خانهاخبار
تراشه S8 اپل واچ سری 8 در واقع همان تراشه‌های S7 و S6 نسل‌های قبل است

تراشه S8 اپل واچ سری 8 در واقع همان تراشه‌های S7 و S6 نسل‌های قبل است

خبر خوب برای دارندگان اپل واچ سری ۷ و ۶ این است که حداقل از نظر سرعت پردازشی، نیازی به ارتقا به اپل واچ سری ۸ ندارند!
۱۴۰۱/۶/۲۳

شرکت اپل به تازگی در رویداد Far Out خود، از محصولات زیادی رونمایی کرده که اپل واچ‌ها نیز جزو آن‌ها بود. اپل واچ سری ۸، اپل واچ اولترا و اپل واچ SE ساعت‌های هوشمندی بودند که توسط کوپرتینویی‌ها معرفی شده و بار پردازشی آن‌ها، بر دوش تراشه S8 است. اما متأسفانه جدا از تغییر نام، این تراشه دارای همان CPU بوده که در تراشه‌های S7 و S6 به کار رفت.

image

 

تراشه S8 دارای شناسه مشابه با دو نسل قبلی است

به نقل از افشاگری ناامیدکننده‌ای که توسط وب‌سایت MacRumors منتشر شده، تراشه S8 اپل دارای شناسه T8301 بوده که مشابه با CPU تراشه‌های S7 و S6 است. بنابراین اکنون می‌توان دریافت که چرا اپل واچ‌های سری ۶، ۷ و ۸ همگی از پردازنده‌های دو هسته‌ای و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی استفاده می‌کنند. این افشاگری همچنین ادامه داده که به همین دلیل است اپل تراشه S8 را با تراشه‌های S7 یا S6 مقایسه نمی‌کند. زیرا این چیپست‌ها در واقع همگی یکی بوده و فقط نام آن‌ها متفاوت است.

برای سال‌ها زیادی، اپل فناوری پیشرفته شرکت TSMC برای توسعه تراشه‌های سفارشی خود استفاده کرده است. این غول فناوری به تازگی توانسته به فرآیند ۳ نانومتری دست پیدا کند. فرآیندی که در تراشه‌های M2 پرو و M2 مکس در نسخه‌های جدید مک‌بوک پرو و تراشه A17 Bionic در نسخه‌های پرو خانواده آیفون ۱۵ به کار خواهد رفت. اما تراشه‌های S6، S7 و S8 همگی بر اساس تراشه A13 Bionic هستند. چیپستی که در خانواده آیفون ۱۱ به کار رفت و در تولید آن از معماری ۷ نانومتری TSMC استفاده شد.

image

 

اما چیزی که در این موضوع عجیب است، عدم گرایش اپل به سمت فرآیندهای بهبود یافته بوده که ثابت ماندن فرآیند تراشه‌ها به مدت سه نسل را به همراه داشته است. کاهش بازدهی، می‌تواند پاسخ احتمالی این سوال باشد. استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر شرکت TSMC به معنای افزایش هزینه‌ها و کاهش سود اپل است. اما این موضوع می‌تواند دلیل دیگری نیز داشته باشد؛ عدم تکامل کافی. با توجه به اینکه صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای اپل واچ از اهمیت بالایی برخوردار است، ممکن است اپل هنوز نتوانسته این صرفه‌جویی را در فناوری‌های جدید اعمال کند و به همین دلیل، تصمیم به استفاده از فناوری‌های قدیمی گرفته است.

اما از سمت دیگر، تصمیم برای استفاده از تراشه S8 در اپل واچ اولترا ممکن است کمی ناعادلانه به نظر برسد. زیرا آن‌ها باید پول بیشتری در مقایسه با ۲ مدل دیگر بپردازند، اما همچنان یک تراشه قدیمی را دریافت کنند. شاید زمانی که اپل بتواند صرفه‌جویی انرژی در معماری ۳ نانومتری را بهبود بخشد، به سمت فرآیندهای پیشرفته گرایش پیدا کند. این امر می‌تواند موجب شود تراشه S9 یک چیپست بروز شده در نسل‌های بعدی ساعت‌های هوشمند اپل باشد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)