خانهاخبار
تنسور، اکزینوس و اسنپدراگون را فراموش کنید؛ طبق نتایج گیک‌بنچ رقیب اصلی A15 اپل Dimensity 9000 است!

تنسور، اکزینوس و اسنپدراگون را فراموش کنید؛ طبق نتایج گیک‌بنچ رقیب اصلی A15 اپل Dimensity 9000 است!

نتایج به‌دست آمده از بنچ‌مارک گیک‌بنچ در کمال تعجب و برخلاف تصورات نشان می‌دهد که رقیب اصلی تراشه اپل A15 تراشه شرکت مدیاتک Dimenisty 9000 است.
۱۴۰۰/۱۲/۲۳

مدیاتک و کوالکام اخیرا بر سر اینکه چه کسی بیشترین چیپ‌ست‌ها را در سه ماه چهارم ۲۰۲۱ در ایالات متحده تامین می‌کند اختلاف داشتند، و صرف نظر از اینکه چه کسی درست می‌گفت، یک موضوع مشهود بود و آن اینکه مدیاتک در حال پیشرفت فزاینده است و این می‌تواند سازندگان بزرگ دیگر تراشه را بسیار برانگیزد. البته امتیازات اخیر تراشه مدیاتک Dimensity 9000 در گیک بنچ که اخیرا توسط یک افشاگر معروف به نام Ice Universe در توییتر منتشر شده، نشان می‌دهد که نگرانی آنها کاملا بجا است.

Dimensity 9000 که در نوامبر ۲۰۲۱ معرفی شد، قدرتمندترین تراشه مدیاتک است. این تراشه براساس فرآیند ۴ نانومتری توسط TSMC ساخته شده است که ظاهرا به آن برتری نسبی بیشتر در مقابل Snapdragon 8 Gen 1 و Samsung Exynos 2200 را می‌دهد که هردو برپایه فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ تولید شده‌اند. این تراشه همچنین از معماری جدید Arm V9 استفاده می‌کند.

هنوز گوشی مجهز به این تراشه را در بازار ندیده‌ایم، اما به زودی قرار است گوشی جدید اوپو Find X5 Pro نسخه Dimensity 9000 در اواخر این ماه در چین عرضه شود، و شیاومی هم تایید کرده که Redmi K50 Pro Plus مجهز به Dimensity 9000‌ خواهد بود و می‌توانیم این تراشه را در گوشی‌های جدید هم بسنجیم.

image

 

امتیازاتی که این افشاگر در توییتر منتشر کرده، به نظر می‌رسد که مربوط به یک دستگاه شیاومی، و احتمالا Redmi K50 Pro Plus است. در این تست تراشه Dimensity 9000 در قسمت تک هسته‌ای توانسته امتیاز ۱۳۰۹ و در تست چند هسته‌ای امتیاز ۴۵۴۶ را کسب کند. برای مقایسه گلکسی اس ۲۲ اولترا مجهز به Exynos 2200 در تست تک‌هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب امتیازات ۱۱۵۷ و ۳۳۰۷ را بدست آورده است. همچنین پیکسل ۶ پرو با تراشه اختصاصی گوگل تنسور، در همان تست امتیازات ۱۰۴۲ و ۲۸۳۲ را کسب کرده است.

بنابراین تنها تراشه‌ای که هنوز امتیازات بالاتری نسبت به Dimensity 9000 دارد، تراشه A15 Bionic اپل است. آیفون ۱۳ پرو مکس که دارای این تراشه است، امتیاز ۱۷۳۴ را در تست تک هسته‌ای و ۴۸۱۸ را در قسمت چند هسته ای کسب کرده است.

مسلما این نمرات ذکر شده نمی‌توانند ملاک و معیار اصلی برای عملکرد این پردازنده‌ها باشند، اما می‌توانند یک شروع خوب برای مقایسه‌ای سریع باشند. به علاوه بحث عملکرد پایدار و بنچ‌مارک‌های غیرواقعی هم‌ مطرح است که باید آنها را هم در نظر بگیریم. اما نکته مثبت اینجاست که امتیازات افشا شده قبلی هم نتایج مشابهی را نشان داده‌اند.

بنابراین تنها براساس این اعداد خام،  شرکت مدیاتک با تراشه Dimensity 9000 ممکن است به زودی به یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های تولید تراشه تبدیل شود که برای تراشه‌های پرچمدار خود از قیمتی مناسب‌تر نسبت به شرکت‌هایی مانند کوالکام برخوردار است، که می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای گوشی‌های اندرویدی باشد.

Ice Universe همچنین اشاره کرده که گوشی‌های دارای تراشه تراشه Dimensity 9000 حدود ۵۰۰ دلار قیمت خواهند داشت، که آنها را بسیار مقرون به صرفه‌تر از بهترین گوشی‌های اندرویدی ۲۰۲۲ می‌کند. خبر خوش برای کوالکام این است که گوشی‌های دارای این تراشه به آمریکا راه نمی‌یابند زیرا این تراشه از موج mmWave در شبکه 5G پشتیبانی نمی‌کند، اما تراشه Dimensity 8000 که رقیب Snapdragon 888 است محدود به چین نیست و کوالکام باید این را در نظر بگیرد.

به نظر شما آیا مدیاتک می‌تواند روزی جای کوالکام این غول دنیای تراشه‌ها را بگیرد و رتبه نخست تولید تراشه در دنیا را کسب کند؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)