خانهاخبار
محققان به کمک ECG اپل واچ الگوریتمی برای تشخیص یک بیماری قلبی ابداع کردند

محققان به کمک ECG اپل واچ الگوریتمی برای تشخیص یک بیماری قلبی ابداع کردند

محققان با استفاده از هوش مصنوعی و ECG اپل واچ قادر به تشخیص پمپاژ ضعیف قلب شده‌اند.
۱۴۰۱/۲/۱۳

براساس داده‌های تحقیقاتی که این هفته در کنفرانس انجمن ریتم قلب به اشتراک گذاشته شد، محققان در کلینیک Mayo یک الگوریتم هوش مصنوعی را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند از ECG اپل واچ برای یافتن بیمارانی که قلب آنها پمپاژ ضعیفی دارد، استفاده کند.

ضعف پمب قلب یا اختلال عملکرد بطن چپ، مشکلی است که ۲ تا ۳ درصد از افراد در سرتاسر جهان و تا ۹ درصد از افراد بالای ۶۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مانند فیبریلاسیون دهلیزی، یکی دیگر از مشکلات قلبی که اپل واچ می‌تواند تشخیص دهد، پمپ ضعیف قلب است که می‌تواند هیچ علامتی نداشته باشد؛ البته گاهی هم می‌تواند با علائمی مانند ضربان قلب تند یا تنگی نفس همراه باشد.

Paul Friedman، رئیس بخش پزشکی قلب و عروق در کلینیک Mayo در ایالت مینسوتا آمریکا، گفته که این فوق‌العاده است که هوش مصنوعی می‌تواند از ECG اپل واچ کاربر برای تشخیص این بیماری استفاده کند، زیرا این عارضه معمولا چیزی است که برای تشخیص، نیاز به اکوکاردیوگرافی، سی تی اسکن، یا ام آر آی دارد.

ویژگی ECG یا همان پایش نوار قلب در اپل واچ، با قرار دادن انگشت کاربر به مدت ۳۰ ثانیه روی پیچ دیجیتالی کنار آن قابل استفاده است. پس از آن نتیجه این پروسه در برنامه Apple Health آپلود می‌شود و کاربر قادر خواهد بود به طور خودکار یا دستی آن را با پزشک متخصص قلب به اشتراک گذارد. ECG برای کمک به تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی طراحی شده اما عملکرد ECG و سایر ویژگی‌های اپل واچ، در تشخیص سایر شرایط قلبی هم بارها مورد مطالعه قرار گرفته است.

image

یک نوار قلب استاندارد از ۱۲ سیم الکترود استفاده می‌کند که روی قفسه سینه، بازوها، و پای فرد برای نظارت بر سیگنال‌های الکتریکی قلب قرار می‌گیرد. برای استفاده از نتایج ECG تک الکترودی اپل واچ، محققان یک الگوریتم ۱۲ تایی موجود را اصلاح کردند، که می‌تواند عضله ضعیف قلب را تشخیص دهد.

این مطالعه شامل ۱۲۵,۶۱۰ نوار قلب جمع‌آوری شده در یک دوره شش ماهه از ۴۶ ایالت آمریکا و ۱۱ کشور مختلف بود. هر فرد ECGهای زیادی را ارسال کرد، به همین دلیل می‌توان گفت نتایج به دست آمده، دقیق و کامل است. قسمتی از این تحقیق در زیر آمده است:

تقریبا تعداد ۴۲۰ بیمار یک ECG ساعتی را طی ۳۰ روز پس از اکوکاردیوگرام یا سونوگرافی قلب، که یک آزمایش استاندارد برای اندازه‌گیری قدرت پمپاژ است، ثبت کردند. ما از این داده‌ها استفاده کردیم تا ببینیم آیا می‌توانیم پمپ ضعیف قلب را با تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی ECG اپل واچ شناسایی کنیم. این داده‌های زود هنگام، سطح آزمایش را زیر منحنی ۰٫۸۸ نشان می‌داد، به این معنی که به خوبی یا حتی کمی بهتر از یک تست ورزش پزشکی بود که از شما در یک کلینیک قلب می‌گیرند. بنابراین می‌توان گفت که آنالیز هوش مصنوعی ECG اپل واچ، یک تست قدرتمند و مورد اعتماد برای شناسایی پمپاژ ضعیف قلب است.

محققان قصد دارند مطالعات آینده‌نگر جهانی را برای انجام آزمایش‌های بیشتر در جمعیت‌های متنوع‌تر راه‌اندازی کنند تا مزایای ویژگی ECG تک الکترودی اپل واچ را بیشتر نشان دهند. Paul Friedman در این خصوص گفته که: «معنای واقعی تحول پزشکی همین است، اینکه به شکلی ارزان قیمت، یک بیماری جدی در شخص، حتی در داخل خانه او در حین انجام کارهای روزمره تشخیص داده شود».

این دقیقا هدفی است که اپل سال‌هاست درمورد آن صحبت می‌کند. اینکه با یک دستگاه ساده و هزینه‌ای کم، روزانه به طور دائم بدن شما در حال چک شدن از جنبه‌های مختلف باشد، که اگر مشکلی وجود داشت با تشخیص سریع و درمان آن، خطر به سرعت رفع شود.

اگر شما هم از استفاده کنندگان از اپل واچ هستید و تجربه این را دارید که این محصول در تشخیص یک بیماری به شما کمک کرده است، لطفا تجربه خود را در قسمت کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)