تست همراه اول

سرویس خبر
4 خرداد 1401 ساعت 13:25
0 نظر

رپورتاژ آگهی

11 مهارت کلیدی برای رزومه + بهترین نمونه‌ها برای هر شغل

نوشتن رزومه کاری مراحل مختلفی دارد و باید نکات مهمی را برای نوشتن آن رعایت کرد تا رزومه‌ای حرفه‌ای و استاندارد داشته باشیم.

نوشتن رزومه کاری مراحل مختلفی دارد و باید نکات مهمی را برای نوشتن آن رعایت کرد تا رزومه‌ای حرفه‌ای و استاندارد داشته باشیم. بسیاری از کارفرمایان به بخش مهارت‌های رزومه کارجویان توجه زیادی می‌کنند؛ زیرا داشتن برخی از مهارت‌ها تاثیر زیادی در استخدام یا رد رزومه کارجویان دارد. این مهارت‌های به‌صورت‌کلی به دو دسته مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم تقسیم می‌شوند. مهارت‌های سخت بسته به هر شغلی متفاوت است؛ اما برخی از مهارت‌های نرم معمولا در بین اغلب مشاغل مشترک هستند. 

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

در این مقاله قصد داریم 20 مهارت کلیدی نرم و سخت مهمی را که کارفرمایان به آن‌ها اهمیت زیادی می‌دهند، نام ببریم. همچنین به برخی از مشاغلی که داشتن این مهارت‌ها برای آن‌ها ضروری هستند، اشاره خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

تفاوت مهارت‌های نرم و سخت

مهارت های سخت به توانمندی‌های خاص یک شغل یا حوزه شغلی گفته می‌شود و به طور کلی، این مهارت‌ها توسط تحصیل در دانشگاه یا گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف به‌دست می‌آیند. مهارت‌های سخت می‌توانند شامل مهارت‌های نرم‌افزاری، زبان‌ انگلیسی یا استفاده از تجهیزات یا ماشین‌آلات خاصی باشد.

از سوی دیگر، مهارت‌های نرم، توانایی‌هایی هستند که در اغلب مشاغل کاربرد دارند. در حقیقت این مهارت‌ها شامل توانمندی‌های فردی و مهارت‌های اجتماعی است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت‌های خدمات مشتری
  • حل مسئله
  • مدیریت زمان
  • رهبری

معمولا مهارت‌های سخت آسان‌تر از مهارت‌های نرم یاد گرفته می‌شوند و برای تقویت مهارت‌های نرم باید زمان بیشتری را روی توسعه فردی صرف کرد. به همین دلیل کسانی که برخی از مهارت‌های نرم را خود به خود دارا هستند، شانس بیشتری برای استخدام در برخی مشاغل خواهند داشت. 

شما می‌توانید برای ساخت رزومه خوب و ذکر مهارت‌های خود در آن، از رزومه ساز آنلاین سایت‌های کاریابی کمک بگیرید. این سایت‌ها خدماتی مانند نوشتن رزومه کاری به صورت رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین قالب های رزومه ساز این سایت‌ها، استاندارد و حرفه‌ای هستند که شانس استخدام شما را بالاتر خواهند برد.

مهارت‌های نرم و سخت توسط مصاحبه شغلی سنجیده می‌شوند. به همین دلیل علاوه بر ذکر این مهارت‌ها در رزومه‌تان، باید بتوانید با اعتماد به نفس درباره آن‌ها در جلسه مصاحبه شغلی خود صحبت کنید.

مهارت‌های نرم مهم برای نوشتن در رزومه

نوشتن مهارت‌های سخت در رزومه کار چندان سختی نیست؛ زیرا می‌توانید بسته به شغل مورد نظرتان و توانمندی‌هایی که دارید، این مهارت‌ها را به ترتیب در رزومه‌تان ذکر کنید. با‌این‌حال، ممکن است برای نوشتن مهارت‌های نرم در رزومه دچار مشکل شوید و ندانید دقیقا کدام یک از آن‌ها را در رزومه‌تان ذکر کنید. به همین دلیل در ادامه 11 مهارت کلیدی مهم برای نوشتن در رزومه را نام خواهیم برد و هرکدام را شرح می‌دهیم.

مهارت‌های گوش دادن فعالانه

گوش دادن فعال توانایی تمرکز کامل روی مخاطب، درک پیام، درک اطلاعات و پاسخ درست به اوست. کسانی که مهارت‌های گوش دادن فعالانه دارند، از تکنیک‌های کلامی و غیرکلامی برای نشان دادن توجه خود به گوینده استفاده می‌کنند. تقویت این مهارت می‌تواند به شما کمک کند تا سخنان مدیر و همکاران خود را با دقت بیشتری گوش دهید و درخواست آن‌ها را به خوبی انجام دهید. برخی از مهارت های مرتبط با گوش دادن فعالانه عبارت‌اند از:

  • سوال پرسیدن
  • یادداشت‌برداری
  • سازماندهی
  • وقت‌شناسی
  • ارتباط کلامی و غیر کلامی

مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی برای اغلب مشاغل موردنیاز است؛ زیرا تمامی افراد در کار خود باید با مدیر و سایر همکاران خود ارتباط موثری برقرار کنند. حال اگر شغل شما به گونه‌ای باشد که نیاز به ارتباط با مشتریان داشته باشد، این مهارت‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند؛ زیرا این مهارت مستقیم با مسئولیت های شغلی شما در ارتباط است. مهارت های ارتباطی شامل گوش دادن، صحبت کردن، مشاهده کردن و همدلی است. سایر مهارت‌های ارتباطی مهم عبارت‌اند از:

  • انتقاد سازنده
  • ارتباط بین فردی
  • سخنوری
  • ارتباط کلامی و غیر کلامی
  • ارتباط نوشتاری

مهارت‌های نرم‌افزاری

مهارت های کامپیوتری و نرم‌افزاری شامل توانایی یادگیری نرم‌افزار و به کارگیری ابزارهای مختلف آن است. این نرم‌افزارها در هر شغلی متفاوت از دیگری است. به‌عنوان‌مثال ممکن است در یک شغل فقط دانش نرم‌افزارهای آفیس کافی باشد؛ اما در مشاغل دیگر، نرم‌افزار فتوشاپ و... نیز اهمیت داشته باشند. 

ارتباط با مشتریان

مهارت‌های خدمات مشتریان شامل روش‌هایی است که به درک بیشتر نیازهای مشتریان و ایجاد تجربه مثبت برای آن‌ها کمک می‌کند. این مهارت‌ها معمولا شامل موارد زیر است:

  • گوش دادن فعالانه
  • همدلی
  • مهارت‌های بین فردی
  • حل مسئله

مهارت‌های بین فردی

مهارت‌های بین فردی شامل ویژگی‌هایی است که هنگام تعامل و برقراری ارتباط با دیگران موردنیاز است. توسعه مهارت‌های بین فردی برای همکاری موثر با دیگران، حل مشکلات و هدایت پروژه‌ها اهمیت زیادی دارد. برخی از مهم ترین مهارت‌های بین فردی عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های ارتباطی
  • انعطاف پذیری
  • رهبری
  • صبر

معمولا کسانی که در موقعیت‌های شغلی کارشناس یا مدیر منابع انسانی فعالیت می‌کنند، باید مهارت‌های بین فردی بسیار بالایی داشته باشند.

مهارت‌های رهبری

مهارت‌های رهبری، شامل مهارت‌هایی هستند که هنگام سازماندهی افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک کاربرد دارند. مخصوصا اگر برای موقعیت‌های مرتبط با شغل مدیر رزومه میفرستید، باید حتما این مهارت را در رزومه ذکر کنید و آن را داشته باشید. مهارت‌های مرتبط با رهبری عبارت‌اند از:

  • توانایی آموزش و راهنمایی افراد تیم
  • انعطاف‌پذیری
  • ریسک پذیری
  • مدیریت زمان
  • مدیریت افراد تیم

مهارت‌های حل مسئله

مهارت‌های حل مسئله ویژگی‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند منبع یک مشکل را پیدا کرده و برای آن راه‌حل مؤثری پیدا کنید. این مهارت در هر نقشی اهمیت بالایی دارد. مهارت حل مشکل در برخی مشاغل نیاز به توانمندی‌های فنی دارد. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های حل مسئله عبارت‌اند از:

  • توجه به جزئیات
  • همکاری با دیگران
  • صبر
  • تحقیق درباره مشکل

یکی از مشاغلی که نیاز زیادی به این مهارت دارد، حوزه دیجیتال مارکتینگ است؛ زیرا این افراد در کار خود به مشکلات حساس و زیادی برمیخورند که نیاز به رفع سریع دارد.

مهارت‌های مدیریت زمان

مهارت‌های مدیریت زمان به شما این امکان را می‌دهد که وظایف و پروژه‌هایتان را قبل از ددلاین انجام دهید و در عین حال تعادل بین کار و زندگی را نیز حفظ کنید. همچنین مهارت‌های مدیریت زمان و نظم به شما کمک می‌کند وظایف خود را روزانه اولویت‌بندی کنید. درک اهداف فردی، تیمی و اهداف سازمان می‌تواند نقطه شروعی برای ‌تصمیم‌گیری در مورد نحوه مدیریت زمان شما باشد. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مرتبط با مدیریت زمان عبارت‌اند از:

  • تفویض وظایف
  • تمرکز
  • تعیین هدف
  • سازمان‌دهی
  • اولویت‌بندی

به‌عنوان‌مثال کسانی که در حوزه شغلی تولید محتوای وب‌سایت یا رسانه های اجتماعی فعالیت می‌کنند، ازآنجایی‌که پروژه‌های زیادی دریافت می‌کنند، باید مهارت مدیریت زمان خوبی داشته باشند.

مهارت‌های تفکر انتقادی

توانایی تفکر منطقی و متفکرانه اساس تفکر انتقادی است. در حقیقت کارفرمایان به دنبال کارجویانی هستند که بتوانند در مورد یک مشکل یا پروژه فکر کنند و مراحل مورد نیاز برای آن را نیز تعیین کنند. مهارت‌های تفکر انتقادی شامل موارد زیر است:

  • مشاهده
  • آنالیز
  • نتیجه‌گیری
  • حل مشکل

توجه به جزئیات

توجه به جزئیات به شما کمک می‌کند که در حین کار تمام دستورالعمل‌های لازم را با دقت دنبال کنید و خطاهای کمتری در کار خود داشته باشید. مهارت‌های مرتبط با توجه به جزئیات عبارت‌اند از:

  • سازماندهی
  • مشاهده کردن
  • آنالیز
  • گوش دادن فعالانه

انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری یکی از ویژگی‌های بسیار مهم است که چه به عنوان کارمند جدید و چه کسی که سابقه کاری بالایی دارد، برای کارفرمایان از اهمیت بالایی برخوردار است. در حقیقت کارفرمایان تمایل دارند کسانی را استخدام کنند که با تغییرات یا محیط‌های کاری جدید سریع کنار بیایند و همیشه با آغوش باز به استقبال چیزهای جدید بروند.

سخن آخر

بعد از آن‌که تصمیم گرفتید کدام یک از مهارت‌های نرم را به عنوان نقاط قوت خود در رزومه ذکر کنید، باید بتوانید فرمت رزومه خود را مشخص کرده و با رعایت اصول رزومه نویسی، یک رزومه حرفه‌ای و استاندارد برای خودتان بسازید. همچنین اطلاعات تماس را در رزومه فراموش نکنید؛ زیرا بسیاری از کارجویان این بخش را فراموش می‌کنند یا اشتباه می‌نویسند که منجر به از دست دادن فرصت‌های شغلی بسیاری خواهد شد.



  4 خرداد 1401
0 نظر
0.00
  0 رای
نظرات کاربران

در حال بارگذاری