خانهاخبار
کمیسیون اتحادیه اروپا لایحه حذف شارژر از جعبه تلفن های هوشمند را بررسی می‌کند

کمیسیون اتحادیه اروپا لایحه حذف شارژر از جعبه تلفن های هوشمند را بررسی می‌کند

مدتی است شاهد حذف شارژر از جعبه گوشی‌های همراه هستیم. در تازه ترین خبر رسیده ، اتحادیه اروپا به دنبال حذف دائم شارژها از تمام دستگاه‌‌های الکترونیکی و امکان استفاده از یک شارژر واحد است. در ادامه میخوانیم که هدف از این کار چیست و نیازمند چه زیرساخت‌هایی هست.
۱۴۰۰/۷/۴

در بیانیه مطبوعاتی جدید کمیسیون اروپا، قانونی جدید برای استانداردسازی شارژر همه دستگاه‌های الکترونیکی قابل استفاده در این اتحادیه پیشنهاد شده است. هدف از این کار استفاده از استاندارد یکسان شارژ سریع و پایان فروش شارژر در جعبه دستگاه‌های الکترونیکی است. در صورت تصویب، این قانون در مورد تمامی تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها ، دوربین، هدفون، اسپیکرهای قابل حمل و کنسول‌های بازی اعمال می شود.

اگر بخواهیم وارد جزییات این لایحه بشویم، به طور رسمی چهار مورد را پیشنهاد می کند:

  • پورت شارژ یکسان برای تمام دستگاه های الکترونیکی: USB-C پورت رایج خواهد بود.
  • فن آوری شارژ سریع برای همه دستگاه‌ها: این کار تولیدکنندگان را مجاب به فراهم کردن شارژ سریع و بدون محدودیت برای همه کاربران می‌کند و تمامی دستگاه‌ها با یک شارژر یکسان قادر به استفاده از این فناوری خواهند بود.
  • فروش بدون شارژر دستگاه‌های الکترونیکی: آمار نشان می‌دهد مصرف کنندگان اتحادیه اروپا در حال حاضر به طور متوسط سه شارژر دارند که فقط از دوتای آن‌ها استفاده می کنند.
  • ارائه اطلاعات کامل‌تر به مصرف کنندگان:  کمپانی‌های تولید تجهیزات اصلی، باید اطلاعات دقیقی در مورد سرعت شارژ و اینکه آیا دستگاه از شارژ سریع پشتیبانی می کند، ارائه دهند.

به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا، مصرف کنندگان اروپایی سالانه 2.4 میلیارد یورو برای شارژرهای مورد نیازشان که همراه دستگاه ها نیستند هزینه می‌کنند. همچنین، تخمین زده می شود که سالانه ۱۱٫۰۰۰ تن زباله الکترونیکی از شارژرهای از کار افتاده یا بلااستفاده  تولید می‌شود. جای امیدواری است که قانون پیشنهادی به طور بالقوه بتواند 250 میلیون یورو در سال در خرید شارژهای غیر ضروری صرفه جویی کند.

استانداردسازی شارژ سریع نیز اتفاق جالب و جدیدی برای تمام تولیدکنندگان است. مثلا بسیاری از شرکت ‌های تلفن چینی از استانداردهای مختلف شارژ سریع برای رقابت با یکدیگر استفاده می کنند و این در حالی است که همه آن‌ها هم این کار را با پورت USB-C انجام می‌دهند. بنابراین، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی باید اطلاعات مربوط به شارژ سریع را  ارائه دهند تا همه سرعت شارژرهایی که در خانه دارند را بدانند.

image

قانون پیشنهادی بیشترین تاثیر را بر اپل خواهد گذاشت. با تصویب این قانون، اپل باید کابل لایتینگ که برای شارژ آیفون و آیپد و آیپاد تاچ نسل پنجم به کار می‌رود را به USB-C تغییر دهد. سالهاست که قرار است این تغییر را در محصولات اپل ببینیم ولی با اینکه مدل‌های مختلف مک بوک و آیپد (به جز آیپد معمولی نسل نهم) از USB-C استفاده می‌کنند، همچنان آیفون‌ها و حتی آیپادها با پورت لایتنینگ همراه هستند. این موضوع قطعا به فروش شارژر و کابل های اپل لطمه می زند.

با این وجود، این قانون هنوز به تصویب نهایی پارلمان و شورای اتحادیه اروپا نرسیده است. در صورت تصویب، مهلتی دو ساله به تولید کنندگان تجهیزات الکترونیکی برای تطبیق و اجرای این قانون داده می شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)