خانهاخبار
دستگاه تصفیه هوای ایرانی با بهره‌گیری از جلبک، معادل 150 درخت اکسیژن تولید می‌کند

دستگاه تصفیه هوای ایرانی با بهره‌گیری از جلبک، معادل 150 درخت اکسیژن تولید می‌کند

این دستگاه با استفاده از 300 لیتر جلبک اسپیرولینا آلودگی هوا را می‌زداید و معادل 150 اصله درخت، اکسیژن تولید می‌کند.
۱۴۰۱/۶/۲۳

کارشناسان کشورمان نوعی دستگاه تصفیه هوای زیستی ساختند که با بهره‌گیری از نوعی جلبک، معادل 150 درخت اکسیژن تولید می‌کند. دستگاه مذکور هوا را پالایش و بخش قابل‌توجهی از آلاینده‌های آن از جمله گازهای فرّار، فلزهای سنگین، سموم و ریزگردها را حذف می‌کند.

دستگاهِ تصفیه هوای بیولوژیک یا درخت مصنوعیِ جلبکی، محصول شرکت دانش‌بنیان «زیست‌اندیشان بهفر آذربایجان» با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

image

 

شرکت زیست‌اندیشان در توضیح کاربرد دستگاه خود می‌گوید، افزایش غلظت دی‌اکسیدکربن در جو زمین سبب گرمایش جهانی شده است و برای غلبه بر این مشکل باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بویژه دی‌اکسیدکربن را کنترل کرد.

یکی از راه‌های مهار دی‌اکسیدکربن، تثبیت یا اصطلاحا به‌دام انداختن آن است. برای این منظور راه‌کارهای مختلفی بررسی شده است که یکی از جالب‌توجه‌ترین آن‌ها بهره‌گیری از ریزجلبک‌ها است.

دستگاه تصفیه هوای ایران‌ساخت، از نوعی جلبک‌ سبز-آبی موسوم به اسپیرولینا بهره می‌برد. جلبک اسپیرولینا بخشی از آلاینده‌ها از جمله فلزهای سنگینی مثل سرب، جیوه، کروم و آرسنیک و نیز نیترات و فسفات را جذب و گازهای گلخانه‌ای، فرمالیدها و بنزین، بوی رنگ‌ و گرد و غبار را از هوا می‌زداید.

image

 

دستگاه مذکور، کار تصفیه هوا را 24 ساعته و در تمام مدت سال انجام می‌دهد و چون طراحی چشم‌نوازی دارد، می‌توان آن‌را در اماکنی مثل اداره‌ها، ایستگاه‌های مترو، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، هتل‌ها و همچنین در محیط‌هایی به‌کار برد که کاشت و نگهداری درخت در آن‌ها ممکن نیست.

دستگاه مذکور بسیار کم‌مصرف و کم‌صدا است؛ توان برق مصرفی دستگاه 400 وات، ارتفاعش 240 سانتی‌متر و جرم آن 350 کیلوگرم است. حجم هوای ورودی دستگاه 37000 متر مکعب در سال است و با استفاده از 300 لیتر جلبک، سالانه 55 کیلوگرم دی‌اکسیدکربن تثبیت می‌کند.

به‌گفته شرکت سازنده، بیش از 70 تا 80 درصد اکسیژنی که انسان تنفس می‌کند، به‌وسیله جلبک‌ها تامین می‌شود. جلبک‌ها سالانه بیش از 330 میلیاردتن اکسیژن تولید و هر سال حدود 40 میلیاردتن دی‌اکسیدکربن مصرف می‌کنند.

«زیست‌اندیشان بهفر آذربایجان» دو پروژه دیگر را نیز در دست توسعه دارد که یکی تصفیه پس‌آب‌های صنعتی و دیگری تولید مواد آلی مواد غنی‌شده با کمک جلبک‌های اسپیرولینا است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)