خانهمقاله‌ها
چگونه با صفحه ویجت‌ها در ویندوز 11 کار کنیم؟

چگونه با صفحه ویجت‌ها در ویندوز 11 کار کنیم؟

سیستم عامل ویندوز 11 شرکت مایکروسافت، به تازگی منتشر شده و بسیاری از کاربران نیز آن را نصب کرده‌اند؛ در این مطلب سعی می‌کنیم تا به قابلیت جدید ویجت‌ها در این سیستم عامل نگاهی انداخته و نحوه کار با آن را به شما آموزش دهیم.
۱۴۰۰/۷/۲۰

یکی از نوآوری‌های شرکت مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز 11، پشتیبانی از ویجت‌ها است. کاربران در این سیستم عامل می‌توانند با مراجعه به پنل ویجت‌های خود، به محتوای شخصی سازی شده خود از جمله وضعیت هوا، اخبار، نتایج مسابقات ورزشی، جدیدترین عکس‌های گرفته شده و ... دسترسی پیدا کنند.

در این مطلب سعی می‌کنیم تا نحوه کار با سیستم ویجت‌های ویندوز 11 را به شما آموزش داده تا بیشترین بهره را از سیستم عامل جدید خود ببرید.

دسترسی به ویجت‌ها

image

برای دسترسی به ویجت‌های خود، کافی است روی آیکون ویجت‌ها که در تسک‌بار ویندوز قرار دارد؛ کلیک کنید. این آیکون رنگ‌های سفید و آبی را داشته و طراحی آن، مانند مربعی بوده که به دو قسمت تقسیم شده است. شما همچنین می‌توانید از میان‌بر دکمه‌های Windows + W برای دسترسی به صفحه ویجت‌ها استفاده کنید؛ در صورتی که دارای یک دستگاه با نمایشگر لمسی هستید، امکان سوایپ از سمت چپ نیز برای این کار وجود دارد.

در هنگام دسترسی به این بخش برای نخستین بار، احتمالا با چند ویجت پیش فرض روبرو خواهید شد که جزئیاتی چون وضعیت هوا، اوضاع بازار بورس، نتایج برخی مسابقات محبوب ورزشی و عکس‌های اکانت وان درایو شما را نمایش می‌دهند.

یک نوار سرچ نیز در این بخش دیده شده و دکمه‌ای نیز برای افزودن ویجت‌های جدید، در این صفحه قرار گرفته است. با اسکرول کردن به سمت پایین، می‌توانید آخرین اخبار روز را نیز مشاهده کنید.

 

نحوه جا‌بجایی و شخصی سازی ویجت‌ها

image

در سیستم عامل ویندوز 11، راه‌های زیادی برای شخصی سازی صفحه ویجت‌های شما وجود دارد. برای جابجایی یک ویجت، کافی است ماوس را به روی آن برده و دکمه سمت راست را در بالای ویجت نگه دارید؛ سپس می‌توانید ویجت خود را به نقطه دیگری در صفحه ویجت‌ها منتقل کنید.

برای تغییر سایز، شخصی سازی یا حذف یک ویجت، می‌توانید روی دکمه سه نقطه‌ای که در سمت راست قسمت بالایی آنها قرار دارد، کلیک کنید. برای مثال، ویجت وضعیت هوا همانند کاشی‌های زنده ویندوز 10، در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ قابل استفاده است. شما می‌توانید شهر مورد نظر خود را برای این ویجت تعیین کرده و بین واحد‌های سنجش دمای سانتی‌گراد و فارنهایت، یکی را انتخاب کنید.

ویجت عکس‌ها اما تنها در سایز‌های متوسط یا بزرگ قابل استفاده بوده و امکان شخصی سازی بیشتر آن نیز وجود ندارد؛ بنابراین هر ویجت با دیگری متفاوت است.

image

اگر بر روی نام ویجت که در سمت چپ قسمت بالایی آن قرار دارد کلیک کنید؛ به صفحه‌ای جدا منتقل شده که اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال در صورت کلیک روی نام ویجت وضعیت هوا، جزئیات بیشتری درباره هوا را مشاهده کرده و با کلیک روی ویجت نتایج ورزشی، می‌توانید آخرین اخبار ورزشی یا جدول رقابت‌های مختلف را ببینید.

در صورتی که قصد افزودن ویجت جدیدی به صفحه ویجت‌های خود را دارید؛ کافی است روی دکمه Add Widgets که در بین ویجت‌ها و فید خبری شما قرار دارد، کلیک کنید. ویجت‌های ویندوز 11 در حال حاضر تنوع خیلی زیادی ندارند؛ این سیستم عامل دارای ۱۱ ویجت متفاوت بوده که فعلا همه آنها توسط مایکروسافت ساخته شده‌اند. احتمالا در آینده‌ای نزدیک، شاهد عرضه ویجت‌ها توسط توسعه دهندگان دیگر نیز خواهیم بود.

 

فید خبری

image

 

فید خبری ویندوز 11 که در پایین دکمه Add Widgets قرار گرفته است؛ شامل آخرین و پربیننده‌ترین اخبار روز شده که از منابعی متفاوتی انتخاب شده‌اند. آیکون‌هایی مانند منوی واکنش‌های فیس‌بوک نیز در این فید دیده شده که به شما اجازه می‌دهد به هر یک از اخبار واکنش متفاوتی نشان داده و واکنش سایرین را نیز ببینید. این قابلیت برای بخشی مهم چون خبر، کمی اضافی به نظر می‌رسد.

اگر روی دکمه سه نقطه که در کنار هر یک از کارت‌های خبری قرار دارد کلیک کنید؛ می‌توانید انتخاب کنید که اخبار کمتری مانند آن را دریافت کرده، دیگر از این منبع خبری دریافت نکرده و یا خبر را برای مطالعه در آینده، ذخیره کنید. استوری‌ها یا خبر‌های ذخیره شده، با مربعی خاکستری که روی منوی سه دکمه قرار می‌گیرد؛ قابل تشخیص هستند.

 

چگونه محتوای مشاهده شده را شخصی سازی کنیم؟

image

 

اگر روی دکمه Add Widgets کلیک کنید، در قسمت پایینی آن با لینکی مواجه می‌شوید که به شما اجازه می‌دهد تا علایق خود را با اپلیکیشن ویجت‌ها در میان گذاشته و محتوای مورد نظر خود را از آن دریافت کنید. در صورت فشردن منوی سه نقطه واقع در کنار یک کارت خبری و کلیک روی گزینه Manage Interests نیز به همین بخش آورده می‌شوید.

این صفحه، Microsoft Start نام داشته و در واقع همان صفحه تنظیمات مرورگر اج است. با مراجعه به بخش My Interests، شما می‌توانید سوژه‌هایی که به آن علاقه دارید را برای ویندوز مشخص کرده تا اخباری شخصی سازی شده در همان رابطه را دریافت کنید.

image

در سمت چپ این صفحه، می‌توانید شاخه‌هایی چون اخبار، سرگرمی، سفر، سلامت و ... را مشاهده کنید؛ در صورت کلیک روی این شاخه‌ها، با زیرشاخه‌های مربوط به آنها مواجه می‌شوید که می‌توانید علایق خود را در بین آنها انتخاب کنید. برای مثال، با کلیک روی بخش سرگرمی، می‌توانید بین سوژه‌هایی چون افراد مشهور، موسیقی، مطالعه یا سینما انتخاب کرده و محتوای مربوط به آنها را دریافت کنید.

از دیگر بخش‌های مشاهده شده در این صفحه، می‌شود به بخش پروفایل، مطالب ذخیره شده، تاریخچه مطالب دیده شده و در نهایت بخش تنظیمات رابط کاربری اشاره کرد. بخش تنظیمات رابط کاربری، به شما اجازه می‌دهد تا زبان فید خبری خود را تغییر داده یا ویژگی‌هایی چون واکنش‌های فیس‌بوکی به اخبار را خاموش کنید! همچنین امکان غیر فعال کردن ویجت‌های پایه چون وضعیت هوا و بازار بورس نیز وجود دارد.

 

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که بخش ویجت‌های ویندوز 11 هنوز به تکامل لازم نرسیده و بیشتر به کاشی‌های زنده و فید وضعیت هوا و اخبار که در ویندوز 10 شاهد آن بودیم شباهت دارد؛ البته به زودی و با ساختن ویجت‌های جدید توسط توسعه دهندگان دیگر، این صفحه ویجت‌ها پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بخش‌های کاربردی ویندوز 11 را دارد.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)