خانهاخبار
آیفون 15 پرو به تراشه ۳ نانومتری A17 Bionic مجهز خواهد شد

آیفون 15 پرو به تراشه ۳ نانومتری A17 Bionic مجهز خواهد شد

هنوز آیفون 14 پرو از راه نرسیده اما خبرها و شایعات از چیپست نسل بعدی آن، یعنی سری آیفون 15 صحبت می‌کنند!
۱۴۰۱/۵/۲۶

کمتر از یک ماه دیگر سری جدید گوشی‌های هوشمند اپل با نام خانواده آیفون ۱۴ به صورت رسمی رونمایی خواهد شد، اما این برای نخستین بار است که این شرکت آمریکایی اسمارت فون‌های خود را با دو پردازنده متفاوت تولید و عرضه خواهد کرد. همچنین به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۳ نیز این استراتژی به قوت خود باقی مانده و نسخه پرو از آیفون‌ها در آن سال، یعنی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با تراشه A17 Bionic با لیتوگرافی ۳ نانومتری معرفی خواهد شد.

همان طور که می‌دانید، شرکت TSMC مسئولیت تولید پردازنده‌های اپل را بر عهده دارد و لیتوگرافی ۳ نانومتری این شرکت، هم اکنون در دست توسعه بوده و تولید انبوه آن از سال آینده آغاز خواهد شد. البته از آن جا که روند تولید این تراشه‌ها با هزینه زیادی همراه خواهد بود، لذا اپل احتمالا آن‌ها را روی نسخه‌های پرو قرار خواهد داد و از این نظر، می‌توان انتظار افزایش قیمت در این محصولات در سال آینده را نیز داشت.

در سال جاری، آیفون ۱۴ پرو و نسخه پرو مکس به تراشه A16 Bionic مجهز خواهند شد و طبق اعلام بسیاری از منابع خبری، نسخه‌های معمولی سری آيفون ۱۵ نیز از این پردازنده بهره خواهند برد. البته هنوز مشخص نیست که آیا اپل نام A17 Bionic را برای تراشه ۳ نانومتری آینده انتخاب خواهد کرد، یا فرآیند نام گذاری این قطعه سخت افزاری با تغییراتی روبرو خواهد شد. از آ» جا که این پردازنده روی نسخه‌ّ‌های پرو از آیفون‌های سال ۲۰۲۳ قرار می‌گیرد، لذا ممکن است اپل از پسوند Pro برای تراشه A17 استفاده کرده و به این ترتیب نام چیپست این دو محصول، A17 Pro Bionic یا A17 Bionic Pro باشد.

image

 

به نظر می‌رسد که اپل از امسال، استراتژی اضافه کردن چیپست قدرتمندتر به نسخه‌های پرو را آزمایش خواهد کرد و به این ترتیب کاربران برای دستیابی به تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر، باید هزینه بیشتری را نیز پرداخت کنند. البته این پیشرفت از سوی دیگر با بهینه سازی باتری و شارژدهی بهتر دستگاه نیز همراه خواهد بود. به گزارش برخی منابع، آیفون ۱۵ پرو مکس نیز احتمالا اولین گوشی هوشمند اپل خواهد بود که به لنز پریسکوپ برای زوم مجهز می‌شود که البته چنین تغییری، مسلما تأثیر زیادی روی قیمت نهایی آن خواهد گذاشت.

متأسفانه هیچ مشخصاتی در مورد چیپست A17 تا به حال منتشر نشده، اما احتمالا از همان مکانیسم ۶ هسته‌ای استفاده خواهد کرد که ۲ هسته قدرتمند در کنار ۴ هسته بهینه شده مسئولیت انجام وظایف مختلف را بر عهده خواهند داشت. همچنین هیچ صحبتی در مورد تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی به میان نیامده است. اما مسلما با گذشت زمان اطلاعات زیادی در این خصوص منتشر خواهد شد که به محض روی دادن چنین اتفاقی، آن را در اسرع وقت در رسانه خبری جی اس ام انعکاس خواهیم داد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ذوالفقاری همدان

۱۴۰۱/۵/۲۶
اپل؛ هیاهو برای هیچ