خانهاخبار
برنده‌ها و بازنده‌های اپل در سال 2021

برنده‌ها و بازنده‌های اپل در سال 2021

در این پست نگاهی خواهیم انداخت بر لیستی از محصولات کامل و کم نقص شرکت اپل که در سال 2021 میلادی معرفی و عرضه شده اند.
۱۴۰۰/۱۰/۸

سال 2021 میلادی یکی از چالش برانگیزترین سال‌ها برای همه برندها در صنعت تکنولوژی محصولات هوشمند بود، اما اپل یکی از موفق‌ترین برندها در این زمینه است. کمبود تراشه یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی بود که این شرکت در سال ۲۰۲۱ با آن دست و پنجه نرم می‌کرد و هنوز هم برای عرضه گجت‌هایش برای متقاضیان با همین مشکل مواجه است. اما محصولات پرطرفدار این شرکت با وجود قیمت بالایی که دارند، همچنان از تقاضای بالایی برخوردار هستند که دلیل آن، کیفیت و متریال منحصربه‌فردی است که اپل همیشه برای محصولاتش به کار می‌برد.

اپل با روند پیشرفت فوق‌العاده‌ای که در طی سالیان گذشته داشته است، فروش خود را در سال 2021 باز هم افزایش داد. این شرکت با محصولات منحصربه فردی مانند تبلت، لپ تاپ و تلفن‌همراه ، همواره بین رقبای خود اولین بوده است و یا در پایین‌ترین حالت ممکن در پنج‌رده اول گجت‌های هوشمند قرار داشته است. اما همیشه این شرکت با موفقیت‌های پی‌درپی همراه نبوده است و نقص‌هایی نیز داشته است که در ادامه به بررسی محصولات عرضه شده این شرکت در سال 2021 خواهیم پرداخت.

برنده اول: آیفون 13 پرو مکس

بهترین گوشی امسال اپل مثل سالهای گذشته، بزرگترین گوشی این شرکت یعنی مدل پرو مکس است. آیفون 13 پرو مکس مانند سال گذشته از مجموعه دوربین‌های منحصربه‌فرد و متفاوتی برخوردار نیست، اما در عوض از دو ویژگی بهبود‌یافته برخوردار شده است که آن دو، عمر باتری بیشتر و نمایشگر پروموشن هستند.

image

متاسفانه در این آیفون غول پیکر، اندازه صفحه نمایش و وضوح تصویر آن نسبت به نسل قبلی تغییری نکرده اما به لطف نرخ بروزرسانی 120 هرتزی، استفاده از پنل صفحه نمایشگر و نمایش محتواها بسیار سریعتر و روان‌تر شده است. با اینکه اپل یکی از شرکت‌هایی بود که ویژگی پروموشن را دیرتر از رقبایش در آیفون جدید استفاده کرد، اما به بهترین نحو در اولین تلاشش در استفاده از این ویژگی، عملکرد مطلوب و فوق العاده‌ای داشت؛ به طوری که این ویژگی بسیار جذاب حتی در کاهش عمر باتری آیفون تاثیر به خصوصی نگذاشت.

ازین رو آیفون 13 پرو مکس با وجود فعال بودن حالت پروموشن، قابلیت پخش 9 ساعت ویدیو و 6 ساعت وب‌گردی را دارد. اگرچه نسل قبلی این گوشی هم عمر باتری خوبی داشت اما اپل در این آیفون از باتری حجیم‌تری (۱۶ درصد ظرفیت بیشتر نسبت به مدل پارسالی) استفاده کرده تا همه جوره خیالش از بابت شارژدهی در این گوشی راحت باشد.

آیفون 13 پرو مکس در بخش دوربین نیز نسبت به نسل قبلی خود، با وجود یکسان بودن میزان سایز لنز دوربین‌ها، ارتقای قابل قبولی داشت. به طوری که با ویژگی‌هایی همچون استفاده از سنسور بزرگتر در دوربین اصلی، زوم تله فوتو طولانی‌تر و در نهایت یک لنز فوق عریض با فوکوس خودکار، تصویربرداری را بسیار حرفه‌ای تر کرد.

برنده دوم: آیفون 13 پرو

ویژگی‌هایی همچون لنز دوربین فوق عریض با فوکوس خودکار و صفحه نمایشی با نرخ بروزرسانی 120 هرتزی پروموشن، که در آیفون 13 پرو مکس وجود داشت در آیفون 13 پرو نیز ارائه شده‌اند که آن را به گوشی منحصر‌به فردی تبدیل کرده است. باتری نسخه پرو آیفون 13 همچنین نسبت به نسل قبلی خود، به میزان 10 درصد ارتقاء داشته است که بیش از 4 ساعت پخش ویدیو و 4 ساعت و نیم وب‌گردی را برای کاربر تضمین می‌کند.

image

برعکس امسال، آیفون 12 پرو برای اپل یک بازنده محسوب می‌شد، زیرا نسبت به نسخه پرو مکس امکانات کمتری را ارائه می‌داد و از طرف دیگر آیفون 12 که محصولی مقرون به صرفه‌تر بود؛ به گزینه‌ای میانی برای انتخاب از سوی کاربر تبدیل شد، اما امسال اپل از اشتباه خود درس گرفته بود.

بازنده اول: آیفون 13

image

نسخه معمولی آیفون 13 یکی از محصولات بازنده از این خانواده در سال 2021 است. این گوشی هوشمند که 250 یورو ارزانتر از نسخه پرو قیمت دارد، متاسفانه از کمبودهایی رنج می‌برد اعم از عدم وجود قابلیت پروموشن، سنسور کوچکتر در دوربین اصلی، عدم وجود دوربین تله فوتو و دوربین اولتراواید قدیمی نسل قبل که بدون امکان فوکوس و توانایی‌های لنز ماکرو عرضه شده است. همچنین بر خلاف نسخه پرو که دارای 6 گیگابایت رم بود؛ این دستگاه دارای 4 گیگابایت رم است.

برنده سوم: آی پد مینی (2021)

image

آیپد مینی نسخه 2021 که با بازطراحی همراه شده، یک پیروزی بزرگ برای اپل به شمار می‌رود. این تبلت هوشمند با سنت شکنی با په بازار تبلت‌های هوشمند گذاشت و اپل در زبان طراحی آن ظاهر قدیمی نسل قبلش که از سال 2012 بدون تغییر مانده بود را از بین برد و یک گزینه مناسب برای مخاطبان آیپد با اندازه کوچک را به بازار عرضه کرد. استقبال از این تبلت به گونه‌ای بوده که حتی برخی از مردم آیپد مینی 2021 را به عنوان جایگزینی برای تبلت کتابخوان کیندل انتخاب می کنند. 

برنده چهارم: آیپد پرو 12.9 (2021)

آیپد پرو 12.9 که بزرگ‌ترین و جدیدترین تبلت عرضه شده اپل است؛ امسال بروزرسانی کلی قدرتمندی را دریافت کرد و آن را به یک کالای بسیار گران‌قیمت در فهرست علاقه‌مندان به تبلت‌های سایز بزرگ تبدیل کرد. این تبلت هوشمند دارای صفحه نمایش با کیفیتی است که از نوع پنل LCD مینی ال‌ای‌دی برخوردار شده که اپل آن را لیکوئید رتینا XDR نامیده است. استفاده از پنل مینی ال‌ای‌دی این امکان را برای LCD این دستگاه فراهم می‌کند تا تیرگی عمیق‌تر و روشنایی بسیار بهتری داشته باشد. این تبلت بزرگ می تواند تا 1600 نیت به پخش محتوای HDR بپردازد.

image

یکی از مهمترین ویژگی‌های کلیدی آیپد پرو 12.9، استفاده از پردازنده کلاس دسک‌تاپ M1 اپل است که آن را به قدرتمندترین تبلت تاریخ تبدیل می‌کند. خریداران این تبلت قدرتمند و گران، می‌توانند با خرید اسمارت کیبرد فولیو ۱۹۹ دلاری یا مجیک کیبرد ۳۴۹ دلاری اپل، این تبلت را عملا به یک لپ‌تاپ نسل جدید تبدیل کنند.

برنده پنجم: آیپد پرو 11 (2021)

آیپد پرو 11 در خط تولید امسال نیز به پردازنده M1 بروزرسانی شد اما نمایشگر مینی ال‌ای‌دی شگفت انگیز نسخه بزرگترش را دریافت نکرد که ممکن است دلیلی کافی برای نخریدن آیپد پرو 11 اینچی برای مردم باشد. این تبلت هوشمند می‌تواند انتخاب مناسبی برای برخی خریداران برای یک تبلت با اندازه متوسط از محصولات اپل باشد.

image

همچنین آیپد ایر نسخه 2020 و قیمت آن نیز می‌تواند انتخاب معقولی بنظر برسد و مدل پایه 64 گیگابایتی این دستگاه با قیمت 649 یورو به فروش می‌رسد و اما از طرفی مدل 256 گیگابایتی 819 یوو قیمت دارد که به آیپد پرو 11 نسخه 2021 با ظرفیت 128 گیگابایت به قیمت 879 یورو نزدیک است و خرید آیپد ایر را غیر معقول می‌کند.

بازنده دوم: اپل واچ سری 7

image

شرکت اپل، سری 7 اپل واچ را در مهر‌ماه رونمایی کرد، اما نتوانست آن را فوراً به بازار عرضه کند. پیش‌فروش‌های این ساعت را تا اوایل آبان‌ماه آغاز کرد و ارسال این محصول را به پایان آبان‌ماه موکول کرد. در حال حاضر، گرفتن سری 7 اپل واچ با تحویل 1 تا 2 هفته‌ای یا حتی بیشتر انجام می‌شود. مشکلات عرضه آن چیزی را که می‌توانست فروش با عملکردی قوی را برای این محصول جذاب دربرداشته باشد، به راحتی از بین برد. فعلا برنده در میان اپل واچ‌ها، سری اپل واچ SE است که مشکلی در عرضه ندارد و فروش خیلی خوبی را هم برای خودش ثبت کرده.

برنده ششم: مک بوک پرو 2021، ام 1 پرو و ​​ام 1 مکس

با عرضه مدل‌های جدید مک بوک پرو، بسیاری می‌گویند که اپل لپ‌تاپ‌های سری پرو خود را، پس از چندسال دوباره واقعا حرفه‌ای یا همان Pro کرده و به بازار فرستاده است. بازگشت پورت‌هایی مثل پورت شارژ مگسیف، پورت SD Card، یک HDMI فول سایز کامل در کنار سه پورت تاندربولت 4، یکی از بهترین اتفاقاتی بوده که برای سری مک بوک پرو رخ داده است. نمایشگرهای mini-LED هم به این لپ‌تاپ‌ها آمده‌اند تا اپل کم و کسری برای این سری در نظر نگرفته باشد. اما همه این‌ها و طراحی جدید را که کنار بگذاریم، مهم‌ترین ویژگی این سری، چیپست‌های M1 Pro و M1 Max هستند.

image

چیپست M1 Pro در مدل پایه، سی‌پی‌یو ۸ هسته‌ای و گرافیک ۱۴ هسته‌ای دارد اما در مدل‌های بالاتر، سی‌پی‌یو ۱۰ هسته‌ای می‌شود و گرافیک هم ۱۶ هسته‌ای خواهد بود. چیپست M1 Max هم در تمامی مدل‌هایش سی‌پی‌یو ۱۰ هسته‌ای دارد اما در بخش گرافیک، می‌تواند گرافیک ۲۴ یا ۳۲ هسته‌ای داشته باشد. تست‌های اولیه نشان داده که مک بوک پرو جدید اپل با هر کدام از این چیپست‌ها، در کارهایی مثل برنامه‌نویسی، تدوین ویدیو و ادیت عکس، عالی عمل می‌کنند که کاربران اصلی مک بوک پروهای اپل هم عموما برای این تسک‌های سراغ این سری می‌روند. 

به طور کل می‌توانیم بگوییم مک با دست پر به میدان برگشته و مردم هم استقبال فوق‌العاده‌ای از مک‌های جدید اپل داشته‌اند که یک برد اساسی برای این شرکت به حساب می‌آید.

شما در مورد لیست بالا چه فکر می‌کنید؟ آیا برنده یا بازنده دیگری در نظر دارید که به این لیست اضافه کنید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)