خانهاخبار
قیمت خانواده آيفون 14 احتمالا کاربران را گمراه خواهد کرد

قیمت خانواده آيفون 14 احتمالا کاربران را گمراه خواهد کرد

سری آیفون 14 اپل که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی معرفی خواهد شد، این روزها بسیار خبرساز شده‌ است.
۱۴۰۱/۲/۱۱

روز گذشته تصاویر پنل جلویی کل اعضای خانواده iPhone 14 اپل در رسانه‌های خبری منتشر شد. این تصاویر به صورت ناخواسته از زنجیره تأمین محصولات اپل به بیرون درز پیدا کرد.

چندی پیش خبرهایی در مورد حذف نسخه مینی از آیفون‌های ۲۰۲۲ و جایگزین شدن آن با نسخه مکس منتشر شد و حالا این تصاویر، مهر تأییدی بر شایعاتی است که در سایت‌های خبری منتشر شده بود. به این ترتیب در ماه سپتامبر شاهد رونمایی از دو نسخه ۶.۱ و دو نسخه ۶.۷ اینچی خواهیم بود که به ترتیب با نام‌های زیر از آن‌ها یاد می‌شود:

  • آیفون 14 (با نمایشگر ۶.۱ اینچی و ناچ)
  • آیفون 14 پرو (با نمایشگر ۶.۱ اینچی و حفره‌دار)
  • آیفون 14 مکس (با نمایشگر ۶.۷ اینچی و ناچ)
  • آیفون 14 پرو مکس (با نمایشگر ۶.۷ اینچی و حفره‌دار)

همان طور که در تصویر ساختگی زیر مشاهده می‌کنید، نسخه‌های پرو میزبان ظاهر جدیدتری خواهند بود. به این ترتیب سیستم ناچ (بریدگی بالای نمایشگر) از این دو گوشی هوشمند حذف شده و جای خود را به یک برش قرصی شکل برای قرارگیری سنسورهای تشخیص چهره و یک برش دایره‌ای شکل برای قرارگیری دوربین سلفی خواهد داد. همچنین گوشه‌های مدل‌های پرو نسبت به دو مدل دیگر کمی انحنای بیشتری داشته و حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش هم کمتر از آیفون ۱۴ و نسخه مکس آن خواهد بود.

image

 

شایعاتی که به تازگی مطرح شده، حاکی از آن است که اپل برای آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ مکس، از همان تراشه A15 Bionic با لیتوگرافی ۵ نانومتری استفاده خواهد کرد و تنها نسخه‌های پرو از این خانواده به تراشه A16 Bionic با لیتوگرافی ۴ نانومتری مجهز خواهند بود. در چند سال اخیر فقط یک بار شاهد چنین اقدامی از طرف اپل بودیم که به گوشی آیفون 5C بر می‌گردد. آن گوشی نیز دقیقا مشخصات آیفون 5 قدیمی را به همراه داشت و در کنار آیفون 5S که پردازنده جدیدتری داشت، معرفی شد. البته این گوشی چندان هم برای اپل موفق نبود و باید ببینیم آیفون 14 و 14 مکس سرنوشت بهتری خواهند داشت یا خیر.

آقای مارک گرمن، خبرنگار بلومبرگ در آخرین اظهارات خود به این موضوع اشاره کرده است که آيفون 14 مکس با نمایشگر ۶.۷ اینچی، نسبت به پیشرفته ترین عضو این سری، یعنی iPhone 14 Pro Max حدودا ۲۰۰ دلار ارزان‌تر خواهد بود.

اگر اپل همان استراتژی سال گذشته را برای ارزش گذاری آیفون‌های جدید اجرا کند و از آن جا که آيفون 13 پرو مکس با قیمت پایه ۱۰۹۹ دلاری در دسترس خریداران قرار گرفت، لذا می‌توان گفت که نسخه پایه آیفون ۱۴ مکس با قیمت پایه ۸۹۹ دلاری همراه خواهد بود که برای یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش ۶.۷ اینچی یک قیمت فوق العاده است.

البته چندی پیش در پی انتشار یک گزارش، مشخص شد که آیفون 14 پرو و نسخه پرو مکس به ترتیب با قیمت پایه ۱۰۹۹ و ۱۱۹۹ دلاری همراه خواهند بود. اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، باید انتظار قیمت پایه ۷۹۹ و ۹۹۹ دلاری برای آیفون ۱۴ و نسخه مکس آن را داشته باشیم و به این ترتیب، قیمت آیفون‌های ۲۰۲۲ به شرح زیر خواهد بود:

  • آیفون ۱۴ با قیمت پایه ۷۹۹ دلار
  • آیفون ۱۴ مکس با قیمت پایه ۹۹۹ دلار
  • آیفون ۱۴ پرو با قیمت پایه ۱۰۹۹ دلار
  • آیفون ۱۴ پرو مکس با قیمت پایه ۱۱۹۹ دلار

به نظر می‌رسد که اپل قصد دارد تا گستره تغییرات میان نسخه‌های پرو و استاندارد را بیش از پیش افزایش دهد. به همین دلیل است که سنسور ۴۸ مگاپیکسلی و نمایشگر پروموشن با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی تنها محدود به مدل‌های پرو از آيفون‌های ۲۰۲۲ خواهد بود. تغییر در زبان طراحی بریدگی بالای نمایشگر نیز از جمله این تغییرات است که برای نسخه‌های پرو در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب افرادی که از آیفون 13 استفاده می‌کنند، دلیلی برای آپگرید به آیفون 14 یا آیفون 14 مکس نخواهند داشت و احتمالا فکر و ذهن آن‌ها روی نسخه‌های پرو معطوف می‌شود.

اگر سیستم ارزش گذاری یاد شده از سوی مدیران اپل اتخاذ شده باشد، آیفون 14 مکس با قیمت ۹۹۹ دلاری همراه خواهد بود و کاربران با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر، می‌توانند iPhone 14 Pro را خریداری کنند که به سنسور جدید ۴۸ مگاپیکسلی مجهز شده، ظرفیت باتری بیشتری را دارا خواهد بود، نمایشگر پروموشن آن به نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی مجهز است و زبان طراحی بریدگی بالای نمایشگر نیز تغییر پیدا کرده است. همچنین اگر ۲۰۰ دلار بیشتر هزینه کنید، می‌توانید پیشرفته ترین عضو این خانواده را خریداری کنید که نسبت به آيفون ۱۴ پرو از باتری بهتری برخوردار بوده و نمایشگر آن نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

اگر مشکلاتی در زنجیره تولید محصولات اپل رخ ندهد، سری آيفون ۱۴ در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به صورت رسمی به دنیای تکنولوژی معرفی شده و پیش فروش آن نیز چند روز بعد آغاز خواهد شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)