خانهاخبار
هسته‌های پردازشی کورتکس X3 و کورتکس A715 رسما رونمایی شدند

هسته‌های پردازشی کورتکس X3 و کورتکس A715 رسما رونمایی شدند

نسل دوم هسته‌های پردازشی مبتنی بر ARMv9 از راه رسیدند و با بهبودهای چشمگیری همراه هستند.
۱۴۰۱/۴/۹

آرم (ARM) امروز به طور رسمی از نسل دوم هسته‌های پردازشی ARMv9 به نام کورتکس X3 و کورتکس A715 رونمایی کرد. این طراحی جدید با عملکرد بهبودیافته، مدیریت مصرف انرژی بهینه‌تر و کانفیگ‌های قوی‌تر همراه خواهد بود و تولیدکنندگان قادر خواهند بود تا پرچمداران خود را با قوی‌ترین سخت‌افزار در اختیار کاربران قرار دهند.

image

هسته کورتکس X3 به مانند نسل‌های قبلی خود بر پایه حداکثر قدرت سخت‌افزاری توسعه داده شده است و می‌تواند بالاترین سطح عملکرد را ارائه دهد. این هسته جدید در مقایسه با بهترین تراشه‌های حال حاضر اندرویدی با هسته کورتکس X2، تا 22 درصد بهبود عملکرد خواهد داشت. شایان ذکر است که عملکرد بهبودیافته این هسته پردازشی در بنچمارک گیک‌بنچ و تست‌های SPECint نشان داده شده است. عملکرد این هسته در سیستم‌های ویندوزی نیز 34 درصد بهبود داشته است.

image

از آن سو، هسته کورتکس A715 فاز انتقال آرم از پردازنده‌های 32 بیتی به 64 بیتی را تکمیل می‌کند. این تغییر مهم به تیم مهندسی این امکان را می‌دهد تا دیکودر دستور‌العمل‌های سخت‌افزاری را تا چهار برابر کوچک‌تر بسازند. در شرایط مشابه سخت‌افزاری و قرارگیری هسته‌ها در یک نود، هسته کورتکس A715 در مقایسه با هسته‌ کورتکس A710 تا 25 درصد مصرف انرژی بهینه‌تری دارد و یا می‌تواند تا 5 درصد عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. هسته کم مصرف کورتکس A510 نیز تغییر چندانی در مقایسه با نسل قبلی خود نداشته است و تنها از 5 درصد مصرف انرژی بهینه‌تر بهره می‌برد.

image

با نگاه کلی و اجمالی بر یک تراشه، آرم موفق شده است که سیستم DynamIQ Shared Unit بهبود ببخشد و حالا یک پردازنده تا 12 هسته با حافظه کش L3 16 مگابایتی می‌تواند در تراشه جای گیرد. سیستم DSU طراحان را قادر می‌سازد تا با بهره‌گیری از و ترکیب تعداد موردنیاز هسته‌های پردازنده در یک سخت‌افزار، فاکتورهای مختلف مانند بهبود عملکرد و مصرف انرژی بهنیه‌تر را به همراه بیاورند. در این راستا، قدرتمندترین طراحی سخت‌افزاری در صورت نیاز از 8 هسته کورتکس X3 و 4 هسته کورتکس A715 بهره خواهد برد.

image

 

در نهایت باید اشاره کرد که تولیدکنندگان مبتنی بر معماری آرم مانند مدیاتک، کوالکام و سامسونگ می‌تواند از ترکیب‌های مختلف مانند 1+3+4، 1+4+4 و 2+2+4 بهره برای بهره‌وری بهتر و عملکرد قوی‌تر تراشه استفاده کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)