خانهاخبار
برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا برای اعمال فشار روی اپل اما این بار نه برای استفاده از پورت USB-C!

برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا برای اعمال فشار روی اپل اما این بار نه برای استفاده از پورت USB-C!

اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی روی وضع قوانینی است که طی آن اپل و شرکت‌های مشابه آن را برای دادن دسترسی به تمامی ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به توسعه‌دهندگان، تحت فشار قرار دهد.
۱۴۰۱/۳/۲

بر اساس توافق‌نامه تایید شده اتحادیه اروپا، این اتحادیه در حال اعمال قوانینی است که به شدت شرکت‌هایی مانند اپل را تحت نظارت قرار می‌دهد، و برنامه‌هایی را برای وادار کردن این شرکت‌ها به باز کردن دسترسی بیشتر به سخت‌افزار و نرم‌افزار تنظیم می‌کند و حتی قرار است آنها را وادار به ایجاد یک بخش داخلی برای رعایت این قوانین جدید کند.

توافق موقت در مورد قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، اوایل این هفته توسط دولت‌های اتحادیه اروپا با ۴۳ رای موافق، یک رای مخالف، و یک رای ممتنع به دست آمد، که نشان از اجماع گسترده قانون‌گذاران اروپایی برای تنظیم قوانین شدیدتر علیه شرکت‌های بزرگ فن‌آوری است. اپل به دلیل حجم گردش مالی سالانه خود در اتحادیه اروپا، مالکیت و بهره‌برداری از پلتفرم‌هایی با تعداد زیادی کاربر فعال، تقریبا مطمئن است که تحت تاثیر این قوانین قرار خواهد گرفت و مشمول آنها خواهد شد.

DMA می‌تواند اپل را مجبور کند تا تغییرات عمده‌ای در اپلیکیشن‌های FaceTime، iMessage، App Store،‌ مرورگرهای شخص ثالث، و Siri در اروپا ایجاد کند. به عنوان مثال ممکن است مجبور شود به کاربران اجازه دهد تا فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث و برنامه‌های جانبی را خارج از فروشگاه خود اپل نصب کنند، به توسعه دهندگان این امکان را بدهد که با سرویس‌های خود اپل همکاری نزدیک داشته باشند و پیشنهادات خود را در خارج از اپ استور تبلیغ کنند و از سیستم‌های پرداخت شخص ثالث استفاده کنند و به داده‌های جمع‌آوری شده توسط اپل دسترسی داشته باشند.

image


یکی از جدیدترین موارد افزوده شده به DMA، الزام این است که سرویس‌های پیام‌رسان، تماس صوتی، و تماس ویدئویی را به یکدیگر متصل کنند. قوانین قابلیت همکاری از لحاظ نظری به این معنی است که برنامه‌های متا مانند واتس اپ یا مسنجر می‌توانند درخواست همکاری با چهارچوب iMessage اپل را داشته باشند و اپل هم مجبور به پیروی از آن خواهد بود.

آخرین توافق‌نامه موقت برنامه‌هایی را برای ایجاد یک «گروه سطح بالا» از تنظیم کننده‌های دیجیتال اروپای مرکزی برای هماهنگی تنظیم کننده‌های ملی در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعیین می‌کند و از شرکت‌ها عملکردی منطبق با قوانین می‌خواهد. گروه جدید باید شامل ناظران انطباق باشد تا با استفاده از اختیارات، منابع، و دسترسی کافی به مدیریت، بر انطباق شرکت خود با قوانین اتحادیه اروپا، نظارت داشته باشند و توسط یک مدیر ارشد مستقل با مسئولیت مشخص برای عملکرد منطبق رهبری شود. این قانون عملا شرکت‌هایی مانند اپل را ملزم می‌کند که یک بخش داخلی اختصاص داده شده برای رعایت این مقررات ایجاد کنند.

علاوه بر این، قوانین جدید به طور خاص برای رسیدگی به شرکت‌هایی مانند اپل  که دارای نقش دوگانه با کنترل نرم‌افزار و سخت‌افزار هستند، به هر توسعه دهنده اجازه می‌دهد تا به هر ویژگی سخت‌افزاری موجود، مانند فن‌آوری NFC، عناصر محافظت، مکانیزم‌های احراز هویت، و نرم‌افزارهای کنترل آنها دسترسی داشته باشد. این می‌تواند نتایج عمده‌ای برای سطح یکپارچکی که توسعه دهندگان می‌توانند در پلتفرم‌های اپل به دست آورند، داشته باشد، مانند اجازه دادن به سرویس‌های پرداخت بدون تماس در آیفون و اپل واچ، چیزی دقیقا شبیه به Apple Pay.

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به طور موقت DMA را در ماه مارس (فروردین) تصویب کردند. در مرحله بعد این پیشنهاد‌ها قبل از تصویب رسمی، توسط شورای اروپا و انتشار در مجله رسمی اتحادیه اروپا، در ماه جولای (تیر) در پارلمان اروپا به رای نهایی گذاشته خواهد شد. ۲۰ روز پس از انتشار، DMA لازم الاجرا می‌شود و شرکت‌های مشمول این قوانین، شش ماه فرصت خواهند داشت تا از آن پیروی کنند.

فراتر از اتحادیه اروپا، اکوسیستم اپل به طور فزاینده‌ای توسط دولت‌های سراسر جهان از جمله آمریکا، بریتانیا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و غیره، روز به روز بیشتر تحت نظارت شدید قرار می‌گیرد و قانون‌گذاران از سرتاسر جهان، عرصه را بر این شرکت تنگ‌تر می‌کنند و برای مواردی از قبیل نصب اپلیکیشن خارج از اپ استور و همکاری بیشتر با توسعه دهندگان، بیشتر آن را تحت فشار قرار می‌دهند. آینده این کشمکش‌ها مشخص نیست و باید دید در نهایت نتیجه این فشارها به سود شرکت‌هایی مانند اپل خواهد بود و یا کشورها و دولت‌ها.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)