خانهاخبار
آپدیت تپ‌روت بیت کوین در ۱۶ نوامبر عملیاتی می‌شود

آپدیت تپ‌روت بیت کوین در ۱۶ نوامبر عملیاتی می‌شود

تپ‌روت(Taproot) یک سافت فورک (درواقع یک آپدیت روی شبکه بیت کوین) که از جمله مهمترین ویژگی آن افزایش میزان حریم خصوصی روی شبکه بیتکوین و کم شدن هزینه تراکنش‌ها است.
۱۴۰۰/۸/۱۸

پیش از این، تراکنش‌های چند امضایی (multisign) کاملا روی شبکه قابل شناسایی بودند. اکنون پس از این سافت فورک تراکنش‌های چند امضایی قابلیت ردیابی نیستند همانند یک تراکنش استاندارد. به صورت غیرمستقیم نیز این سافت فورک مقیاس پذیری شبکه و سرعت تراکنش‌ها رو هم مقداری بالا میبرد و هزینه‌های تراکنش را هم کمی کمتر می‌کند.

تپ‌روت(Taproot)، مهمترین پیشرفت پروتکل بیت کوین در سالهای اخیر، اکنون پشتیبانی کافی از استخراج برای قفل کردن فعال سازی را دارد. با توجه به پارامترهای ارائه شده توسط "Speedy Trial" ، اگر حداقل ۹۰٪ بلوک‌های استخراج شده در هر یک از دوره‌های دیفیکالتی(سختی شبکه) ۲ هفته ای تعیین شده، «پشتیبانی» خود را از بروزرسانی نشان دهند، فرایند فعال سازی می تواند آغاز شود. 

به عبارت دقیق تر: ۱۸۱۵ مورد از ۲۰۱۶ بلوک استخراج شده در یک بازه زمانی باید حاوی یک قسمت اطلاعات رمزگذاری شده باشد که نشان می دهد معدنچی که آن بلوک را استخراج کرده است طرفدار ارتقا است.

در این دوره دیفیکالتی(سختی شبکه) دوم، در بلوک ۶۸۷۲۸۴، این معیار محقق شد. با پایان یافتن دوره دشواری روز یکشنبه، احتمالاً Taproot قفل شده است که بیش از ۹۹٪ بلوک‌ها قاطعانه به نفع خود هستند.

image

مرحله بعدی به سمت فعال سازی  Taproot

به روزرسانی سافت فورک Taproot از۵ ماه گذشته تا به امروز قفل شده است و در مرحله فعال سازی قرار گرفته است. در این مدت، ماینرها و نود ها(رایانه ای است که به رایانه‌های دیگر متصل است و از قوانین پیروی می کند و اطلاعات را به اشتراک می گذارد) فرصت کافی برای به روزرسانی نرم افزار خود به Bitcoin Core 0.21.1، یعنی جدیدترین نسخه Bitcoin Core دارند که شامل منطق فعال سازی برای سافت فورک Taproot (و برخی دیگر از بهبود ها) است. و در نهایت در ۱۶ نوامبر(۲۵ آبان) اولین کار خود را شروع خواهد کرد.

بعد از فعال سازی: چه اتفاقی می افتد؟

از آنجا به عهده توسعه دهندگان اکوسیستم بیت کوین است که از ابزاری که Taproot روی میز می آورد استفاده کنند، به ویژه امضاهای Schnorr که جایگزین الگوریتم امضای دیجیتال منحنی بیضوی فعلی بیت کوین (ECDSA) خواهد شد.

این امضاهای Schnorr کوچکتر و سریعتر همچنین مزیت «خطی» بودن را دارند، ترکیبی که باعث افزایش حریم خصوصی معاملات بیت کوین و امکان «قراردادهای هوشمند» سبک تر و پیچیده تر (یک قرارداد رمزگذاری شده با قوانین خوداجرا) می شود.

در دراز مدت، بهبود ابزارها و برنامه نویسی Taproot از نظر عملکرد کلی و همچنین بهبود حریم خصوصی برای فناوری چند علامت (چند سیگنال)، نرم افزار حفظ حریم خصوصی و حتی فناوری مقیاس سازی مانند شبکه لایتنینگ به تجربه کاربری بهتر برای بیت کوین تبدیل خواهد شد.

همچنین نزدیک شدن به عملی شدن این آپدیت، بی اثر در افزایش قیمت بیت کوین در روز گذشته و شکستن رکورد قیمتی خودش یعنی ۶۸٬۵۰۰ دلار نیست!

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)