خانهاخبار
تراشه اگزینوس 2200 با گرافیک AMD و پشتیبانی از ری‌تریسینگ رسما معرفی شد

تراشه اگزینوس 2200 با گرافیک AMD و پشتیبانی از ری‌تریسینگ رسما معرفی شد

جدیدترین تراشه پرچمدار سامسونگ همراه با سری گلکسی اس 22 عرضه خواهد شد.
۱۴۰۰/۱۰/۲۸

سرانجام پس از مدت‌ها سامسونگ از تراشه پرچمدار خود موسوم به اگزینوس 2200 رونمایی کرد که به احتمال زیاد همراه با سری پرچمدار گلکسی اس 22 عرضه خواهد شد. شایان ذکر است که تراشه اگزینوس 2200 اولین تراشه موبایلی است که از پردازنده گرافیکی ای‌ام‌دی (AMD) با معماری RDNA 2 بهره می‌برد. به علاوه، این تراشه از قابلیت پیشرفته گیمینگ ری‌تریسینگ (رهگیری پرتو) نیز پشتیبانی می‌کند که در نوع خود جالب توجه است.

image

همکاری AMD و سامسونگ به سال 2019 برمی‌گردد، زمانی که این دو شرکت بزرگ فناوری قراردادی را امضا کردند و دو سال بعد یعنی سال 2021، AMD رسما اعلام کرد که تراشه پرچمدار نسل بعدی سامسونگ به معماری گرافیکی RDNA 2 مجهز خواهد شد. اخیرا نیز سامسونگ تیزری را منتشر کرد که براساس آن، زمان رونمایی رسمی تراشه اگزینوس 2200 را 11 ژانویه 2022 مصادف با 21 دی اعلام کرده بود اما بعدا به دلایل نامعلومی این رونمایی تا به امروز به تعویق افتاد.

تراشه پرچمدار اگزینوس 2200 بر پایه فرآیند 4 نانومتری EUV سامسونگ ساخته شده است. به علاوه، سامسونگ پردازنده گرافیکی تراشه اگزینوس 2200 را Xclipse نامیده است بنابر اعلام رسمی AMD، اولین نتیجه از برنامه طولانی مدت این دو شرکت فناوری برای مجهز کردن تراشه‌های اگزینوس به پردازنده‌های گرافیکی RDNA است.

image

 

در بخش پردازنده مرکزی، تراشه اگزینوس 2200 از هسته‌های ARMv9 بهره می‌برد که شامل یک هسته فوق قدرتمند X2، سه هسته میانی کورتکس A710 و چهار هسته کم مصرف A510 خواهد بود. همچنین سامسونگ ادعا کرده است واحد پردازشی هوش مصنوعی (NPU) این تراشه نسبت به نسل قبلی تا دو برابر بهبود عملکرد داشته است.

در بخش پردازش تصاویر، تراشه پرچمدار سامسونگ از سنسور با رزولوشن 200 مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند که به نظر برای سنسورهای نسل بعدی سامسونگ طراحی شده است. به علاوه، این تراشه از فیلمبرداری 8K و نمایشگر 4K با نرخ نوسازی 120 هرتزی و نمایشگر 2K با نرخ نوسازی 144 هرتزی پشتیبانی می‌کند. از دیگر مشخصات فنی تراشه اگزینوس 2200 می‌توان به پشتیبانی از حافظه رم LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 اشاره کرد. در حال حاضر سامسونگ اعلام کرده است که تراشه اگزینوس 2200 در حال تولید انبوه است و به نظر می‌رسد مشکلی برای تامین آن وجود نداشته باشد.

image

 

در نهایت باید اشاره کرد که به احتمال زیاد سری گلکسی اس 22 با تراشه اگزینوس 2200 عرضه خواهد شد. البته باید اشاره کرد که در برخی از مناطق مانند بازارهای ایالات متحده و کره جنوبی نسخه اسنپدراگون 8 نسل یک آن در دسترس خواهد بود. متأسفانه سامسونگ زمان دقیق معرفی سری گلکسی اس 22 را اعلام نکرد ولی برخی از منابع غیر رسمی  8 فوریه و یا 19 بهمن  را زمان رونمایی رسمی سری پرچمدار سامسونگ می‌دانند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)