خانهاخبار
تراشه‌های اسنپدراگون 6 نسل یک و 4 نسل یک رونمایی شدند

تراشه‌های اسنپدراگون 6 نسل یک و 4 نسل یک رونمایی شدند

تراشه‌های میان‌رده و پایین‌رده کوالکام برپایه فرایند 4 و 6 نانومتری توسعه داده شده‌اند.
۱۴۰۱/۶/۱۶

امروز کوالکام به طور رسمی از جدیدترین تراشه‌های خود برای سری میان‌رده و پایین‌رده موسوم به اسنپدراگون 6 نسل یک و 4 نسل یک رونمایی کرد. اسنپدراگون 6 نسل بر پایه فرایند 6 نانومتری توسعه داده شده است در حالی که اسنپدراگون 4 نسل یک از فرایند 4 نانومتری بهره می‌برد. انتظار می‌رود اولین گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 6 نسل یک در سه‌ماهه اول سال میلادی 2023 روانه بازار شوند و گوشی‌های مبتنی بر تراشه اسنپدراگون 4 نسل یک نیز در طی سه‌ماهه جاری عرضه خواهند شد.

image

متأسفانه کوالکام جزئیات دقیق پردازنده مرکزی تراشه‌های جدید خود را اعلام نکرده است و در حال حاضر تنها می‌دانیم که هسته‌های اصلی اسنپدراگون 6 نسل یک می‌توانند به فرکانس 2.2 گیگاهرتز دست پیدا کنند و فرکانس هسته‌های اسنپدراگون 4 نسل یک نیز برابر با 2.0 گیگاهرتز است. به علاوه، این دو تراشه دارای هشت هسته هستند که البته تقسیم‌بندی آن‌ها شامل هسته‌های پردازشی و کم مصرف نیز مشخص نشده است.

طبق ادعای کوالکام، پردازش‌های گرافیکی و محاسباتی در تراشه اسنپدراگون 6 نسل یک به ترتیب برابر با 35 درصد و 40 درصد بهبود خواهد داشت. از آن سو، تراشه اسنپدراگون 4 نسل یک نیز از پردازنده مرکزی سریع‌تر و پردازنده گرافیکی قوی‌تر بهره خواهد برد که حدود 15 درصد و 10 درصد پیشرفت خواهد داشت. البته هنوز مشخص نیست که کوالکام برای به دست آوردن این آمار و ارقام از چه منبعی برای مقایسه استفاده کرده است.

image

تراشه اسنپدراگون 6 نسل یک از پردازشگر سیگنال تصاویر 12 بیتی Spectra سه‌گانه بهره می‌برد که از فناوری HDR تصاویر، دوربین 200 مگاپیکسلی و ویدئو HDR پشتیبانی می‌کند. به لطف نسل هفتم موتور هوش مصنوعی Qulacomm AI Engine، برخی از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی در دسترس خواهد بود. در بخش اتصالات، تراشه اسنپدراگون 6 نسل یک به وای‌فای 6E و نسل چهارم مودم اسنپدراگون X62 5G مجهز خواهد بود.

از آن سو، پردازشگر سیگنال تصاویر Spectra تراشه اسنپدراگون 4 نسل یک می‌تواند با بهره‌گیری از فناوری  Multi-frame Noise Reduction نویز تصاویر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و از دوربین 108 مگاپیکسلی نیز پشتیبانی می‌کند. به علاوه، اسنپدراگون 4 نسل یک از مودم اسنپدراگون X51 5G بهره می‌برد ولی متأسفانه خبری از پشتیبانی از وای‌فای 6E در این تراشه نیست. تراشه اسنپدراگون 4 نسل یک همچنین از نمایشگر فول اچ‌دی پلاس با نرخ نوسازی 120 هرتزی و فناوری VRS (سایه‌زنی متغیر) پشتیبانی می‌کند.

image

در نهایت باید اشاره کرد که تراشه اسنپدراگون 4 نسل حدود سه هفته بعد و با عرضه گوشی IQOO Z6 لایت به صورت رسمی روانه بازار خواهد شد. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)