خانهاخبار
افزایش قیمت آیفون 13 پرو مکس، واردات گوشی اپل ممنوع می شود؟

افزایش قیمت آیفون 13 پرو مکس، واردات گوشی اپل ممنوع می شود؟

آیفون‌ها همه ساله به عنوان محبوب‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار بازار شناخته می‌شوند و ...
۱۴۰۱/۳/۲۴

** For IFA2022 Press Credentials - Zahra Dialeh Abadi **

 

image

آیفون‌ها همه ساله به عنوان محبوب‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار بازار شناخته می‌شوند و در بسیاری از موارد متخصصین و کاربران دوام و کیفیت این محصولات را از نقاط قوت آن‌ها به شمار می‌آوردند. استفاده از بهترین قطعات ممکن در کنار پشتیبانی نرم‌افزاری بی‌رقیب باعث می‌شود که قیمت گوشی‌های اپل چندان ارزان نباشد؛ اما این مسئله تاکنون کاربران را نسبت به این محصولات دلسرد نکرده و همه ساله شاهد فروش بالای آیفون در ایران و سایر کشورها هستیم.

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

مدتی است که در ایران شاهد گران شدن موبایل‌های این برند و رشد قیمت آیفون ۱۳ پرومکس نات اکتیو هستیم و این موضوع باعث شده بسیاری از افرادی که قصد خرید دارند از این روند صعودی تعجب کنند. در این مقاله قصد داریم به طور تخصصی به دلایل افزایش قیمت آیفون در ایران بپردازیم و در نهایت به شما بگوییم که الان زمان مناسبی برای خرید است یا در آینده نزدیک قیمت آن کاهش می‌یابد؟

 

بالا رفتن قیمت آیفون در سال جدید

به طور کلی قیمت یک گوشی در بازار ایران به عواملی همانند نرخ ارز، هزینه رجیستری و گمرک بستگی دارد. این موضوعات باعث می‌شوند که قیمت بسته به شرایط متفاوت باشد. متأسفانه اکنون اولین بار نیست که قیمت گوشی و خصوصاً آیفون افزایش می‌باید.

تاکنون بارها شاهد چنین شرایطی بوده‌ایم و در اکثر موارد بالا رفتن قیمت به نرخ ارز وابسته بوده است. اکنون نیز نرخ ارز، افرایش مالیات واردات موبایل در سال جدید و جو ملتهب بازار در ماه‌های اخیر همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا قیمت گوشی‌های اپل افزایش یابد.

علاوه بر دلایلی همچون نرخ ارز و رجیستری عامل مؤثر دیگر بر قیمت موبایل‌های هوشمند در بازار ایران موجودی و جو روانی حاکم است. اکنون که سخنانی مبنی بر محدودیت واردات گوشی‌های آیفون به گوش می‌رسد اثر این عامل افزاینده، بیش از پیش شده است و دلیلی بر افزایش قیمت آیفون در هفته‌های گذشته شده که در ادامه به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

 

دلایل بالا بودن قیمت آیفون 13 پرو مکس در ایران

بسیاری از افراد هنگام محاسبه قیمت یک محصول آن را از طریق حاصل ضرب قیمت دلاری دستگاه در نرخ ارز روز به دست می‌آورند که این موضوع برای گوشی‌ها چندان مقیاس مناسبی نیست.

به طور کلی محصولات اپل به کیفیت و قیمت بالای خود معروف هستند و علاوه بر نرخ ارزی گوشی هزینه‌ای به عنوان گمرک بر قیمت گوشی می‌افزاید و طرح رجیستری که در سال 96 با هدف عدم قاچاق گوشی صورت گرفت بر قیمت پایه محصول می‌افزاید و این موضوع در کنار وجود واسطه‌های مختلف و عدم وجود نمایندگی رسمی اپل در ایران باعث تشدید قیمت‌ها می‌شود.

از طرفی دیگر در بهمن ماه عدم تخصیص ارز دولتی برای گوشی‌های بالای 600 دلار مطرح و به همین دلیل جو روانی ایجاد شده باعث افزایش قیمت گوشی در سال جدید شد که خوشبختانه با گذشت زمان و بازگشایی دوباره تالار دوم نیما در کنار ایجاد آرامش در بازار موبایل اکنون اثر این موضوع کاهش یافته و خرید آیفون 13 پرو مکس نسبت به ابتدای سال منطقی‌تر شده است.

image

 

ممنوعیت واردات آیفون!

خبر ممنوعیت واردات آیفون به ایران چندان جدید نیست و طی سال‌های مختلف بارها این موضوع به اشکال متفاوت مطرح شده است و تا زمان نگارش این مقاله چنین عملی صورت نگرفته و ما شاهد عرضه گوشی‌هایی همچون آیفون 13 و آیفون 13 پرو مکس در ایران و فروشگاه‌های اینترنتی هستیم.

اخیراً سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس وعده ممنوعیت واردات آیفون تا نیمه اول سال 1401 را ارائه کرده است که این موضوع قبل از اینکه حتی عملی شود بر جو بازار موبایل اثر خود را گذاشت و موجب التهاب در قیمت شد.

در پاسخ به این موضوع روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل به طور رسمی مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرد و به این مسئله اشاره کرد که ممنوعیت به کسب‌وکارهای این حوزه آسیب وارد خواهد کرد. از طرفی دیگر آیفون تنها گوشی لوکس موجود در بازار نیست بلکه پرچمداران سایر برندها نیز قیمتی کم‌وبیش مشابه با آیفون دارند.

 

آیا واردات آیفون ممنوع می شود؟

در حال حاضر واردات آیفون به بازار ایران ممنوع نشده و هیچ قانونی در این مورد به طور رسمی به تصویب نرسیده است و این موضوع نه تنها در مورد ایفون بلکه در مورد سایر گوشی‌های بالا 600 دلار نیز صدق می‌کند. به علت عدم ابلاغ رسمی در مورد بحث ممنوعیت نمی‌توان به طور دقیق در این مورد صحبت کرد.

امروزه آیفون و سایر گوشی‌های هوشمند به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند و اکثر افرادی که یک‌بار تجربه استفاده از آیفون را داشته‌اند به علت سیستم‌عامل بی‌نظیر و عملکرد پایدار این محصول تمایل چندانی به خرید موبایل‌های سایر برندها ندارند به همین دلیل ممنوعیت‌ها حاصلی جز افزایش قیمت و قاچاق کالا نخواهند داشت و با این استدلال عدم واردات آیفون مضرات خود را خواهد داشت که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد.

با وجود عدم ممنوعیت به طور رسمی باید توجه داشته باشید که این مسئله در آینده چندان غیرممکن نیست و احتمال دارد که در ماه‌های آینده به وقوع بپیوندد به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که اگر قصد خرید گوشی از برند اپل را دارید بهتر است همین الان اقدام کنید چون با توجه به افزایش نرخ مالیات‌ها در امسال قیمت این محصول بیش از این کاهش نمی‌یابد؛ اما افزایش قیمت چندان دور از ذهن نیست.

image

بهترین فروشگاه برای خرید آیفون 13

اکنون که هنوز واردات آیفون به کشور ممنوع نشده و جو روانی مناسب بر بازار تلفن همراه حاکم شده است و قیمت آیفون 13 و 13 پرو مکس به ثبات رسیده. در آینده ممکن است این شرایط تغییر کند یا اینکه به علت تغییر در شرایط بازار هزینه لازم برای خرید این گوشی‌ها مجدداً افزایش یابد.

اگر شما تمایل دارید با بهترین قیمت اقدام به خرید آیفون و سایر محصولات اپل کنید و شرایطی همچون آکبند بودن محصولات، وجود گارانتی معتبر و تضمین اصالت، ارسال سریع در کنار بسته‌بندی مناسب معیار خرید شما از یک فروشگاه است، می‌توانید به https://applestreet.ir مراجعه و قیمت گوشی‌های آیفون، اپل واچ، ایرپاد و سایر محصولات را در آن مشاهده کنید پس از مطالعه بررسی تخصصی و مشخصات این گجت‌ها در صورت تمایل آن‌ها را خریداری کنید و به اکوسیستم بی‌نظیر اپل بپیوندید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

علیرضا ادیب

۱۴۰۱/۲/۲۱
اره این چند مدت قیمت آیفون 13 پرو مکس نات اکتیو و 13 معمولی خیلی بالا من خواستم قبل عید بخرم الان نمیشه به خرید آیفون فکر کرد جز اینکه پولدار باشی. امیدوارم یکم دیگه قیمت پایین بیاد بتونم بخرم.