خانهاخبار
تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 1 رسما معرفی شد: هسته‌های ARMv9 و معماری جدید پردازنده گرافیکی

تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 1 رسما معرفی شد: هسته‌های ARMv9 و معماری جدید پردازنده گرافیکی

جدیدترین تراشه 4 نانومتری پرچمدار کوالکام با پیشرفت‌های محسوس در زمینه عملکرد پردازشی رسما رونمایی شد.
۱۴۰۰/۹/۱۰

سرانجام پس از مدت‌ها اخبار و شایعات منتشر شده، کوالکام دیشب رسما از جدیدترین تراشه پرچمدار خود به نام اسنپدراگون 8 نسل 1 رونمایی کرد که پیشرفت‌های محسوسی نسبت به نسل قبلی خود داشته است. به علاوه، تراشه جدید کوالکام رویکرد جدید این شرکت فناوری در زمینه بهره‌گیری از معماری جدید ARMv9 و نام‌گذاری تراشه‌ها را نشان می‌دهد. خوشبختانه نباید خیلی برای گوشی‌های هوشمند قدرت‌گرفته از تراشه اسنپدراگون 8 نسل یک منتظر ماند چرا که اولین دستگاه‌های مبتنی بر این تراشه پرچمدار تا قبل از پایان سال میلادی جاری عرضه خواهند شد.

image

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 اولین تراشه 4 نانومتری کوالکام محسوب می‌شود که از معماری جدید ARMv9 بهره می‌برد. در این راستا، این تراشه پرچمدار از یک هسته قدرتمند کورتکس X2 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، سه هسته میانی کورتکس A710 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف کورتکس A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز بهره می‌برد که در مجموع توان پردازشی بسیار بالایی دارد. آنطور که کوالکام ادعا کرده است، پردازنده اسنپدراگون 8 نسل یک تا 20 درصد قدرتمندتر از پردازنده موجود در تراشه اسنپدراگون 888 است و از آن سو مصرف انرژی آن 30 درصد کمتر از اسنپدراگون 888 خواهد بود.

image

پردازنده گرافیکی آدرنو تراشه اسنپدراگون 8 نسل یک نیز از معماری جدیدی بهره می‌برد که به لطف آن، عملکرد پردازشی آن تا 30 درصد بهبود داشته است در حالی که انرژی مصرفی آن تا 25 درصد کم خواهد شد. همچنین کوالکام در تراشه اسنپدراگون 8 نسل یک توجه ویژه‌ای به بخش گیمینگ داشته است به طوریکه سه قابلیت پیشرفته گیمینگ مانند توازن بین عملکرد و مصرف انرژی، اجرای بازی‌ها با فریم ریت بالا و نرخ سایه‌زنی متغیر را در تراشه خود تعریف کرده است. برای مثال، قابلیت موتور فریم حرکتی آدرنو، پردازنده گرافیکی را قادر می‌سازد تا بازی‌ها را با بالاترین نرخ فریم اجرا کند. کوالکام برای توسعه و بهینه‌سازی این قابلیت‌های گیمینگ با بزرگ‌ترین و بهترین شرکت‌های بازی‌سازی دنیا همکاری داشته است.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل یک در بخش دوربین از سیستم تصویربرداری جدیدی با تراشه تصویربرداری 18 بیتی و بهبودهایی در زمینه دامنه پویایی (رنج دینامیکی)، رنگ و عملکرد بهره می‌برد. همچنین تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 از فیلمبردای HDR 8K نیز پشتیبانی می‌کند که به پردازش‌های سنگینی احتیاج دارد. به علاوه، این تراشه مجهز به یک موتور بوکه بهینه‌شده برای ثبت تصاویر پرتره در حین فیلمبردای نیز هست که باید ببینیم آیا می‌تواند با حالت سینماتیک در سری آیفون 13 رقابت کند یا نه.

image

در بخش اتصالات، اسنپدراگون 8 نسل 1 از مودم X65 5G با پشتیبانی از سرعت دانلود حداکثری 10 گیگابایت بر ثانیه بهره می‌برد. به علاوه، این تراشه از وای‌فای 6 و روتر 6E نیز پشتیبانی می‌کند و بهبودهایی در زمینه بلوتوث نیز داشته است. برای مثال، اسنپدراگون 8 نسل یک با پشتیبانی از Bluetooth LE Audio قادر است تا صدای شفاف و با کیفیت CD را ارائه دهد. به علاوه، قابلیت انتقال صدای تراشه اسنپدراگون 8 نسل یک می‌تواند صدای یک و یا چند منبع را به طور همزمان برای تعداد نامحدودی از گیرنده‌ها استریم کند.از دیگر قابلیت‌های تراشه اسنپدراگون 8 نسل یک می‌توان به ضبط صدای استریو اشاره کرد. 

image

کوالکام همچنین برای تضمین امنیت تراشه اسنپدراگون 8 نسل یک موتور امنیتی جدیدی به نام Trust Management Engine را با این تراشه عرضه کرده است که می‌تواند از اطلاعات مهمی مانند شناسه‌ها و کیف پول الکترونیکی محافظت کند. در بخش هوش مصنوعی نیز اسنپدراگون 8 نسل یک از نسل هفتم موتور هوش مصنوعی بهره خواهد برد که براساس ادعای کوالکام تا 4 برابر سریع‌ تر از نسل قبلی خواهد بود.

در نهایت باید اشاره کرد که شرکت‌های مانند شیائومی و موتورولا اولین شرکت‌های خواهند بود که گوشی‌های هوشمند مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 را روانه بازار می‌کنند. به علاوه، سایر شرکت‌های بزرگ فناوری مانند ویوو، آنر، ریلمی و ردمی نیز قرار است گوشی‌های هوشمند خود برپایه تراشه اسنپدراگون 8 نسل یک را معرفی و رونمایی کنند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)