خانهاخبار
اطلاعات جدیدی از تراشه A16 و M2 اپل افشا شد

اطلاعات جدیدی از تراشه A16 و M2 اپل افشا شد

حساب توییتری ShrimpApplePro که در افشای اطلاعات اپل سابقه دارد، در توییت اخیر خود، اطلاعات جدیدی را از تراشه‌های M2 و A16 اپل داده است.
۱۴۰۱/۳/۷

طبق گزارشات تراشه A16 برای آیفون با همان فرآیند A15 Bionic آیفون ۱۳ ساخته می‌شود و اپل جهش عملکردی بزرگی را برای تراشه M2 طراحی شده برای مک‌های نسل بعدی خود در نظر گرفته است. در همین حال به گفته افشاگر معروف «ShrimpApplePro»، این شرکت در حال کار بر روی یک نوع تراشه نهایی از سری M1 است که از هسته‌های قدرتمندتر A15 استفاده می‌کند.

این حساب توییتری که در افشای اطلاعات اپل سابقه دارد، در یک رشته توییت اطلاعاتی را از یک منبع نسبتا قابل اعتماد به اشتراک گذاشته که ادعا می‌کند برنامه تراشه‌های اپل برای A16 و M2 و همچنین نوع جدید و نهایی سری تراشه‌های M1 اپل را فاش می‌کند.

طبق این گزارش‌ها، A16 همانند تراشه A14، A15 و M1 مبتنی بر فرآیند ۵ نانومتری شرکت TSMC خواهد بود. گزارش‌های قبلی در مورد اینکه آیا A16 با فرآیند پیشرفته‌تر ۴ نانومتری TSMC ساخته می شود، نامشخص بود، یک گزارش مبهم از DigiTimes وجود داشت که ادعا می‌کرد اپل قصد دارد از فرآیند ۴ نانومتری N4P شرکت TSMC استفاده کند، اما N4P در واقع یک نسخه پیشرفته و نسل سوم از فرآیند ۵ نانومتری این شرکت است. این در حالی است که ShrimpApplePro گفته A16 از فرآینده N5P شرکت TSMC استفاده خواهد کرد، به این معنی که A16 ممکن است کمتر از آنچه قبلا تصور می‌شد ارتقا یابد.

image

بر اساس اطلاعات به دست آمده، پیشرفت‌های A16 در عوض از پیشرفت‌های جزئی در GPU، CPU و حافظه تشکیل خواهد شد. گزارش حساب کاربری ShrimpApplePro بازتاب گزارشی از تحلیل‌گر اپل، مینگ چی کو است که گفته بود A16 به طور خاص دارای حافظه LPDDR 5 خواهد بود. حافظه LPDDR 5 نسبت به حافظه LPDDR 4X که با تراشه A15 در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو ارائه شده است، تا یک و نیم برابر سریع‌تر و تا ۳۰ درصد بازدهی انرژی بیشتری دارد.

تراشه M2 ظاهرا اولین تراشه اپل خواهد بود که به فرآیند ۳ نانومتری TSMC جهش می‌کند و به طور کامل از ۴ نانومتر صرف‌نظر می‌کند. گمان می‌رود M2 اولین پردازنده سفارشی ARMv9 اپل باشد.

همچنین گفته می‌شود که اپل در حال کار بر روی یک نوع نهایی تراشه‌های سری M1 باشد که هسته‌های آن به روز شده است. تراشه‌های M1 Pro Max، M1 Pro، M1 و M1 Ultra از هسته‌های کم مصرف «IceStorm» و «FireStorm» با کارایی بالا استفاده می‌کنند، که این دقیقا مانند تراشه A14 است. در عوض نسخه نهایی M1 اپل براساس A15 Bionic ساخته خواهد شد که دارای هسته‌های کم مصرف «Blizzard» و هسته‌های با کارایی بالای «Avalanche» است.

این تراشه نهایی در خانواده M1 می‌تواند در نسل بعدی مک پرو عرضه شود که اپل به صراحت در اوایل سال جاری میلادی به آن اشاره کرد. در حال حاضر قدرتمندترین تراشه اپل M1 Ultra است که در واقع نسخه دو برابر شده M1 Max با پردازنده ۲۰ هسته‌ای و گرافیک ۶۴ هسته‌ای است. با اولین مک پرو دارای تراشه اختصاصی اپل، اعتقاد بر این است که این شرکت روی تراشه‌ای کار می‌کند که حتی از M1 Ultra هم قدرتمند‌تر است. M1 Ultra در مک استودیو در حال حاضر سریع‌تر از تراشه ۲۸ هسته‌ای Intel Xeon است، بنابراین مک پرو باید از پیشرفت بسیار بالاتری در عملکرد خود برخوردار باشد.

image

از طرف دیگر اگر برای مک پرو استفاده نشود، می‌تواند گونه‌ای از تراشه استاندارد M1 باشد. مینگ چی کو پیش‌تر گفته بود که مک بوک ایر ۲۰۲۲ از همان تراشه M1 استفاده خواهد کرد نه M2، بنابراین ممکن است اخبار ShrimpApplePro مربوط به این نوع پیشرفته‌تر از تراشه M1 باشد که اپل قصد دارد در محصولات جدید خود استفاده کند، نه یک نسخه رده بالا از تراشه M1. ارائه مک‌های جدید با گونه جدیدی از تراشه‌های M1 در واقع به اپل کمک می کند تا زمان بخرد و این فاصله بین مک‌های M1 و عرضه مک‌های M2 را پر کند.

گزارش‌های دیگر ادعا می‌کنند که تراشه A16 به طور انحصاری در آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس استفاده خواهد شد، در حالی که آیفون ۱۴ و ۱۴ مکس به تراشه A15 Bionic آیفون ۱۳ بسنده خواهند کرد. شایعات دیگری نیز وجود دارند که بر طبق آنها، قبل از اینکه موجی از مک‌های جدید و احتمالا نسل جدید آیپد پرو معرفی شود، مک بوک ایر جدید قرار است با تراشه M2 عرضه شود.

ShrimpApplePro در مورد نام‌گذاری نهایی M2، A16، و مدل نهایی تراشه M1 مطمئن نبوده و گفته که شاید اپل در نهایت نام‌های آنها را به سبکی دیگر تغییر دهد، بنابراین باید منتظر ماند و دید که این بار اپل چه برنامه‌ای برای تراشه‌های اختصاصی خود تدارک دیده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)