تست همراه اول

سرویس خبر
29 دی 1400 ساعت 12:13
0 نظر

 

بدنه خودروی ب ام و چرا و چگونه تغییر رنگ می‌دهد؟

پوسته بدنه خودروی برقی iX Flow شرکت ب ام و با کمک فناوری جوهر الکترونیک رنگ عوض می‌کند. اما میزان کاربردی بودن این فناوری در حوزه خودروها هنوز محل پرسش است.

شرکت ب ام و در نمایشگاه مجازی CES 2022 خودرویی را نمایش داد که با به‌کارگیری فناوری جوهر الکترونیک (E Ink) رنگ عوض می‌کرد و بدنه و حتی چرخ‌های آن بین طیف‌های سفید تا مشکی تغییر رنگ می‌داد. با کمک این فناوری، راننده می‌تواند با فشردن یک دکمه، رنگ پوشش بیرونی خودرو را از مشکی به سفید و بالعکس تغییر دهد. ب ام و این فناوری را روی خودروی برقی iX Flow به نمایش گذاشته بود. تغییر رنگ قسمت‌های مختلف خودرو مستقل از هم نیز صورت می‌پذیرد. مثلا بدنه خودرو می‌تواند سفید و چرخ‌ها مشکی یا روی کاپوت مشکی و سقف خودرو سفید باشد.

توضیحت ب ام و درباره کاربردهای فناوری تغییر رنگ بدنه خودرو

ب ام و کاربردهایی را هم برای این فناوری برشمرده و برای مثال در وبلاگ رسمی شرکت نوشته شده که اگر شخص خودرویش را در پارکینگ بزرگی گم کرده‌ باشد، با فشردن یک دکمه و تغییر رنگ خودرو، زودتر می‌تواند آن را پیدا کند. شاید برای نمایش میزان شارژ باتری خودرو نیز بتوان از تغییر رنگ بدنه استفاده کرد. مثلا رنگ سفید می‌تواند خالی بودن باتری را نشان دهد و هرچه باتری شارژ می‌شود، بدنه تدریجا به مشکی تغییر رنگ دهد.

همچنین به خاصیت رنگ‌ها در میزان جذب نور و دمای داخل خودرو اشاره شده است. بدنه سفید نور خورشید را بیشتر منعکس می‌کند و نتیجتاً انرژی گرمایی کمتری جذب خودرو می‌شود. پس، روشن‌تر شدن رنگ خودرو در آفتاب شدید، تا حدی جلوی افزایش دمای داخل خودرو را می‌گیرد و بالعکس در روزهای سرد چون رنگ تیره گرمای بیشتری جذب می‌کند، می‌تواند به‌سهم خود دمای داخل خودرو را بالا نگه دارد.

یعنی در هر دو حال، تغییر رنگ می‌تواند بار سامانه گرمایشی و سرمایشی خودرو و نتیجتا میزان مصرف سوخت یا برق خودرو را کاهش دهد. در خودروهای تمام‌برقی اگر رنگ خودرو متناسب با وضع هوا تغییر کند، برد خودرو نیز افزایش می‌یابد زیرا برای گرم یا خنک کردن داخل خودرو، باتری برق کمتری مصرف می‌کند. 

 

نگاهی به فناوری تغییر رنگ‌ بدنه خودرو

ب ام و برای بدنه خودروی iX Flow پوشش ویژه‌ای تولید کرد که متناسب با خطوط ساختاری خودرو طراحی شده بود. با به‌کارگیری فناوری الکتروفورتیک و تحریک آن توسط سیگنال‌های الکتریکی، رنگدانه‌های مدنظر راننده به سطح بدنه خودرو می‌آیند و رنگ پوسته خارجی خودرو تغییر می‌کند. این فناوری به انرژی بسیار کمی نیاز دارد.

پوشش سطح بدنه خودروی iX Flow میلیون‌ها ریزکپسول‌ دارد که با بار الکتریکی منفی سفید می‌شوند و با بار الکتریکی مثبت به مشکی تغییر رنگ می‌دهند. برای درک میزان ظرافت این فناوری باید گفت که قطر این پوشش، هم‌‌اندازه تار موی انسان است! وقتی راننده رنگ مورد نظرش را انتخاب می‌کند، ریزکپسول‌های مربوطه تحت تاثیر میدان الکتریکی فعال می‌شوند و یک اتصال برقی کم‌ولتاژ، انرژی را به کپسول‌های کوچک زیر بدنه می‌فرستد. این انرژی رنگ کپسول‌ها را از مشکی به سفید تغییر می‌دهد اما می‌توان ترتیب تغییررنگ را برعکس نیز برنامه‌ریزی کرد. این فناوری گونه‌های دیگری نیز دارد که توسط آن‌ها می‌توان بر تنوع رنگ‌ها افزود اما پیاده‌سازی آن به مهندسی بیشتری نیاز دارد.

برای این منظور قطعات یا اصطلاحا سگمنت‌های متعدد کاغذ الکترونیک به‌دقت در ساختار بدنه خودرو تعبیه شدند. این قطعات طوری مهندسی شدند که بتوانند متناسب با خطوط و حجم بدنه و به‌شکل سایه‌روشن تغییر رنگ دهند. برای برش هرچه دقیق‌تر هر قطعه، از لیزر استفاده شد. برای ایجاد میدان الکتریکی و واداشتن سلول‌ها به تغییر رنگ نیز یک منبع تغذیه در نظر گرفته شد. 

خود این فناوری پدیده جدیدی نیست اما پیاده‌سازی آن روی پوشش‌های نامسطح و در عین حال، کنترل هزینه‌های آن به مهندسی سنگینی نیاز داشت. 

با این‌حال شاید این فناوری در حوزه خودروها کاربرد چندانی نداشته باشد و بیشتر نوعی نمایش فناوری محسوب شود. اما ممکن است در حوزه‌های دیگر در آینده کاربردهای سودمندتر و موثرتری بتوان برایش یافت. ظاهرا ب ام و هنوز مطمئن نیست که آیا این فناوری به مرحله عرضه تجاری خواهد رسید یا نه. شما در مورد این فناوری چه فکر می‌کنید و آیا آن را کاربردی برای خودروهای آينده می‌دانید؟



  29 دی 1400
0 نظر
5.00
  2 رای
نظرات کاربران

در حال بارگذاری