خانهاخبار
اپل از پردازنده‌های جدید و قدرتمند M1 پرو و M1 مکس رونمایی کرد

اپل از پردازنده‌های جدید و قدرتمند M1 پرو و M1 مکس رونمایی کرد

جدیدترین رویداد اپل هم‌ اکنون در حال برگزاری است و بر خلاف شایعاتی که پیش از این شنیده می‌شدند، شاهد معرفی دو پردازنده جدید به نام‌های M1 پرو و M1 مکس توسط این شرکت بودیم.
۱۴۰۰/۷/۲۶

شرکت اپل به طور رسمی از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده‌های خود رونمایی کرد؛ این چیپست‌ها که M1 پرو و M1 مکس نام دارند، در واقع نسخه‌هایی قدرتمندتر از نسل پیشین یا همان M1 هستند که در پاییز سال گذشته و در کنار مدل‌های جدید مک‌بوک پرو معرفی شد.

image

پردازنده M1 اپل که در سال گذشته معرفی شد، نخستین چیپست بر مبنای آرم این شرکت بوده که برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها طراحی شده بود. در هنگام عرضه، این پردازنده در نسل جدید مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی، مدل پایه مک مینی، آی‌مک مدل ۲۰۲۱ و در نهایت آخرین نسل آیپد پرو قرار گرفت.

با وجود عملکرد مناسب پردازنده M1، این محصول تنها برای جایگزینی محصولات اینتل در محصولات پایین رده این شرکت کاربرد داشت و کوپرتینویی‌ها همچنین مجبور بودند تا در مک‌بوک‌ها، آی‌مک‌ها و مک مینی‌های رده بالای خود، ار پردازنده‌های اینتل استفاده کنند. حالا مدل‌های M1 پرو و M1 مکس، قرار است این مشکل را نیز برطرف کنند؛ این چیپست‌ها با همان لیتوگرافی ۵ نانومتری نسل پیشین ساخته شده‌اند اما اپل قول بهبود بسیار چشمگیری در عملکرد را می‌دهد.

image

در چیپست M1 پرو، اپل می‌گوید که عملکرد آن از نظر سرعت پردازش و قدرت گرافیکی، حدود ۷۰ درصد بیشتر از M1 است. همانطور که به آن اشاره کردیم، معماری این دو پردازنده تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند؛ اما اپل با استفاده از پردازنده ۱۰ هسته‌ای که شامل ۸ هسته پر قدرت و ۲ هسته کم مصرف می‌شود، این بهبود در عملکرد را به دست آورده است. پردازنده گرافیکی این چیپست نیز ۱۶ هسته‌ای بوده و ۲۰۴۸ واحد پردازشی دارد.

این چیپست همچنین از میزان بالاتری از رم پشتیبانی کرده که حداکثر به ۳۲ گیگابایت نیز می‌رسد. البته حافظه رم در این محصولات، مستقیما به چیپست متصل بوده و همانند رم‌های مخصوص کامپیوتر، امکان ارتقا آن توسط کاربر وجود ندارد. سرعت این رم ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه بوده و پردازنده M1 پرو، دارای ۳۳.۷ میلیارد ترازیستور است که حدودا دو برابر آن چیزی است که در پردازنده M1 شاهد آن بودیم.

image

اما کار اپل در اینجا تمام نشده و این شرکت از چیپست حتی قدرتمند‌تری نیز رونمایی کرد! این چیپست که M1 مکس نام دارد، از همان پردازنده ۱۰ هسته‌ای با ۸ هسته پر قدرت و ۲ هسته کم مصرف استفاده می‌کند؛ اما سرعت حافظه رم قرار گرفته در آن دو برابر شده و معادل ۴۰۰ گیگبایت بر ثانیه است. حافظه رم قابل پشتیبانی توسط آن نیز دو برابر شده و به ۶۴ گیگابایت رسیده است!

image

پردازنده گرافیکی استفاده شده در چیپست M1 مکس، دارای ۳۲ هسته و ۴۰۹۶ واحد پردازشی بوده که در واقع چهار برابر نسل پیشین یا همان M1 است. چیپست M1 مکس دارای ۵۷ میلیارد ترانزیستور بوده و در واقع بزرگترین چیپستی که تا به حال توسط این شرکت تولید شده است، محسوب می‌شود. قدرت این چیپست، به کاربر اجازه می‌دهد تا چهار مانیتور را به طور همزمان به یک دستگاه متصل کند.

image

به گفته اپل، چیپست‌های جدید M1 پرو و M1 مکس از نظر قدرت تولید شده در برابر انرژی مصرفی، عملکردی معادل ۱.۷ برابر بهتر از پردازنده‌های دیگر ۴ یا ۸ هسته‌ای لپ‌تاپ یا نسل پیشین خود یا همان M1 دارند. البته این شرکت مانند اکثر اوقات، اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران قرار نداد و حتی به نوع پردازنده‌ای که با محصول خود مقایسه کرده بود، اشاره‌ای نکرد.  بنابراین نمی‌توان فهمید که عملکرد این چیپست‌ها در دنیای واقعی چگونه خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

کیان

۱۴۰۰/۷/۲۶
کاش شما ک همه محصولات رو بررسی تخصصیشو میزارید یه بررسی تخصصی در رابطه با پردازنده های اپل میزاشتید و اونا رو با پردازنده های شرکت های دیگه از نظر قدرت و سرعت مقایسه میکردید تا کامل متوجه میشدیم این پردازنده های اپل چه قدرتی دارن چون اکثر ما با پردازنده های اینتل آشنایی داریم و میدونیم مدلهای مختلفش چه قدرتی دارن ولی نمیدونیم این پردازنده های اپل در قیاس با پردازنده های شرکت های دیگه چجوریه مثلا آیا بدرد کارهای گرافیکی سنگین یا گیم میخورن پردازنده های اپل یا نه