خانهاخبار
نام فیس‌بوک از هفته آینده تغییر می‌کند!

نام فیس‌بوک از هفته آینده تغییر می‌کند!

فیسبوک در راستای هدف تازه این کمپانی یعنی ساخت پلتفرم متاورس، نام برند خود را تغییر می‌دهد. این پلتفرم بزرگترین تحول از زمان راه‌اندازی اینترنت موبایل خواهد بود.
۱۴۰۰/۷/۳۰

بنابه تازه‌ترین خبر منتشر شده در وبسایت Verge، فیس بوک قصد دارد هفته آینده نام شرکت خود را تغییر دهد تا تمرکز خود را در ساخت متاورس (Metaverse) بگذارد. متاورس در لغت به معنی فراتر از جهان است؛ این واژه به آمیختن جهان واقعی با جهان مجازی اشاره دارد که به‌عنوان آینده اینترنت شناخته می‌شود. متاورس دنیای آنلاینی است که در آن افراد در فضای مجازی و با استفاده از هدست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی با یکدیگر معاشرت می‌کنند.

مدیرعامل فیسبوک مارک زاکربرگ قصد دارد در کنفرانس سالانه کانکت این شرکت در 28 اکتبر در مورد این تغییر نام بیشتر صحبت کند، اما  احتمال عمومی شدن نام جدید پیش از این کنفرانس نیز وجود دارد. فیسبوک هدف از این کار را وسیع‌تر کردن خدمات این شرکت و منحصر نبودن به تنها یک شبکه اجتماعی اعلام کرده است. تغییر برند، اپلیکیشن شبکه اجتماعی فیس بوک را یکی ازمجموعه محصولات بسیار در کنار اینستاگرام، واتس‌اپ و آکیلیوس میکند که تحت کنترل این شرکت مادر قرار دارند. به نظر می‌رسد که آینده‌ی این کمپانی‌، گسترده‌تر از مالکیت چندین شبکه اجتماعی همچون اینستاگرام و واتس‌اپ خواهد بود.

کمپانی فیس بوک در ماه سپتامبر سال جاری از سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری و استخدام ۱۰ هزار نفر از اتحادیه‌ی اروپا برای تمرکز بر ساخت متاورس خبر داد. فیس بوک در حال حاضر بیش از 10 هزار کارمند دارد و سخت افزارهای اکترونیکی مانند عینک‌های واقعیت مجازی هم تولید می‌کنند. زاکربرگ معتقد است این عینک‌ها در آینده به اندازه تلفن‌های هوشمند در همه جا استفاده خواهد شد. او امیدوار است این تغییر نام و برند فیسبوک منجر به تبدیل شدن به یک پلتفرم بزرگ متاورس در آینده شود؛ دنیای آنلاینی که در آن افراد می‌توانند از دستگاههای مختلف برای حرکت و ارتباط در یک محیط مجازی استفاده کنند.

image

 این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که فیس بوک  اخیرا با رسوایی‌های متعدد  و با فشار فزاینده دولت آمریکا و کنگره در خصوص شیوه‌های کسب و کارش روبرو شده است. یکی از کارمندان سابق فیسبوک، فرانسیس هاگن، اخیراً تعدادی اسناد داخلی این شرکت را به وال استریت ژورنال افشا کرده و در مورد آنها در کنگره شهادت داده است. او ادعا کرده بود که تحقیقات داخلی این شرکت نشان داده است که اپلیکیشن اینستاگرام‌ بر سلامت روانی نوجوانان تأثیر می‌گذارد و فیس بوک هم با اینکه از این موضوع مطلع است، از انتشار یافته‌های خود خودداری کرده است. با همین ماجرا، اعتماد عمومی به نحوه عملکرد فیس بوک در حال کاهش است. برخی از منتقدان معتقدند که معرفی نام جدید فیسبوک در این اوضاع با هدف انحراف افکار عمومی از حواشی و رسوایی‌های اخیر شرکت انجام می‌شود.

فیسبوک یک ماه قبل اعلام کرد که آندره بوسورث، رئیس بخش واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این شرکت، به‌عنوان مدیر ارشد فناوری به فعالیت خود ادامه خواهد داد و از سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری و استخدام ۱۰ هزار نفر از اتحادیه‌ی اروپا برای تمرکز بر ساخت متاورس خبر داد.

فیس بوک اولین شرکت فناوری نیست که با توسعه جاه طلبی های خود، نام شرکت خود را تغییر می دهد. در سال 2015، گوگل خبر داد که قصد دارد به‌عنوان زیر مجموعه هلدینگ آلفابت به کار خود ادامه دهد و دیگر فقط یک موتور جستجو نیست، بلکه عضوی از مجموعه شرکت‌هایی است که خودروهای بدون راننده و فناوری‌های مربوط به سلامت که بر فراهم کردن خدمات اینترنت در مناطق دوردست نظارت کند تولید می‌کنند.

اگرچه که نام جدید فیس بوک هنوز یک راز است و حتی میان مدیران ارشد این شرکت هم آن را نمی‌دانند اما شایعاتی هست که نام احتمالی می‌تواند ربطی به Horizon داشته باشد. فیس بوک اخیرا پلتفرم بازی واقعیت مجازی در دست توسعه خود را از Horizon به Horizon World تغییر نام داد. همچنین دمویی از فضای کار مجازی اشتراکی فیسبوک به نام Horizon Workrooms را منتشر کرد.

زاکربرگ در تابستان امسال به خبرگزاری Verge گفت: «متاورس بیشترین تمرکز ما ازین به بعد خواهد بود، فکر می‌کنم این پلتفرم بزرگترین تحول از زمان راه‌اندازی اینترنت موبایل می‌شود.»

مسئله پیچیده این است که در حالی که فیس بوک در هفته‌های اخیر ایده متاورس را به شدت تبلیغ می‌کند، هنوز مفهومی نیست که کامل درک شود. اصطلاح متاورس برای نخستین بار در سال ۱۹۹۲ و در کتاب علمی‌تخیلی «سقوط برفی» نوشته «نیل استفنسون» به کار رفته است. در این کتاب شخصیت اصلی از طریق آواتار خود در دنیای مجازی با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. حالا که این اصطلاح توسط یکی از بزرگترین و بحث برانگیزترین شرکت‌های جهان استفاده خواهد شد، همگی منتظر کنفرانس هفته آینده و شفاف سازی زاکربرگ هستند. سخنگوی فیس بوک از اظهارنظر بیشتر درباره این خبر خودداری کرده است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)