خانهاخبار
سامسونگ تولید اولین تراشه‌های ۳ نانومتری را شروع کرد

سامسونگ تولید اولین تراشه‌های ۳ نانومتری را شروع کرد

سامسونگ اعلام کرده که از امروز تولید انبوه اولین تراشه‌های ۳ نانومتری خود را آغاز کرده است، موضوعی که باعث پیشرو بودن این شرکت در این زمینه می‌شود اما کیفیت این تراشه‌ها را زمان مشخص خواهد کرد.
۱۴۰۱/۴/۹

شرکت Samsung Foundry اعلام کرده که تولید انبوه تراشه‌های نسل اول خود را بر روی گره ۳ نانومتری آغاز کرده است. این پروسه براساس معماری جدید ترانزیستور یعنی (GAA (Gate All Around است که گام بعدی پس از FinFET است.

در مقایسه با فرآیند ۵ نانومتری، تراشه‌های نسل اول ۳ نانومتری سامسونگ می‌توانند تا ۲۳ درصد عملکرد بهتر، تا ۴۵ درصد کاهش مصرف انرژی، و ۱۶ درصد کاهش سطح را ارائه دهند. گره ۳ نانومتری نسل دوم سامسونگ حتی از این هم چشمگیرتر خواهد بود، سامسونگ ادعا می‌کند که این نوع گره در مقایسه با فرآیند ۵ نانومتری، به کاهش ۵۰ درصدری مصرف انرژی، تا ۳۰ درصد بهبود عملکرد، و کاهش ۳۵ درصدی مساحت دست خواهد یافت که اگر واقعا صحت داشته باشد پیشرفت بسیار خوبی محسوب می‌شود.

image

 

در این مورد اکنون سامسونگ از TSMC جلوتر است، زیرا انتظار می‌رود که TSMC تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری خود را در نیمه دوم امسال آغاز کند، اما در مورد کیفیت تراشه‌ها فعلا نمی‌توان نظری داد و سامسونگ را برتر دانست، زیرا سابقه این شرکت نشان می‌دهد که گرچه ممکن است در مواردی مانند تولید زودتر با فرآیندهای جدید پیشرو باشد، اما کیفیت تراشه‌های آن در شرایط یکسان، در اغلب موارد از TSMC پایین‌تر بوده‌اند.

طراحی ترانزیستور GAA یا Gate All Around به کارخانه تولید تراشه اجازه می‌دهد تا ترانزیستورها را کوچک کند، بدون اینکه به توانایی آنها در حمل جریان آسیبی وارد شود. طراحی GAAFET مورد استفاده در گره ۳ نانومتری، ناشی از فن‌آوری MBCFET است که در تصویر زیر نشان داده شده است.

image

سیر تکاملی ترانزیستورهای سیلیکونی

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)