خانهاخبار
مروری بر تغییرات رابط کاربری جدید One UI 4 سامسونگ

مروری بر تغییرات رابط کاربری جدید One UI 4 سامسونگ

طبق قولی که سامسونگ داده بود بلاخره آپدیت جدیدی برای اندروید 12 به شکل نسخه بتا One UI 4 ارائه شده است. آیا این تغییرات انتظار کاربران را به نسبت نسخه One UI 3 برآورده می‌کند سوالی است که در ادامه به آن جواب می‌دهیم.
۱۴۰۰/۷/۶

پس از ماه‌ها انتظار، سامسونگ سرانجام نسخه بتای اندروید 12 خود را در قالب رابط کاربری One UI 4 بتا منتشر کرد. آخرین نسخه از رابط کاربری اندرویدی سامسونگ، تغییرات زیادی نسبت به One UI 3 که سال گذشته بیرون آمده بود ندارد. با این وجود ،این نسخه را می‌توان از طریق برنامه سامسونگ ممبرز بر روی بعضی از دستگاه‌های گلکسی نصب کرد.

همان طور که انتظار می‍رفت، درست مثل اندروید 12، رابط کاربری One UI 4 بیش‌‍‌ترین تغییرات را در شخصی سازی هر چه بیشتر متمرکز کرده است. بروزرسانی‌هایی در زمینه حفظ حریم خصوصی و مراقبت از باتری دستگاه هم وجود دارند اما در بیشتر موارد، این  تغییرات جزئی‌اند.

برای اینکه بدانیم از نسخه اصلی One UI 4 چه انتظاراتی داریم، در ادامه تغییرات قابل توجه نسخه بتا این رابط کاربری را با هم مرور می‌کنیم. البته که همه ویژگی‌های جدید اندروید 12 را پوشش نخواهیم داد، چون این ویژگی‌ها فقط مخصوص One UI نیستند.

image

سفارشی سازی صفحه اصلی

بزرگ ترین تغییر در One UI 4 گزینه‌های سفارشی سازی  برای صفحه اصلی و لاک اسکرین است. از طراحی جدید صفحه اصلی شروع کنیم؛ ظاهر جدید ویجت‌ها رنگی تر و شاداب ترند که با زبان طراحی جدید اندروید به نام متریال یو (Material You) مطابقت دارد. متریال یو که در سال 2014 مورد استقبال بسیاری از طراحان قرار گرفت و یکی از اولین سیستم‌های طراحی در مقیاس بزرگ بود،  پاییز امسال برای اولین بار به اندروید 12، سپس به وب، سیستم عامل کروم، نمایشگرهای هوشمند و در نهایت همه محصولات گوگل  وارد خواهد شد. این طراحی، مینیمال بودن اندروید را از بین می‌برد و دکمه‌های بزرگ، حباب‌دار و رنگارنگ  و شخصی سازی هر‌چه بیشتر را اعمال می‌کند.

 ویجت‌ها ظاهری گردتر و مسطح‌تر دارند و ویجت‌های خاصی مانند ساعت دوگانه، بسته به ساعت روز یا شب از حالت روشن به تاریک تغییر می‌کند. برخلاف متریال یو، درOne UI 4 این ویجت‌ها رنگ خود را با پس زمینه هماهنگ نمی‌کنند؛ اما شاید در آینده شاهد این تغییر باشیم.

image

دارک مود یا حالت شب سامسونگ تغییر کوچک دیگری هم داشته است. آیکون‌ها‌، والپیپرها و بعضی از متن‌ها در این حالت کمی تیره شده‌اند. البته این تغییر ممکن است برای تمام کاربران خوشایند نباشد و ترجیح بدهند روشنایی صفحه را بیشتر و به آنچه در One UI 3 داریم، نزدیک‌تر کنند.

image

 

تغییرات لاک اسکرین

در قسمت لاک اسکرین از این به بعد می‌توانید ضبط کننده صدا را برای دسترسی سریع تنظیم کنید. همچنین، بدون باز کردن قفل گوشی امکان کنترل آهنگ‌های در حال پخش را خواهید داشت. این تغییر فقط در لاک اسکرین نیست و می‌توانید در قسمت نوتیفیکیشن بالای صفحه هم به آن دسترسی پیدا کنید. One UI چند بروزرسانی جزئی برای صفحه نمایش در حالت قفل هم داشته، مثلا کاربران می‌توانند گوشی خود را جوری تنظیم کنند که در این حالت فقط برای نوتیفیکیشن‌ها صفحه گوشی فعال و روشن شود. بروزرسانی کوچکتری هم برای شخصی سازی مثل استیکرهای متحرک جدید و تم‌های جدید در فروشگاه گلکسی خواهیم دید.

image

نوتیفیکیشن‌ها

سال گذشته، سامسونگ تمرکز زیادی روی نوتیفیکشن‌های One UI 3 گذاشت ولی امسال تغییرات زیادی در این قسمت وجود ندارد. نوتیفیکیشن‌ها کمی جمع و جورتر شده‌اند و پس زمینه در حالت روشن و تاریک کمتر شفاف است. قسمت تنظیمات سریع بالای صفحه تقریباً شبیه One UI 3 اما کمی کوچک‌تر هستند. نوار تنظیم روشنایی برای دسترسی راحت‌تر در زمانی که با یک دست گوشی را نگه می‌دارید، بزرگتر شده است. به غیر از این، هیچ تغییر بزرگی در قسمت نوتیفکیشن‌ها وجود ندارد و بیشتر از زبان طراحی خود سامسونگ به جای متریال یو در اندروید 12 استفاده شده است.

image

صفحه کلید و منوی اشتراک گذاری

سامسونگ چند ویژگی جدید به صفحه کلید اضافه کرده که شاید بزرگ‌ترین آن‌ها، استیکرهای جدید و ایموجی‌های متحرک هستند که با یک دکمه روی صفحه کلید به سرعت به آنها دسترسی پیدا می‌کنید. اگرچه که این استیکرها واقعا جذاب به نظر می‌رسند ولی انتظارها از سامسونگ برای تغییرات قسمت‌های دیگر سیستم عامل بالاتر است. در صفحه کلید جدید شاهد ادغام بیشتر ابدعات شرکت‌های دیگر فعال در این حوزه هستیم؛ به طور مشخص‌تر، برنامه Grammarly هم در کیبرد جدید ادغام شده تا به کاربر برای اصلاح اشتباهات املایی کمک کند.

تغییر جالب دیگر که مدت‌هاست منتظرش بودیم، بلاخره در منوی اشتراک گذاری انجام شده است که به کاربران امکان به ترتیب قرار دادن گزینه‌های اشتراک گذاری براساس نیازشان را می‌دهد و راهی مفید برای خلوت کردن این منو است.

image

 تغییرات حریم خصوصی

در ادامه تمرکز اندروید 12 بر حفظ حریم خصوصی، One UI 4 امکان جدیدی برای بهبود حریم شخصی به شما می‌دهد که هر برنامه‌ایی که در هفته گذشته استفاده کرده‌اید، به همراه دسترسی‌هایی که هر کدام دارند، در یک نگاه ببینید.

گزینه‌ای جدید برای نشان دادن جداگانه دسترسی همه برنامه‌ها به کلیپ بورد، میکروفون و دوربین درنظر گرفته شده است. همچنین، هنگامی که یک برنامه خاص به یکی یا همه آن‌ها دسترسی پیدا کند، نشانگرهای دوربین و میکروفون در نوار وضعیت ظاهر می‌شوند. با کلیک بر روی آنها اطلاعات بیشتری در مورد زمان و نام آن برنامه به شما داده می‌شود.

در نهایت، یک گزینه جدید به تنظیمات «هسته محاسبات خصوصی» اضافی شده که به شما این امکان را می‌دهد داده‌های جمع آوری شده شخصی گوشی خود را پاک کنید، گزینه پاسخ‌های هوشمند را خاموش کرده و از پیشنهادات خودکار صفحه کلید استفاده کنید. 

image

دوربین

اولین تغییری که سامسونگ در دوربین ایجاد کرده است، شکل بصری تمیزتر و بهتر است. به جای آیکون‌های درختی که در تنظیمات زوم دوربین بود، اعداد واقعی جایگزین شده‌اند و می‌توانیم مستقیما بفهمیم که از چه لنزی استفاده می‌کنیم. گزینه نگه داشتن شاتر برای شروع ضبط ویدئو هنوز وجود دارد اما می‌توانید دکمه ضبط را نگه داشته و انگشت خود را به سمت بالا بکشید تا در حالت ضبط قفل شود. گزینه‌ی بهینه‌ساز تصویر فقط در مکان‌های کم نور یا عکاسی از منظره نشان داده می‌شود. در نهایت، تنظیمات حالت دوربین حرفه‌ای با کمی تغییر شکل تمیزتری دارد و خطوط تقسیم صفحه به طور پیش فرض روشن است.

image

تغییرات قسمت‌های دیگر

گرچه که این بروزرسانی در مقایسه با به روزرسانی اندروید 12 نسبتاً کوچک است اما چند تغییر اضافی دیگر نیز وجود دارد:

  • One UI 4 انیمیشن‌های جدیدتر با ظاهری مدرن تر نسبت به  One UI 3 دریافت می‌کند.
  • در حالت تصویر در تصویر، پنجره‌ها به جای گوشه‌های مربع شکل‌، گوشه‌های گرد دارند.
  •  گزینه جدید دیگر، محافظت از باتری است که به کاربران اجازه می‌دهد حداکثر شارژ گوشی را به 85 درصد محدود کنند تا بتوانند عمر طولانی مدت باتری را حفظ کنند.
  • ایموجی‌های AR را می‌توان به عنوان عکس مخاطب تنظیم کرد.
  • اپ گود لاک سامسونگ که امکان شخصی‌سازی قسمت‌های مختلف گوشی مثل عوض کردن تم را به کاربر می‌دهد از آیکون‌های شخص ثالث هم پشتیبانی می‌کند و می‌توانید آنها را از گوگل پلی دانلود کنید.
  • می توانید از طریق ویرایشگرعکس سامسونگ به عکس‌ها یا فیلم‌های خود ایموجی اضافه کنید. گزینه Object Eraser در بخش Labs به شما این امکان را می‌دهد که اشیاء یا افراد اضافی موجود در تصاویر را با استفاده از ابزاری مشابه آنچه در برنامه  فتوشاپ ادوبی داریم حذف کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)