، دقت پنل‌‌هایش در نمایش رنگ‌ها را نیز بسیار بالاتر برده و این گوشی نیز عملکرد بسیار تحسین برانگیزی در این زمینه دارد. یکی از چالش‌های پنل‌های اولد، معمولا نمایش رنگ سفید بوده که در برخی مواقع قرمز یا زرد به نظر می‌رسد؛ اما اوپو فایند X5 پرو، یکی از بهترین پنل‌ها در زمینه بالانس رنگ سفید را دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب اوپو فایند X5 پرو، بالانس رنگ‌ها در سطوح مختلف روشنایی بوده که به این گوشی اجازه می‌دهد تا در روشن‌ترین یا تاریک‌ترین شرایط، رنگ‌ها را با دقت بسیار بالایی نمایش دهد.

 

گوگل پیکسل 6 پرو

image

 

شرکت گوگل نیز در جدیدترین پرچمدار خود یا همان پیکسل 6 پرو، از نمایشگر بسیار با کیفیتی استفاده کرده است. این گوشی دارای نمایشگری امولد با رزولوشن ۱۴۴۰×۳۱۲۰، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و تراکم پیکسلی ۵۱۲ پیکسل در هر اینچ است.

این شرکت نیز در این نسل از پیکسل‌ها، تمرکز زیادی روی کالیبره کردن نمایشگر گوشی‌های خود داشته و پنل پیکسل 6 پرو، دقت بسیاری در نمایش رنگ‌ها دارد.

 

وان پلاس 10 پرو

image

 

پرچمدار جدید وان پلاس نیز دارای نمایشگری با کیفیت مثال زدنی است. البته، این امر چندان غافلگیر کننده نبوده زیرا در این گوشی نیز دقیقا از همان پنل به کار رفته در اوپو فایند X5 پرو استفاده شده است. به همین دلیل، در این محصول نیز شاهد دقت بالا در نمایش رنگ‌ها و پوشش گسترده آنها هستیم.

پنل این گوشی همچنین نرخ نوسازی خود را به طور هوشمند با توجه به نوع محتوا تغییر می‌دهد. برای مثال، در هنگام وب‌گردی در مرورگر کروم، این گوشی روی حالت ۱۲۰ هرتزی بوده و اگر شروع به مشاهده یک ویدیو کنید، نرخ نوسازی نمایشگر به ۶۰ هرتز کاهش می‌یابد.

 

آیفون 14 پرو مکس

image

 

شرکت اپل که همواره در استفاده از ویژگی‌های جدید کمی کند عمل می‌کند؛ سرانجام در سال گذشته نرخ نوسازی بالا را به آیفون‌های خود آورد و اکنون نیز در پرچمداران امسال خود یعنی آیفون 14 پرو و پرو مکس، از روشن‌ترین، بهترین و با کیفیت‌ترین پنل‌های ممکن استفاده کرده است.

این گوشی‌ها با حداکثر میزان روشنایی ۲۰۰۰ نیت، رکورد بیشترین میزان روشنایی در بین گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده‌اند و پنل اولد فوق پیشرفته آنها، توسط سامسونگ تولید شده و از نسل دوازدهم پنل‌های اولد این شرکت به حساب می‌آید.

به رسم همیشه، نمایشگر آیفون‌ها در نمایش رنگ‌ها نیز بسیار خوب عمل کرده و این پنل سوپر رتینا XDR، توانایی نمایش ویدیو‌های 4K دالبی ویژن را نیز دارد. تنها نقطه ضعف نمایشگر این گوشی‌ها، این بوده که دقت در نمایش رنگ‌ها می‌توانست کمی بیشتر باشد. این شرکت همچنین سرمایه گذاری چشمگیری روی تکنولوژی «سرامیک شیلد» شرکت کورنینگ داشته که به ادعای آنها، مقاومت شیشه قرار گرفته روی نمایشگر را افزایش می‌دهد.

 

گوگل پیکسل 6a

image

 

شاید در بین این همه پرچمدار، از دیدن یک گوشی میان رده غافلگیر شوید؛ ولی نمایشگر پیکسل 6a عملکرد بسیار خوبی داشته و لیاقت حضور در این لیست را دارد. این گوشی دارای نمایشگری ۶.۱ اینچی از نوع اولد با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ و تراکم پیکسلی ۴۲۹ پیکسل در هر اینچ است. متاسفانه، در این محصول خبری از نرخ نوسازی بالا نیست که کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد.

عملکرد این پنل در نمایش رنگ‌ها بسیار خوب بوده و اگر به دنبال یک گوشی 5G‌ اندرویدی با قیمت مناسب و رابط کاربری ساده و روان هستید؛ پیکسل 6a گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

 

درباره این لیست چه می‌اندیشید؟ به عقیده شما، کدام‌یک از گوشی‌های بازار بهترین نمایشگر را دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

AJ

۱۴۰۱/۷/۳
همه خوبا اینجا جمع شدنااااا / من فقط اس 22 الترا رو استفاده کردم از لیست بالاک بنظرم عالی بود تصویرش و گوشیهای جدید سونی رو هیچوقت نگرفتم ک بدونم چجوریه ولی خداییش سرعت تاچ سامسونگ بی رغیبه چون حتی آیفون 13 پرومکس گرفته بودم و باهاش ترید میکردم خیلی پیش میومد ک تاچ منو نخونه و حساسیت تاچش نسبت به اس 22 الترا که بعدش گرفتم کمتر بود و از نظر اینترنت هم حس میکردم 13 پرومکس توی بروز رسانی نرم افزارهای ترید یکم کند عمل میکرد ولی اس 22 الترا بی نظیره واسه این کار و وای فای معرکه ای داشت / اینا رو نگفتم ک باز فحش بدین بهم من خودم طرفدار همه شرکتهام هر شرکتی ک یه گوشی جدید خفن بزنه تحسینش میکنم فرقی نمیکنه اپل باشه یا سامسونگ یا گوگل و اکثر پرچمدارای بازار رو داشتم تعصب خاصی روی گوشی ک میگیرم ندارم حتی خیلی دوس داشتم گوشیهای سونی یا گوگل رو بگیرم عاشق اندروید خام روی گوگل ها هستم ولی واسه شغل من بهترین گوشی ک تا حالا داشتم اس 22 الترا بوده ک مدادش واقعا منو کمک میکنه توی ترید کردن صفحشم خیلی اندازش مناسبه واسه این کار روشنایی و کیفیت خوانایی اعداد نوشته ها و رنگها توی اس 22 الترا عالی هستن و سرعتو حساسیت تاچش بی نظیره ولی هیچکدوم اینها رو نتونستم توی 13 پرومکس یا قبلتر از اون توی 11 پرومکسی ک داشتم ببینم اکثر اوقات با 13 پرومکس توی استفاده از نرم افزارهای صرافی ایرانی و خارجی مشکل داشتم البته مشکلی ک میگم خیلی بزرگ نبود ک به چشم همه بیاد ممکنه بعضیا اینقد حساس نباشن ولی واسه کار من مشکل بود وگرنه من به شخصه عاشق آیفونها هستم واسه همین بیشتر اوقات پرچمدارهاشو میخرم ولی فعلا بخاطر شغلم مجبورم گوشی داشته باشم ک صفحش بزرگتر باشه مداد داشته باشه شایدم باید یه تبلت خوب بگیرم ولی نمیدونم تبلتها با همین قدرت و سرعت عمل میکنن یا نه