خانهاخبار
گلکسی زد فولد 4 در برابر گلکسی زد فولد 3؛ زد فولد چقدر پیشرفت کرده است؟

گلکسی زد فولد 4 در برابر گلکسی زد فولد 3؛ زد فولد چقدر پیشرفت کرده است؟

نسل جدید گلکسی زد فولد سامسونگ از راه رسیده و حالا نوبت به مقایسه این مدل با نسل قبلی رسیده است.
۱۴۰۱/۵/۲۱

سری گلکسی زد فولد یکی از انقلابی‌ترین گوشی‌های سامسونگ بوده که دستگاهی به اندازه یک تبلت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سری تا پیش از گلکسی زد فولد 4 با نسبت تصویر بسیار باریک عرضه شده که تایپ کردن را برای کاربران بسیار سخت می‌کرد. اما اکنون با بهبود معقول این فاکتور، شرایط کمی بهتر شده است.

image

گلکسی زد فولد ۴ با یکی از بهترین تراشه‌های سال‌های اخیر یعنی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک همراه شده که عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. همچنین این گوشی در بخش دوربین نیز شاهد بهبودهای چشمگیری بوده و به لطف لنز تله فوتو با زوم ۳ برابری، می‌تواند زوم ۳۰ برابری دیجیتال را ارائه دهد.

اما به قابلیت‌های ذکر شده، نوار Taskbar مانند کامپیوتر را اضافه کرده که به کاربران این امکان را می‌دهد تا کارهای خود را با راحتی بیشتری انجام داده، دسترسی بیشتری داشته و راحت‌تر به مولتی تسکینگ بپردازند.

اما در سمت دیگر، باید توجه داشته باشیم که ظرفیت باتری و سرعت شارژ این گوشی ثابت مانده و تغییری نکرده است. با توجه به این مسائل، آیا گلکسی زد فولد ۴ یک ارتقا محسوب می‌شود؟

مقایسه گلکسی زد فولد ۴ و گلکسی زد فولد ۳ در یک نگاه:

  • طراحی جدیدتر و عریض‌تر
  • حاشیه‌های کمتر صفحه
  • پردازنده قدرتمندتر در گلکسی زد فولد ۴
  • دوربین اصلی بهتر، بهبود دوربین تله فوتو و ارتقا از زوم ۲ برابری به ۳ برابری
  • ظرفیت باتری ثابت ۴۴۰۰ میلی آمپر ساعتی
  • سرعت شارژ ثابت ۲۵ واتی
  • دوربین سلفی زیر نمایشگر کمرنگ‌تر
  • قیمت یکسان
  • کمی نازک‌تر و سبک‌تر
  • گزینه جدید ۱ ترابایتی

طراحی و کیفیت نمایشگر

image

 

در حالی که گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فولد 3 ممکن است در یک نگاه شبیه به یکدیگر باشند، اما با روشن کردن صفحه متوجه تفاوت‌های این گوشی خواهید شد.

این گوشی با نمایشگر عریض‌تر خود، پیشرفت بسیار چشمگیر در مقایسه با صفحه نمایش باریک گلکسی زد فولد ۳ کرده است. نمایشگر قبلی با طراحی باریک خود تایپ کردن را سخت کرده و حتی برنامه‌ها روی آن عجیب به نظر می‌رسید.

بدیهی است که این تغییر روی نمایشگر اصلی نیز تاثیر گذاشته باشد. اگرچه اندازه آن همچنان همان ۷.۶ اینچ است، اما ظاهر جدید آن نسبت به مدل قبلی مربعی‌تر است. این نمایشگر برای خواندن کتاب و وب‌گردی بسیار عالی بوده، اما در مواردی مانند تماشای ویدیو ممکن است شاهد نوار سیاه بسیار زیادی باشید. در هر صورت، این حرکت یک پیشرفت بزرگ در مقایسه با نسخه قبلی است.

همچنین گلکسی زد فولد ۴ در مقایسه با نسل قبل خود از ضخامت کمتری برخوردار بوده و کمی سبک‌تر است. البته این تفاوت‌ها بسیار چشمگیر بوده، اما نشان می‌دهد سامسونگ تعهد خود برای بهبود گوشی جدید انجام داده که شایسته قدردانی است.

اما گواهی مقاومت در برابر آب و گردوغبار IPX8 این گوشی، همانند نسل قبل بوده و تغییری نکرده است. به خاطر داشته باشید که هر دو گوشی‌های گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فولد 3 در برابر آب مقاوم بوده، اما در برابر گردوغبار که بزرگترین خطر برای گوشی‌های تاشو به شمار رفته مقاومتی چندانی ندارند. بنابراین اگر قصد رفتن به طبیعت با این گوشی‌ها را داشته، باید مراقب این مسئله باشید.

همچنین دوربین زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۴ کمرنگ‌تر شده است. اگرچه این دوربین همچنان نامرئی نیست، اما سامسونگ با افزایش تراکم پیکسلی در آن ناحیه باعث شده تا کمتر به چشم بیاید. کیفیت تصویر این دوربین نیز بهتر شده که در بخش دوربین به آن خواهیم پرداخت.

اما یکی از بزرگترین ایرادات این سری همچنان پابرجا است. هنوز باز کردن گوشی با یک دست تقریبا غیرممکن است. برای باز کردن این گوشی شما باید از هر دو دست خود استفاده کرده و این موضوع زمانی آزاردهنده می‌شود که شما برای باز کردن دستگاه عجله دارید.

از نظر حسگرهای امنیتی بیومتریکی نیز، گلکسی زد فولد ۴ دستخوش تغییر نشده است. این گوشی از همان سنسور اثر انگشت جانبی رو دکمه پاور برخوردار بوده که عملکردی عالی در گلکسی زد فولد ۳ داشت.

عملکرد و نرم‌افزار

image

 

با توجه به قیمت بالای این گوشی، کاملا طبیعی است که سامسونگ در این بخش از بهترین قطعات استفاده کند.

همه خریداران این گوشی صرف نظر از کشورشان از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک در گلکسی زد فولد 4 بهره‌مند خواهند شد. این موضوع، خبری عالی برای ساکنین اروپا است. زیرا این افراد معمولا پرچمداران سری اس را با پردازنده اگزینوس دریافت کرده که در مقایسه با اسنپدراگون، قدرت کمتری دارد.

البته بار پردازشی گلکسی زد فولد 3 نیز بر دوش تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ بود که باعث می‌شود تفاوت زیادی احساس نشود. اما دیدن پیشرفت در هر زمینه‌ای همیشه خوشایند است.

هر دو گوشی‌های گلکسی زد فولد 4 و گلکسی زد فولد 3 از رم ۱۲ گیگابایتی سریع LPDDR5 در تمامی مدل‌های خود برخوردارند. حافظه داخلی این گوشی نیز دارای گزینه‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی با فناوری UFS 3.1 خواهد بود. همچنین گلکسی زد فولد ۴ در برخی کشورها نسخه‌های ۱ ترابایتی را دریافت خواهد کرد که برای اولین بار در یک گوشی تاشو به شمار می‌رود. همچنین هیچ کدام از این دو گوشی این microSD پشتیبانی نمی‌کنند.

در بخش نرم‌افزار نیز، گلکسی زد فولد 4 با اندروید 12L جدید که پلتفرمی اختصاصی برای تبلت‌های بوده عرضه خواهد شد. همچنین این گوشی از رابط کاربری One UI 4.1 پشتیبانی خواهد کرد. ضمنا سامسونگ متعهد شده تا بروزرسانی سیستم عاملی را به مدت ۴ سال در اختیار هردو گوشی قرار داده و تا ۵ سال بروزرسانی امنیتی برای آن‌ها عرضه کند. البته که گلکسی زد فولد 4 به دلیل جدیدتر بودن تا یک سال بروزرسانی‌های بیشتری را دریافت خواهد کرد.

اما جالب‌ترین ویژگی نرم‌افزاری گلکسی زد فولد ۴، نوار Taskbar آن بوده که این گوشی را به یک رایانه شخصی شبیه می‌کند. این قابلیت باعث شده مولتی تسکینگ به نحو بهتری انجام شده و نمایشگر بزرگ آن واقعا قابل استفاده شود.

دوربین

image

 

اگر به پنل پشتی این دو گوشی بنگریم، تشخیص گلکسی زد فولد ۴ از نسل قبل سخت است. زیرا هر دو گوشی از همان ماژول دوربین سه‌گانه عمودی استفاده می‌کنند.

نسخه جدیدتر این گوشی دارای دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با سنسور بزرگتر بوده که در مقایسه با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی زد فولد ۳ می‌تواند جزئیات بیشتری را ثبت کرده و عملکرد بهتری در نور کم داشته باشد. همچنین دوربین تله فوتو این گوشی نیز از زوم اپتیکال ۲ برابری به ۳ برابری بهبود یافته و همچنین می‌تواند تا زوم ۳۰ برابری دیجیتال را ارائه دهد. لازم به ذکر است که حداکثر زوم دیجیتال گلکسی زد فولد 3 تنها ۲۰ برابر بود.

با این حال، طبق معمول در عکس‌برداری همه‌چیز به سخت‌افزار وابسته نبوده و الگوریتم‌های نرم‌افزاری هستند که نقش اصلی را بازی می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با بهبود خود، عکس‌ها و فیلم‌های بهتری را برای شما به ثبت برسانند.

گلکسی زد فولد 4 مانند نسل قبل خود همچنان از ۲ دوربین سلفی برخوردار است. یک دوربین تعبیه شده در حفره برای نمایشگر کوچک و یک دوربین زیر نمایشگر در صفحه نمایش بزرگ. در نسل قبلی دوربین زیر نمایشگر این گوشی باعث خراب شدن آن ناحیه شده بود. اما گلکسی زد فولد 4 با افزایش تراکم پیکسلی در آن ناحیه باعث می‌شود آن دوربین کمتر به چشم بیاید. اگرچه که همچنان نامرئی نبوده و مشخص است.

کیفیت صدا و سنسور لرزش

سری گلکسی زد فولد همیشه دارای بهترین بلندگوها در میان گوشی‌های هوشمند بوده است. البته این برتری احتمالا به دلیل فرم بزرگتر این گوشی‌ها بوده که فضای بیشتری را در اختیار بلندگوها قرار می‌دهد. البته که گلکسی زد فولد 4 هنوز آزمایش نشده اما به احتمال زیاد بلندگوهای این گوشی عملکردی عالی خواهند داشت.

همچنین هر دو این گوشی‌ها فاقد جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بوده که این روزها دیگر حای تعجبی ندارد.

به نظر می‌رسد سنسور لرزش گلکسی زد فولد 4 نیز با یک موتور لرزش خوب و محکم همراه شده که حس خوبی را در هنگام تایپ کردن به کاربر القا می‌کند.

عمر باتری و سرعت شارژ

image

 

یکی از چیزهایی که در گلکسی زد فولد ۴ تغییر نکرده، ظرفیت باتری است. انرژی این گوشی همانند نسل قبل خود توسط یک باتری با ظرفیت ۴۴۰۰ میلی آمپر ساعت تأمین می‌شود.

اما چیزی که بیشتر باعث ناراحتی می‌شود، محدود بودن سرعت شارژ تاشوی جدید سامسونگ  به ۲۵ وات بوده که در نسل قبل نیز به کار رفت. با توجه به اینکه این روزها سایر برندها گوشی‌های خود را با شارژهای ۱۰۰ واتی و بیشتر معرفی کرده، ۲۵ وات شاید برای این گوشی کم باشد. البته که سامسونگ مدعی بوده که این گوشی می‌تواند در ۳۰ دقیقه از ۰ درصد به ۵۰ درصد برسد.

شارژ بی‌سیم نیز در هر دو گوشی موجود است. با این تفاوت که گلکسی زد فولد ۳ از شارژ بی‌سیم ۱۰ واتی پشتیبانی کرده اما نسل جدید آن، سرعت را به ۱۵ وات افزایش داده است.

مقایسه مشخصات

در جدول زیر، مروری سریع بر مشخصات این دو گوشی تاشو قدرتمند خواهیم کرد.

مشخصات

گلکسی زد فولد 4

گلکسی زد فولد 3

ابعاد

۶.۳ × ۱۵۵.۱ × ۱۳۰.۱ میلی‌متر در حالت تا نشده

۱۵.۸ × ۱۵۵.۱ × ۶۷.۱ میلی‌متر در حالت تا شده

۶.۴ × ۱۵۸.۲ × ۱۲۸.۱ در حالت تا نشده

۱۴.۴ × ۱۵۸.۲ × ۶۷.۱ میلی‌متر در حالت تا شده

وزن

۲۶۳ گرم

۲۷۱ گرم

نمایشگر

۶.۲ اینچ با ابعاد تصویر ۹۰۴ × ۲۳۱۶ پیکسل، نسبت ابعاد تصویر 23.1:9 و نرخ نوسازی متغیر بین ۴۸ الی ۱۲۰ هرتز در حالت تا شده

۷.۶ اینچ با ابعاد تصویر ۱۸۱۲ × ۲۱۷۶ پیکسل، نسبت ابعاد تصویر 21.6:18 و نرخ نوسازی متغیر بین ۱ الی ۱۲۰ هرتز در حالت باز شده

پشتیبانی از قلم S Pen

محافظت شده توسط گوریلا گلس ویکتوس

۶.۲ اینچ با ابعاد تصویر ۸۳۲ × ۲۲۶۸ پیکسل، نسبت ابعاد تصویر 24.5:9 و نرخ نوسازی متغیر بین ۴۸ الی ۱۲۰ هرتز در حالت تا شده

۷.۶ اینچ با ابعاد تصویر ۱۷۶۸ × ۲۲۰۸ پیکسل، نسبت ابعاد تصویر 22.5:18 و نرخ نوسازی متغیر بین ۱۰ الی ۱۲۰ هرتز در حالت باز شده

پشتیبانی از قلم S Pen

محافظت شده توسط گوریلا گلس ویکتوس

پردازنده

اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک

اسنپدراگون ۸۸۸

سیستم عامل در زمان عرضه

اندروید 12L و رابط کاربری One UI 4.1

پشتیبانی نرم‌افزاری ۴ ساله

اندروید ۱۱

پشتیبانی نرم‌افزاری ۴ ساله

رم و حافظه داخلی

۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

۱۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی

۱۲ گیگابایت رم و ۱ ترابایت حافظه داخلی

رم LPDDR5، حافظه داخلی UFS 3.1

۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

۱۲ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی

رم LPDDR5، حافظه داخلی UFS 3.1

دوربین‌‌های پشتی

دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8

دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2

دوربین تله فوتو  ۱۰ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابری و دریچه دیافراگم f/2.4

دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و دریچه دیافراگم f/1.8

دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2

دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با زوم ۲ برابری و دریچه دیافراگم f/2.4

دوربین‌های سلفی

دوربین ۱۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 در نمایشگر پوششی

دوربین ۴ مگاپیکسلی در زیر نمایشگر بزرگ

دوربین ۱۰ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 در نمایشگر پوششی

دوربین ۴ مگاپیکسلی در زیر نمایشگر بزرگ

ظرفیت باتری

۴۴۰۰ میلی آمپر ساعت

۴۴۰۰ میلی آمپر ساعت

سرعت شارژ

۲۵ وات سیمی و ۱۵ وات بی‌سیم

۲۵ وات سیمی و ۱۰ وات بی‌سیم

قیمت

نامشخص

از ۱۸۰۰ دلار

 

 

جدا از بهبودهایی دوربین و طراحی و پردازنده سریع‌تر، بهترین خبر این گوشی می‌تواند قیمت آن باشد.

نتیجه‌گیری

به طور خلاصه، گلکسی زد فولد ۴ یک گوشی تاشو خوش‌فرم جدید بوده که توسط یکی از جدیدترین پردازنده‌های روز دنیا تغذیه می‌شود.

اگرچه گلکسی زد فولد ۴ شاهد بهبودهای چشمگیری بوده، اما ارتقاهای این گوشی به قدری نبوده که برای صاحبان فعلی گلکسی زد فولد ۳ ارزش خرید یک گوشی جدید را داشته باشد. هرچند که باید گفت با خرید گلکسی زد فولد ۴، شما بهترین گوشی هوشمند تاشو موجود در بازار را دریافت خواهید کرد.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)