خانهاخبار
نگاهی به مشخصات احتمالی تراشه M2 اپل

نگاهی به مشخصات احتمالی تراشه M2 اپل

Mark Gurman تحلیلگر معتبر تکنولوژی، اخیرا در یادداشتی نگاهی اجمالی به مشخصات احتمالی تراشه سری M2 اپل خصوصا یک مدل قدرتمندتر از مدل اولترا داشته، که در ادامه به آن می‌پردازیم.
۱۴۰۰/۱۲/۲۵

اپل در رویداد اخیر خود که Peek Performance نام گرفته بود، از مک پرو رونمایی نکرد و در حال حاضر قدرتمندترین مک با تراشه اختصاصی اپل، مک استودیو است. مارک گورمن از بلومبرگ در یادداشتی اخیرا نوشته که به روز رسانی مک پرو باید منتظر بماند تا اپل چیپست M2 Extreme را عرضه کند.

image

 

همانطور که در مراسم هم اعلام شد، M1 Ultra رسما آخرین تراشه از سری M1 اپل است. اگر تراشه‌ای با نام Etreme معرفی شود قطعا همانطور که از نام آن پیداست، از مدل Ultra بالاتر قرار می‌گیرد. این مدل تراشه در واقع هیولایی با ۴۸ هسته CPU و ۱۲۸ هسته GPU خواهد بود که تقریبا توان پردازشی دو برابر بیشتر از M1 Ultra خواهد داشت! تازه این بدون دانستن و محاسبه معماری و فرآیند تولید این پردازنده است.

تراشه‌های‌ M1 از هسته‌های CPU و GPU تراشه‌های A14 اپل استفاده می‌کنند. سری M2 از فرآیند و هسته‌های تراشه A15 یا A16 اپل استفاده خواهند کرد، اما هنوز مشخص نیست که از کدام‌یک استفاده خواهد شد، زیرا این به ظرفیت تولید و بازدهی شرکت TSMC بستگی دارد.

در جدول زیر به بررسی مشخصات احتمالی تراشه M2 می‌پردازیم:

چیپستتعداد هسته‌های سی‌پی‌یوتعداد هسته‌های جی‌پی‌یوچیپستتعداد هسته‌های سی‌پی‌یوتعداد هسته‌های جی‌پی‌یو
M1۸ (۴+۴)۷/۸M2۸۱۰
M1 Pro۸ (۶+۲)۱۴---
M1 Pro۱۰ (۸+۲)۱۴/۱۶M2 Pro۱۲۱۶
M1 Max۱۰ (۸+۲)۲۴/۳۲M2 Max۱۲۳۲
M1 Ultra۲۰ (۱۶+۴)۴۸/۶۴M2 Ultra۲۴۴۸/۶۴
---M2 Extreme۴۸۹۶/۱۲۸

M1 Ultra در واقع دو تراشه M1 Max است، که با یک مداخله‌گر سیلیکونی به هم متصل شده‌اند؛ طرحی که اپل آن را UltraFusion می‌نامد. احتمالا M2 Ultra طراحی مشابهی خواهد داشت، در حالی که M2 Extreme باید دارای چهار تراشه M2 Max باشد که در یک تراشه ترکیب شده‌اند.

مارک گورمن توزیع تراشه M2 بین محصولات آینده اپل را بدین ترتیب ترسیم می‌کند:

دستگاه‌های حرفه‌ای

  • مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی با تراشه M2 Pro و M2 Max
  • آیمک پرو با تراشه M2 Pro ‌و M2 Max
  • مک استودیو با تراشه M2 Max  و M2 Ultra
  • مک پرو با تراشه M2 Ultra و M2 Extreme
  • Apple Pro Display 7K

محصولات مقرون به صرفه

  • مک بوک ایر با تراشه M2
  • مک بوک پرو ۱۳ اینچی با تراشه M2
  • مک مینی با تراشه M2 و مک مینی با تراشه M2 Pro برای جایگزینی نسخه اینتل این محصول
  • آیمک با تراشه M2
  • Apple Studio Display

لازم به ذکر است که تحلیلگران انتظار دارند اپل نمایشگر Pro XDR جدید را در کنار مک پرو جدید عرضه کند. این محصول می‌تواند دارای رزولوشن 7K داشته باشد که در مقابل رزولوشن 6K مدل فعلی ارتقا پیدا خواهد کرد. به علاوه، احتمالا چیپست سری A را برای پشتیبانی از ویژگی‌هایی مانند Center Stage و Siri در خود جای داده باشد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)