خانهاخبار
تست‌های انجام شده، قدرت چشمگیر پردازنده M1 مکس اپل را نشان می‌دهند

تست‌های انجام شده، قدرت چشمگیر پردازنده M1 مکس اپل را نشان می‌دهند

شرکت اپل در شب گذشته از جدیدترین پردازنده‌های خود، یعنی M1 پرو و M1 مکس رونمایی کرد و حالا پس از تست این چیپست‌ها در بنچمارک Geekbench، شاهد قدرت چشمگیر پردازشی این محصولات هستیم.
۱۴۰۰/۷/۲۷

پردازنده M1 اپل، در هنگام عرضه یکی از سریع‌ترین و قدرتمند‌ترین چیپست‌های بازار لپ‌تاپ‌ها به حساب می‌آمد. اما با وجود معرفی پردازنده‌های M1 پرو و M1 مکس توسط این شرکت در روز گذشته، به نظر می‌رسد که دیگر مدل M1 حرفی برای گفتن نداشته باشد؛ زیرا نتیجه نخستین بنچمارک‌ها از عملکرد پردازنده M1 مکس منتشر شده‌اند و عملکرد آن، زمین تا آسمان با مدل‌های قدیمی‌تر استفاده شده در مک‌بوک پرو تفاوت دارد.

image

 

نام محصولی که در این بنچمارک از آن استفاده شده، مک‌بوک پرو 18.2 بوده که به احتمال زیاد، همان مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی است. این لپ‌تاپ دارای ۳۲ گیگابایت حافظه رم بوده و از سیستم عامل macOS 12.4 استفاده می‌کند. پس از مقایسه این مدل با جدیدترین مدل مک‌بوک پرو که پردازنده اینتل Core i9-9880H را به همراه دارد؛ شاهد افزایش بسیار زیاد قدرت پردازشی چند هسته‌ای و تک هسته‌ای هستیم.

با توجه به عملکرد ناامید کننده کلی سری جدید پردازنده‌های اینتل، اپل به سهولت آنها را در زمینه قدرت پردازشی شکست می‌دهد. بگذارید حالا نگاهی به مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی که به همراه پردازنده M1 و سیستم عامل macOS 12.0 روانه بازار شده بود، انداخته و عملکرد آن را با پردازنده M1 مکس مفایسه کنیم. به دلیل استفاده از هسته‌ اصلی اپل A14 در این پردازنده‌ها، همانطور که انتظار می‌رود در بخش تک هسته‌ای شاهد عملکرد یکسانی هستیم؛ اما در بخش چند هسته‌ای است که تفاوت‌ها خود را نشان داده و عملکرد M1 مکس، حدود ۷۰ درصد بهتر از نسل پیشین است.

image

 

چیپست M1 اپل از پردازنده ۸ هسته‌ای استفاده کرده ولی در سوی دیگر، مدل‌های M1 پرو و M1‌ مکس دارای ۱۰ هسته پردازشی هستند. البته چینش این هسته‌ها متفاوت بوده و برای مثال، چیپست M1 دارای ۴ هسته پر قدرت و ۴ هسته کم مصرف است؛ ولی مدل‌های جدید یعنی M1 پرو و M1‌ مکس از ۸ هسته پر قدرت و ۲ هسته کم مصرف استفاده می‌کنند. این بدین معناست که تعداد هسته‌های پر قدرت در این محصولات، دو برابر شده و دلیل بهبود صورت گرفته در عملکرد آنها نیز همین است.

بنچمارک Geekbench، از لپ‌تاپ‌ها نیز پشتیبانی کرده و می‌توانید نتیجه عملکرد این پردازنده جدید اپل را با مدل‌های جدید اینتل یا AMD Ryzen که در لپ‌تاپ‌های متفاوتی قرار دارند، مقایسه کنید. البته ناگفته نماند که اینگونه بنچمارک‌های کراس پلتفرم، چندان دقیق نیستند و تفاوت معماری این چیپست‌ها که بین X86 و ARM بوده و همچنین سیستم‌ عامل‌های متفاوت، باعث می‌شوند که عملکرد آنها در دنیای واقعی با آنچه در بنچمارک می‌بینید؛ تفاوت بسیاری داشته باشد.

image

 

با این وجود، قابل انکار نیست که مک‌بوک‌ پرو‌های جدید اپل، از قدرتمندترین و سریع‌ترین لپ‌تاپ‌های قابل تهیه در بازار خواهند بود. با اینکه اپل فعلا از نسل جدید مک مینی یا آی‌مک رونمایی نکرده است؛ بی صبرانه منتظر استفاده از چیپست‌های M1 پرو و M1 مکس در کامپیوتر‌های دسکتاپ این شرکت خواهیم بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)