خانهاخبار
چرا حضور در اینستاگرام برای کسب‌وکار شما حیاتی است؟

چرا حضور در اینستاگرام برای کسب‌وکار شما حیاتی است؟

اینستاگرام کار خود را به عنوان یک پلتفرم اشتراک گذاری عکس آغاز کرد. اما خیلی زود به بیشتر از آن چیزی تبدیل شد که برایش در نظر گرفته بودند
۱۴۰۰/۸/۱۲

اینستاگرام کار خود را به عنوان یک پلتفرم اشتراک گذاری عکس آغاز کرد. اما خیلی زود به بیشتر از آن چیزی تبدیل شد که برایش در نظر گرفته بودند. در حال حاضر اینستاگرام به یک ابزار فوق العاده قدرتمند برای بازاریابی تبدیل شده و توسعه‌دهندگان آن می‌کوشند تا روز به روز ابزارهای جدیدتر و بهتری برای کسب‌وکارها ارائه کنند.

image

امروز دیگر شکی برای بازاریابان دیجیتال وجود ندارد که اینستاگرام یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی است. این پلتفرم، بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال به صورت ماهانه دارند و حداقل نیمی از آن‌ها، اکانت‌های مربوط به کسب‌وکارهای مختلف را دنبال می‌کنند.

برای فعالین در این حوزه، تردیدی وجود ندارد که یک برند یا کسب‌وکار، برای دیده شدن باید در اینستاگرام حضور داشته باشد. اما شما ممکن است به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، ضرورت این امر را درک نکنید و یا این که برایتان سوال باشد چرا حضور در اینستاگرام تا این حد مهم شده.

در ادامه دلایل و فاکتورهایی را بیان می‌کنیم که نشان می‌دهد حضور در اینستاگرام، برای موفقیت کسب‌وکار شما حیاتی است.

۱. تعداد کاربران اینستاگرام

اینستاگرام در سال ۲۰۲۱، از مرز یک میلیارد کاربر فعال عبور کرد. این سال، یک نقطه عطف عظیم برای این شبکه اجتماعی بود. بیش از ۷۳ میلیون کاربر جدید در سال ۲۰۲۰ به این شبکه اجتماعی پیوستند و تعداد کاربران آن برای اولین بار به یک میلیارد نفر رسید. پیش از این کارشناسان تخمین می‌زدند که اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ به این تعداد کاربر برسد.

کارشناسان معتقدند که دلیل رشد چشمگیر اینستاگرام در سال ۲۰۲۰، تا حد زیادی به پاندمی ویروس کرونا مرتبط بوده. همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا سطح استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر دنیا افزایش پیدا کند.

اینستاگرام در ایران هم پرطرفدارترین شبکه اجتماعی است. تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۷ میلیون ایرانی در این شبکه اجتماعی عضو هستند و فعالیت دارند. این یعنی بیش از نیمی از جمعیت کل و درصد بالایی از جمعیت بزرگسال کشور، در این شبکه اجتماعی عضویت دارند.

این حضور پرتعداد کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی، آن را به یک پلتفرم ایده‌آل برای تبلیغات و بازاریابی تبدیل کرده است. شما هیچ رسانه و پلتفرم دیگری را پیدا نمی‌کنید که این تعداد کاربر ایرانی داشته باشد.

۲. حضور در اینستاگرام رایگان است

در بخش قبلی در مورد تعداد بالای مخاطبان اینستاگرام و ضریب نفوذ آن در میان کاربران ایرانی صحبت کردیم. گفتیم که هیچ رسانه دیگری به اندازه اینستاگرام، مخاطب ندارد. نکته‌ی دیگر این است که حتی اگر رسانه‌ی دیگر در حد و اندازه‌های اینستاگرام وجود داشته باشد، حضور در آن احتمالاً رایگان نخواهد بود. این در حالی است که شما به صورت کاملاً رایگان می‌توانید در اینستاگرام اکانت بسازید و در معرض دید تعداد بالایی از افراد جامعه قرار بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام، نه تنها هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید، بلکه این پلتفرم روز به روز ابزارهای جدیدتری را برای کمک به شما عرضه می‌کند. اینستاگرام همواره تلاش می‌کند تا ابزارهای جدیدی برای کاربران خود ارائه دهد و در این بین، توجه ویژه‌ای به کسب‌وکارها و بازاریابان دارد.

۳. هر کسب‌وکاری می‌تواند در اینستاگرام موفق شود

به خاطر تعداد بالا و طیف گسترده کاربران در اینستاگرام، کسب‌وکارهای زیادی در آن حضور دارند. از بزرگ‌ترین کمپانی‌ها و برندها گرفته تا کسب‌وکارهای کوچک و حتی محلی. اما حتی برای معروف‌ترین کمپانی‌ها هم موفقیت یک شبه به دست نیامده و تیم‌های بازاریابی آن‌ها، مدت‌ها برای پیشرفت و رسیدن به موفقیت، تلاش کرده‌اند.

مسئله در مورد کسب‌وکارهای متوسط و کوچک یا کسب‌وکارهای کم‌تر شناخته شده همین است. شما با دریایی از مخاطبان مختلف روبه‌رو هستید و ابزارهای متنوعی در دست شماست. در چنین شرایطی، هر کسب‌وکاری می‌تواند پیشرفت کند و آگاهی از برندش را میان مخاطبان افزایش دهد.

image

۴. رقبای شما در اینستاگرام حضور دارند

چه به حضور در اینستاگرام علاقه‌مند باشید و چه نباشید، یک واقعیت هیچ گاه تغییر نمی‌کند. رقبای شما قطعاً در این پلتفرم حضور دارند و از پتانسیل‌های آن بهره می‌برند. بنابراین می‌توان گفت که عدم حضور در اینستاگرام، یک فعل خنثی برای شما نیست. بلکه برای کسب‌وکار شما ضرر هم دارد. چرا که رقیبان شما از فرصت‌های موجود بهره می‌برند و شما از سهمی از این فرصت‌ها نخواهید داشت.

علاوه بر این‌، با حضور در اینستاگرام می‌توانید بر فعالیت رقبای خود نیز نظارت داشته باشید و ببینید که آن‌ها دارند از چه راهکارهایی استفاده می‌کنند. بررسی نحوه فعالیت رقبا می‌تواند به شما در چینش برنامه و استراتژی، کمک کند.

۵. ابزارهای زیادی در دسترس شما خواهند بود

یکی از مزایای مهم یک شبکه اجتماعی که بر پایه انتشار عکس و ویدئو فعالیت می‌کند، این است که جا برای خلاقیت در آن زیاد است. تیم‌های بازاریابی برای تولید محتوای جدید می‌توانند ایده‌های بسیار متنوع و گوناگونی را پیاده سازی کنند و با استفاده از آن‌ها، مخاطبان و مشتریان جدید جذب کنند. خصوصاً ابزار جدید Reels که به اینستاگرام اضافه شده، باعث شده تا مرزهای خلاقیت در بین کسب‌وکارها جدا شود و فرصت جدیدی برای بیشتر دیده شدن به وجود آید.

۶. ارتباط مستقیم با مشتریان و مخاطبان

در حالت عادی، کم‌تر فرصتی پیش می‌آید که برندها و کسب‌وکارها به صورت مستقیم با مخاطبان و مشتریان‌شان در ارتباط باشند. اینستاگرام و به صورت کلی شبکه‌های اجتماعی، این فرصت را فراهم کرده‌اند تا بتوانید به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای با مخاطبان خود در ارتباط باشید.

در چنین شرایطی، فرصت اعتمادسازی و شکل‌گیری یک رابطه پایدار میان مشتری و برند به وجود می‌آید که شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار، باید بیشترین استفاده را از این فرصت بکنید. چرا که هیچ چیز به اندازه اعتمادسازی میان مشتری و کسب‌وکار وجود ندارد.

ضمن این که شما با حضور در اینستاگرام، می‌توانید نسبت به انتقادات، پیشنهادها و سوالات پاسخگو باشید.

۷. استفاده از آمارهای اینستاگرام برای بهبود استراتژی بازاریابی

اینستاگرام برای اکانت‌های تجاری یا اصطلاحاً اکانت‌های Business، آمارهای اختصاصی و ویژه‌ای ارائه می‌کند. به طور مثال شما می‌توانید آمار ریز و دقیقی از نحوه تعامل کاربران با پست‌ها و استوری‌های خود را مشاهده کنید. این آمارها خیلی می‌تواند به درد شما بخورد، خصوصاً اگر در ابتدای راه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی قرار داشته باشید.

با استفاده از این آمارها، شما متوجه می‌شوید که کدام یک از محتواهایتان عملکرد بهتری داشته و با استقبال بهتری از سوی مخاطبان روبه‌رو شده. سپس می‌توانید تمامی استراتژی‌های خود برای آینده را بر این مبنا بچینید و بر روی تولیدمحتوای بهینه‌تری داشته باشید.

ضمن این که اینستاگرام، اطلاعات مفیدی درباره مخاطبانتان به شما می‌دهد. مثلاً این که سن و جنسیت دنبال‌کنندگان شما بیشتر چیست و این که در چه موقعیت‌های جغرافیایی قرار دارند. این اطلاعات برای تیم بازاریابی شما می‌تواند حکم یک گنج را داشته باشد. چرا که به خوبی روشن می‌کند باید روی چه دسته از کاربران تمرکز کنید و برای آن‌ها محتوا تولید کنید.

دلایل حیاتی بودن حضور در اینستاگرام، می‌تواند بسیار بیشتر از این ۷ مورد باشد. شاید به ازای تک‌تک کاربران اینستاگرام، دلیل وجود داشته باشد. چرا که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به صورت بالقوه، مشتری شما باشند و شما با عدم حضور در اینستاگرام، این فرصت طلایی را از دست می‌دهید.

البته که حضور در اینستاگرام و پیشرفت در آن، کار ساده‌ای نیست و به دانش و تجربه هم احتیاج دارد. قطعاً اگر کار خود را در کنار یک تیم باتجربه دنبال کنید و از آن‌ها مشورت بگیرید، با سرعت بیشتری پیشرفت خواهید کرد. تیم نیم فاصله با رزومه‌ای قوی در زمینه مدیریت و تولید محتوا برای صفحات اینستاگرامی در کنار شما خواهد بود.

تماس با نیم‌فاصله:

آدرس: تهران، میدان آزادی، اتوبان لشگری، بعد از ایستگاه متروی بیمه، پلاک ۳۱، کارخانه نوآوری آزادی، سوله دوم، مجموعه ویکست.

شماره تلفن: ۰۹۳۵۷۳۹۶۷۴۶

ایمیل: info@nimfaseleh.ir

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

محمد

۱۴۰۰/۹/۱۰
این سایتارو نمیدونم راستش ولی سایت جی فالوور خوبه.
g-follower.com