خانهاخبار
با قابلیت‌های اندروید 13 آشنا شوید

با قابلیت‌های اندروید 13 آشنا شوید

در پی انتشار نسخه جدید سیستم عامل محبوب اندروید، در این مطلب به ویژگی‌های جدید آن پرداخته‌ایم.
۱۴۰۱/۵/۲۷

در ۱۵ آگوست ۲۰۲۲ (مصادف با ۲۴ مرداد ۱۴۰۱)، شرکت گوگل از جدیدترین نسخه بزرگترین سیستم عامل گوشی‌های هوشمند در دنیا رونمایی کرد: اندروید 13. کاربرانی که اکنون دارای گوشی‌های شرکت گوگل بوده و مدل آن‌ها پیکسل ۴ یا بالاتر است، می‌توانند این بروزرسانی را دریافت کنند.

اما گر صاحب یک گوشی پیکسل نیستید، باید برای عرضه نسخه جدید این سیستم عامل کمی صبر کنید. ولی اگر می‌خواهید بدانید این نسخه چه چیزهای جدیدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد، در این مقاله از تمامی ویژگی‌های جدید اندروید 13 یاد شده است.

اندروید 13: تاریخ عرضه

image

 

تا زمان اندروید 10 و قبل از آن، گوگل نسخه‌های جدید سیستم عامل محبوب خود را با خوراکی‌های شیرین نامگذاری می‌کرد. اگرچه اکثر افراد نسخه‌های مختلف اندروید را به شماره می‌شناسند، اما گوگل همچنان به این عادت خود ادامه داده است. همچنین به لطف اولین نسخه بتا مخصوص توسعه‌دهندگان این سیستم عامل، اکنون می‌دانیم اسم رمز اندروید 13، «تیرامیسو» است. این نام‌گذاری برای اولین بار پس از مدت‌ها به شمار رفته که گوگل از اسم رمز برای سیستم عامل‌های خود استفاده می‌کند.

در مورد تاریخ انتشار اندروید 13 نیز، گوگل در ابتدا یک برنامه پیش‌بینی شده در این مورد به اشتراک گذاشته بود. همچنین این شرکت بسیار به برنامه خود پایبند بود، تا جایی که نسخه رسمی این سیستم عامل را دقیقا در زمانی که وعده داده بود منتشر کرد.

اندروید 13: تغییرات بخش طراحی

image

 

در سال گذشته، گوگل با قابلیت Material You در اندروید 12، یکی از مهم‌ترین تغییرات رابط کاربری این سیستم عامل را به ارمغان آورد. این رابط جدید از گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتر و کنترل رنگ آیکون اپلیکیشن‌ها مبتنی بر رنگ والپیپر تا انیمیشن‌های بصری بیشتر را به همراه داشت. اما باید بدانید که تغییرات ظاهری اندروید 13 به اندازه نسخه پیشین خود نیست، اما همچنان ویژگی‌ها و ترفندهای جدیدی را برای ارائه دارد.

تم‌پذیری خودکار آیکون‌ها

تصاویری از آیکون‌ها در حالت تم‌پذیری غیرفعال، تم‌پذیری فعال و تم‌پذیری فعال به همراه حالت شب

شرکت گوگل هنگام راه‌اندازی و انتشار اولین پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان اندروید، اسکرین‌شات‌های بالا را به اشتراک گذاشت. اکنون نسخه ۲۰۲۲ سیستم عامل اندروید به شما این امکان را می‌دهد که آیکون‌های خود را به صورت خودکار تم‌بندی کنید. درست مانند تم‌های دیگری که در اندروید 12 وجود داشت.

متاسفانه در این بخش دو نکته قابل توجه وجود دارد. اولین مورد این است که قابلیت ذکر شده در حال حاضر فقط برای گوشی‌های پیکسل در دسترس است. مورد دوم نیز این است که این ویژگی فقط برای برنامه‌هایی کار می‌کند که توسعه‌دهنده آن، یک آیکون تک‌رنگ برای استفاده این قابلیت در نظر گرفته باشد.

به عبارت دیگر، باید گفت که نباید انتظار داشته باشید که پس از ارتقا به اندروید 13، یک تجربه بسیار قوی و کامل از قابلیت تم‌پذیری خودکار را داشته باشید. زیرا ممکن است مدتی طول بکشد تا این ویژگی به اندازه‌ای که گوگل ادعا کرده کارآمد شود.

تم‌های بیشتر در Material You

بروزرسانی این سیستم عامل موجب می‌شود تم‌های بیشتری را برای استفاده در قابلیت Material You دریافت کنید. برخی از این تم‌ها را در پایین مشاهده خواهد کرد.

image

تصویر تم Expressive

image

تصویر تم Spritz

image

تصویر تم Tonal Spot

image

تصویر تم Vibrant

این تم‌های جدید عبارتند از تم Tonal Spot (تم پیش‌فرض)، تم Vibrant، تم Expressive، تم Spritz، تم Rainbow و تم Fruit Salad. در حالی که تم‌های Tonal Spot و Vibrant شباهت زیادی به هم داشته، اما از سمت دیگر تم‌های Expressive و Spritz فاصله بسیار زیادی با تم‌های اندروید 12 دارند و می‌توانند تجربه‌ای کاملا جدید را برای کاربران رقم بزنند. اگر به تصاویر بالا دقت کرده باشید، تم Expressive از رنگ‌هایی که مستقیما از والپیپر تهیه شده استفاده نکرده است، در حالی که تم Spritz انتخاب‌هایی خنثی با رنگ‌های تقریبا خاکستری دارد.

البته شاید این تم‌ها همان شخصی‌سازی که کاربران دنبال آن هستند نباشد، اما پیشرفت خوبی برای شروع به حساب می‌آید.

image

تصویری از برنامه ماشین حساب در تم‌های مختلف

همچنین گوگل اعلام کرده که با استفاده از دستگاه‌های پیکسل مجهز به اندروید 13، کاربران می‌توانند برنامه‌های خاصی را به صورت خودکار تم‌بندی کنند. قابلیتی که با روشن کردن آن، همه برنامه‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند با تم جدید تطابق داده می‌شوند. لازم به ذکر است که در تصویر بالا نمایی از برنامه ماشین حساب در تم‌بندی‌های مختلف مشاهده می‌کنید.

تنظیمات جایگزین برای نمایش ساعت در حالت قفل شده

اکنون اندروید 13 به کاربران این امکان را می‌دهد که در صفحه قفل شده خود، از دو سبک ساعت برخوردار شوند. آن‌ها می‌توانند با مراجعه به بخش تنظیمات و سپس رفتن به Display و انتخاب Lock Screen، تنظیمات مربوط به این قابلیت را انجام دهند.

بروزرسانی ویجت Now Playing

ویجتی که در سیستم عامل اندروید کاربران را از رسانه در حال پخش مطلع می‌سازد، دچار تغییراتی از نظر ظاهری شده است. پس‌زمینه این ویجت اکنون توسط تصاویر رسانه در حال پخش اشغال شده و کنترلرهای این ویجت نیز کمی با جابجایی همراه شده‌اند.

اندروید 13: بهبود عملکرد

اندروید 12 با چند قابلیت من جمله پشتیبانی از اسکرین‌شات متوالی، حالت استفاده از گوشی با یک دست، تنظیمات هوشمندتر چرخش خودکار و ویژگی App Search معرفی شد. اکنون در ادامه خواهید دید که اندروید 13 چه چیزهای جدیدی را به ارمغان آورده است.

بومی شدن اسکنرهای QR Code

image

 

پیش از این برای اسکن کردن تصاویر QR Code در اندروید، شما نیاز به یک برنامه شخص ثالث داشتید، زیرا سیستم عامل نمی‌توانست این کار را به خوبی انجام دهد. اما این مشکل اکنون حل شده است. زیرا اندروید 13 اکنون توانایی اسکن QR Code را دارا بوده و شما دیگر به یک برنامه جداگونه برای اسکن QR Code احتیاج نخواهید داشت.

پشتیبانی از بلوتوث LE

اکنون در جدیدترین نسخه اندروید، صداهای بی‌سیم با تقویت همراه شده‌اند. زیرا اندروید 13 قرار است از بلوتوث LE و کدک ارتباطی LC3 پشتیبانی کند. کدکی که بسیار بزرگ بوده، مصرف انرژی کمتری داشته و کیفیت صدا را بهبود می‌بخشد.

بازسازی انتخابگر خروجی صدا

image

انتخابگر خروجی صدا

اکنون اندروید 13 نمایی جدید در انتخابگر خروجی صدا را ارائه می‌دهد. اگرچه این قابلیت با استفاده از ویژگی Material You ممکن شده، اما تغییر خروجی صدا اکنون بسیار آسان‌تر است.

تنظیمات چند زبانه برای هر برنامه

اگر از افرادی هستید که می‌توانید به چند زبان مختلف صحبت کنید، این قابلیت می‌تواند جذاب‌ترین ویژگی اندروید 13 برای شما باشد: جابجایی زبان در هر برنامه. این قابلیت به کاربران این امکان را می‌دهد با تنظیم قبلی، در هر برنامه از زبانی مشخص و از پیش تعیین شده استفاده کنند.

ویژگی‌های اصلاح شده در کلیپ‌بورد

image

کلیپ‌بورد

وقتی در سیستم عامل اندروید، متنی را کپی کرده یا Cut می‌کنید، تمامی متن‌های کپی یا Cut شده در جایی به نام کلیپ‌بورد ذخیره می‌شوند. اکنون در کلیپ‌بورد با استفاده از نماد مداد (همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید)، می‌توانید متن‌های کپی شده را ویرایش کنید و وقتی آن را Paste کردید، حالت اصلاح شده آن را تحویل بگیرید. اگرچه این ویژگی یک تغییر کوچک بوده، اما می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

همچنین اخباری وجود داشته که می‌گویند اندروید 13 به صورت خودکار، هر موردی که بیش از یک ساعت در کلیپ‌بورد بماند را پاک می‌کند. این ویژگی می‌تواند باعث شود امنیت و حریم خصوصی کاربران افزایش پیدا کند.

کنترل خانه هوشمند در حالت قفل شده

اکنون اگر بخواهید یکی از فاکتورهای خانه هوشمند خود را کنترل کنید، ابتدا باید قفل گوشی خود را باز کنید. حتی اگر یک کلید مستقیم برای کنترل آن فاکتور در صفحه باشد. با این حال، در اندروید 13 می‌توانید در صورت انتخاب، این محدودیت را دور بزنید. برای استفاده از این قابلیت، کافی است پس از رفتن به تنظیمات، به بخش Lock Screen رفته و گزینه مربوطه را فعال کنید. البته که لازم به ذکر است که برای حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربر، این گزینه به صورت پیش‌فرض غیر فعال است.

بروزرسانی‌های امنیتی و حریم خصوصی

image

 

حریم خصوصی و امنیت همیشه یک بخش مهم برای گوگل به شمار رفته است. این شرکت با هر نسخه جدید از اندروید، این سیستم عامل را ایمن‌تر کرده و به کاربران این قابلیت را می‌دهد که بر چیزهای مهم، کنترل بیشتری داشته باشند. اندروید 13 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با بهبودهایی همراه شده است.

انتخابگر عکس خصوصی

اکنون هنگامی که قصد دارید یک عکس را با یک برنامه به اشتراک بگذارید، انتخابگر دسترسی به تمام عکس‌ها را به آن برنامه می‌دهد. اما اکنون در اندروید 13، این انتخابگر بهبود یافته و برنامه‌ها تنها مجازند به عکس‌هایی که شما انتخاب می‌کنید دسترسی داشته باشند.

اما این خبر جایی بهتر می‌شود که بدانید ویژگی ذکر شده، تنها برای اندروید 13 نخواهد بود. زیرا گوگل قصد دارد از طریق گوگل پلی استور، این قابلیت را برای دستگاه‌هایی با اندروید 12 و اندروید 11 نیز عرضه کند.

قابلیت Nearby Wi-Fi Devices

اگر در اندروید 12 بخواهید با برنامه‌ای وای‌فای‌های اطراف خود را ببینید، این برنامه احتمالا دسترسی موقعیت مکانی را از شما می‌خواهد. موردی که کاملا بی‌ربط بوده و ناامن است. اما در اندروید 13، گوگل با این قابلیت خود، به برنامه‌ها گزینه‌های جدیدی داده که بدون نیاز به دسترسی‌های غیرضروری، فرایند خود را انجام دهند.

دسترسی نوتیفیکیشن‌ها

image

 

در اندروید 12 و نسخه‌های پیش از آن، برنامه‌ها برای استفاده از ویژگی‌هایی مانند موقعیت مکانی، دوربین، میکروفون و... نیاز به اجازه دسترسی دارند. اکنون در اندروید 13، نوتیفیکیشن‌ها هم نیازمند اجازه کاربران هستند.

تا پیش از این، مشکلاتی مانند ارسال نوتیفیکشن‌های پیاپی از سوی برنامه‌ها تازه نصب شده وجود داشت که در نهایت به توقف برنامه منجر می‌شد. اما اکنون در اندروید 13، می‌توانید هنگام نصب برنامه، این دسترسی‌ها را رد کنید.

مجوزهای دقیق‌تر برای رسانه

این قابلیت به نوعی مانند ویژگی انتخابگر عکس خصوصی است. در اندروید 12 و قبل از آن، وقتی برنامه‌ای می‌خواهد به فایل‌های رسانه‌ای دستگاه دسترسی داشته باشد، نیازمند اجازه کاربر است. این اجازه به برنامه این امکان را می‌دهد تا به جای دسترسی به رسانه‌های مورد نیاز، به تمامی رسانه‌ها دسترسی داشته باشد. اما اکنون در اندروید 13، هر برنامه برای دسترسی به هر نوع رسانه نیازمند مجوزی جداگونه است.

image

تصویری از درخواست مجوز یک برنامه برای دسترسی به فایل‌های صوتی

در حال حاضر این ویژگی تنها سه مجوز را پشتیبانی می‌کند:

  • مجوز مخصوص برای دسترسی به عکس‌ها
  • مجوز مخصوص برای دسترسی به فیلم‌ها
  • مجوز مخصوص برای دسترسی به فایل‌های صوتی

اکنون ممکن است فکر کنید اعطای سه مجوز مختلف به یک برنامه می‌تواند ناخوشایند باشد. اما گوگل برای این مشکل نیز تدبیری اندیشیده است. برای مثال زمانی که یک برنامه دو مجوز برای دسترسی به عکس‌ها و فیلم‌ها می‌خواهد، اندروید 13 یک کادر برای هر دو دسترسی نشان می‌دهد.

مزیت این ویژگی، برطرف شدن نگرانی کاربران در مورد دسترسی بیش از حد یک برنامه به رسانه‌های آن‌ها است. این قابلیت نیز حرکتی دیگر از سوی گوگل برای حفظ حریم خصوصی و امنیت بیشتر در سیستم عامل اندروید است.

Fast Pair بهبود یافته

image

تصویری از درخواست مجوز یک برنامه برای دسترسی به فایل‌های صوتی

Fast Pair یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده اندروید به شمار می‌رود. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا گوشی خود را به سرعت با لوازم جانبی اطراف خود مانند هدفون‌های بلوتوثی جفت کنید. Fast Pair باعث می‌شود به جای اضافه کردن دستی این لوازم جانبی، گوشی به صورت خودکار به کاربر هشدار دهد که وسیله‌ای در اطرافش بوده و آیا می‌خواهد با آن جفت شود یا خیر.

همچنین در اندروید 13، قابلیت Fast Pair به صورت مستقیم در سیستم عامل تعبیه شده که استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند.

اندروید 13: ارتقاهای کوچک

image

 

لازم به ذکر است که گوگل تغییرات کوچک بسیاری را در اندروید 13 اعمال کرده است. لیست زیر مواردی از این تغییرات بوده که شاید کاربران متوجه آن‌ها نشده یا به آن‌ها نیازی نداشته باشند، اما به دلیل کاربرد بالا، ارزش ذکر کردن را دارند:

  • قالب‌بندی متون ژاپنی اکنون آسان‌تر بوده که باعث می‌شود این مطالب خواناتر و صیقلی‌تر باشند.
  • فونت‌های غیرلاتین اکنون بهتر با ارتفاع‌های مختلف تطبیق پیدا می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود از بریده شدن قسمت پایینی برخی کلمات جلوگیری شود.
  • تبدیل صحبت به متن بهبود یافته است. این موضوع به دلیل API جدیدی است که گوگل در اندروید 13 به کار برده است.
  • اکنون فونت‌ها و ایموجی‌ها از COLRv1 پشتیبانی خواهند کرد. این موضوع باعث می‌شود که از متون و ایموجی‌ها به سرعت رندر گرفته شده و تقریبا در هر اندازه‌ای عالی به نظر برسند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)