خانهاخبار
آیفون برای دومین ماه متوالی به پرفروش‌ترین گوشی بازار چین تبدیل شد

آیفون برای دومین ماه متوالی به پرفروش‌ترین گوشی بازار چین تبدیل شد

شرکت اپل اخیرا توانسته تا در بازار کشور چین نیز بیشترین سهم را داشته باشد و برای دومین ماه متوالی شاهد پیشتازی گوشی‌های آیفون در این کشور هستیم.
۱۴۰۰/۱۰/۱۲

شرکت اپل برای دومین ماه متوالی، موفق شده تا مقام بیشترین فروش گوشی‌های هوشمند در کشور چین را داشته باشد. به گفته گروه Counterpoint Research، اپل توانسته تا ۲۳.۶ درصد از سهم بازار کشور گوشی‌های هوشمند در کشور چین را به خود اختصاص دهد که نسبت به سهم ۲۲ درصدی آن در ماه گذشته، رشد ۱.۶ درصدی دارد. شرکت ویوو پس از اپل با سهم ۱۷.۸ درصدی از بازار، در مقام دوم قرار گرفته است.

image

 

به عقیده گروه Counterpoint، دلیل رشد اپل در بازار این کشور، عرضه سری آیفون 13 بوده است که دوربینی قدرتمند‌تر، قدرت پردازشی بیشتر و عمر باتری بالاتری را با همان قیمت آیفون 12 در اختیار کاربران قرار می‌دهد. روز سینگلز دی در کشور چین که مشابه بلک فرایدی در کشور‌های غربی است؛ مصادف با تاریخ ۱۱ نوامبر امسال بوده و یکی از فروشگاه‌های اینترنتی بسیار پرطرفدار این کشور به نام JD.com، مدل‌هایی از آیفون‌های نسل فعلی و نسل‌های پیشین را در لیست پرفروش‌های خود در این روز قرار داده بود.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز با استناد به اطلاعات منتشر شده توسط کانترپوینت، اعلام کرده که رشد سود کسب شده توسط اپل در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر، معادل ۱۵.۵ درصد بوده است. به عقیده کانترپوینت، عملکرد قوی اپل در کشور چین به زودی به پایان خواهد رسید و دلیل آن، توقف آپگرید کاربران آیفون‌های قدیمی به آیفون‌های جدید در ماه‌های دسامبر و ژانویه است.

شرکت اپل از نظر عرضه نیز عملکرد خود را بهبود بخشیده و با توجه به اینکه پس از سفارش یک آیفون 13 پرو در ماه نوامبر، باید حدود ۲۰ روز برای دریافت آن صبر می‌کردید؛ حالا گوشی در طی یک هفته به دست کاربر خواهد رسید. این امر بدین معناست که یا شرکت اپل تعداد آیفون‌های تولیدی خود را افزایش داده، و یا تقاضا برای این گوشی‌ها کاهش یافته است. با توجه به افزایش عرضه گوشی‌های نسل جدید آیفون، بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی چینی هر فرد را تنها به خرید دو مدل محدود می‌کنند.

image

 

یکی دیگر از عوامل موفقیت اپل در بازار چین، شکست شرکت هواوی است که پیش از این پرفروش‌ترین برند در این کشور به حساب می‌آمد. شرکت هواوی به به دلیل نزدیکی خود به دولت چین، در دوران ترامپ تحریم شده و دسترسی آن به برخی از تامین کنندگان اصلی خود مانند شرکت میکرون برای تهیه حافظه رم، گوگل برای سیستم عامل اندروید و کوالکام برای چیپست‌های مورد استفاده خود محدود شد.

همین امر باعث شد تا هواوی به توسعه سیستم عامل اختصاصی خود یا همان HarmonyOS و همچنین گسترش اکوسیستم خود بپردازد. پس از اینکه آمریکا ارسال قطعات تولید شده به چین را نیز محدود کرد، هواوی با مشکلات بیشتری در زمینه تامین قطعات روبرو شد.

به غیر از اپل، بسیاری از شرکت‌های چینی مانند شیائومی، اوپو و ویوو نیز از شکست هواوی سود فراوانی برده‌اند. با وجود محدودیت‌های پیش روی این برند، هواوی به تازگی فروش نسخه کالکترز ادیشن گوشی تاشو میت X2 خود را که از اتصال به نسل پنجم اینترنت همراه نیز پشتیبانی می‌کند؛ آغاز کرده است.

image

 

در سال گذشته، هواوی یکی از برند‌های زیر مجموعه خود یعنی آنر را با مبلغ ۱۵ میلیارد دلار به فروش رساند؛ فروش آنر توسط هواوی، موجب رفع محدودیت‌های اعمال شده بر روی این برند به دلیل همکاری آن با هواوی بود و آنر توانست تا بار دیگر از سرویس‌های گوگل و چیپست‌های کوالکام در محصولات خود استفاده کند. این شرکت قصد دارد در ماه آینده، از نخستین گوشی تاشو خود به نام آنر مجیک V رونمایی کند که دارای چیپست کوالکام اسنپدراگون 8 نسل اول است.

با وجود پیشتازی اپل در بازار گوشی‌های هوشمند کشور چین در ماه‌های اکتبر و نوامبر، ویوو پیش از این با سهم ۲۳ درصد از بازار در مقام اول قرار داشته و سپس اوپو با سهم ۲۰ درصدی، آنر با سهم ۱۵ درصدی، شیائومی با سهم ۱۴ درصدی، اپل با سهم ۱۳ درصدی، هواوی با سهم ۸ درصدی و ریلمی با سهم ۴ درصدی از بازار پس از آن قرار گرفته بودند.

image

 

حال با ورود به ژانویه سال ۲۰۲۲، سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ پایان یافته است و احتمالا در اواخر این ماه یا اوایل ماه فوریه، شاهد انتشار آمار فروش در ماه دسامبر نیز خواهیم بود. باید صبر کرده و ببینیم که آیا اپل می‌تواند صدرنشینی خود در بازار کشور چین را برای سه ماه متوالی حفظ کند یا پیش‌بینی کانترپوینت صحیح بوده و پس از پایان آپگرید آیفون‌های قدیمی در ماه‌های دسامبر و ژانویه، شاهد افت فروش این گوشی‌ها هستیم. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

خلو مجید

۱۴۰۰/۱۰/۱۳
خود مدیر عامل شیائومی گوشیش آیفونه ?

علی

۱۴۰۰/۱۰/۱۳
شرق گداها ناراحت نشوند یه موقع؟