خانهاخبار
Valve درایور‌های مخصوص ویندوز 10 را برای کنسول قابل حمل استیم دک منتشر کرد

Valve درایور‌های مخصوص ویندوز 10 را برای کنسول قابل حمل استیم دک منتشر کرد

شرکت ولو در امروز درایور‌های مخصوص سخت افزار کنسول استیم دک را برای سیستم عامل محبوب ویندوز 10 منتشر کرده است.
۱۴۰۰/۱۲/۲۰

شرکت ولو در امروز درایور‌های مخصوص ویندوز 10 را برای کنسول قابل حمل خود یا همان استیم دک، منتشر کرده است. این درایور‌های سخت افزاری، امکان نصب سیستم عامل محبوب مایکروسافت روی این کنسول را فراهم می‌کنند.

image

 

درایور‌های منتشر شده در امروز، شامل درایور کارت گرافیک، وای فای و بلوتوث است. متاسفانه، درایورهای صوتی هنوز آماده نشده‌اند و به گفته ولو، شرکت AMD‌ در حال کار بر روی آنهاست؛ به همین دلیل، هنوز امکان استفاده از اسپیکر‌ها یا جک هدفون استیم دک در هنگام نصب ویندوز 10 وجود نداشته و کاربران باید فعلا از دستگاه‌های صوتی بلوتوثی و یا اسپیکر‌های مبنی بر USB استفاده کنند.

این درایورها فعلا تنها مخصوص سیستم عامل ویندوز 10 هستند. ولو اعلام کرده که آنها در حال کار روی درایور‌های مخصوص ویندوز 11 نیز هستند که در آینده و در کنار یک بایوس آپدیت، برای این کنسول منتشر می‌شوند. این آپدیت قرار است پشتیبانی از fTPM را نیز فراهم کند که برای اجرای سیستم عامل ویندوز 11، اجباری است.

متاسفانه کنسول قابل حمل استیم دک، هنوز از قابلیت دوال بوت پشتیبانی نمی‌کند؛ البته ولو می‌گوید که این قابلیت نیز در آینده به آن اضافه خواهد شد. به همین دلیل، اگر بخواهید سیستم عامل ویندوز 10 را روی این کنسول نصب کنید؛ سیستم عامل SteamOS را از دست خواهید داد.

image

 

استیم دک در واقع یک کامپیوتر پرتابل x86 است و از نصب هر گونه سیستم عامل مخصوص دسکتاپ پشتیبانی می‌کند؛ البته برای کار کردن بدون مشکل همه بخش‌ها، مسلما به نصب درایور‌های سخت افزاری نیاز است. این کنسول به صورت پیش فرض سیستم عامل SteamOS را به همراه دارد که توسط شرکت ولو ساخته شده است؛ این سیستم عامل بر پایه لینوکس بوده و از Proton Emulator جهت اجرای بازی‌های ویندوزی روی استیم استور استفاده می‌کند.

با وجودی که سیستم عامل SteamOS از پایه برای این کنسول قابل حمل طراحی شده و در هنگام عرضه نیز از بازی‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند؛ هنوز همانند سیستم عامل ویندوز، امکان اجرای تمامی بازی‌های استیم به وسیله آن وجود ندارد. همچنین امکان نصب بازی از منابع دیگر مانند اپیک گیمز استور یا مایکروسافت استور (که برای اجرای بازی‌های گیم پس به آن احتیاج دارید) در آن ممکن نیست.

خوشبختانه نصب سیستم عامل ویندوز، همه این مشکلات را برطرف کرده و می‌توانید به هر وسیله که دوست داشتید؛ روی استیم دک خود بازی نصب کنید. البته همانطور که به آن اشاره کردیم؛ درایورهای ویندوزی این کنسول هنوز کامل نشده‌اند و نصب این سیستم عامل، نکات منفی خود را نیز مانند از کار افتادن اسپیکر‌ها و جک ۳.۵ میلی متری به همراه دارد.

image

 

درباره کنسول قابل حمل استیم دک چه می‌اندیشید؟ آیا در صورت تهیه این کنسول، ترجیح می‌دهید روی آن ویندوز نصب کرده و محدودیت‌های نصب بازی را از سر راه خود بردارید و یا سیستم عامل مخصوص آن یا همان SteamOS را بیشتر می‌پسندید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)