خانهاخبار
چگونه می‌توان با موبایل کسب وکار راه اندازی کرد؟

چگونه می‌توان با موبایل کسب وکار راه اندازی کرد؟

​با توجه به روی آوردن بسیاری از کارفرمایان به کسب ‌و کارهای اینترنتی، ممکن است برای شما نیز این سؤال پیش بیاید که مزیت این نوع از کسب و کارها در مقایسه با مشاغل سنتی چیست.
۱۴۰۰/۶/۲۷
image

با توجه به روی آوردن بسیاری از کارفرمایان به کسب ‌و کارهای اینترنتی، ممکن است برای شما نیز این سؤال پیش بیاید که مزیت این نوع از کسب و کارها در مقایسه با مشاغل سنتی چیست. قطعاً، صرفه جویی در زمان، دقت بسیار زیاد و آزادی عمل، سه عامل مهم در محبوبیت مشاغل آنلاین می‌باشند؛ چرا که هر فردی با داشتن یک گوشی موبایل نیز می‌تواند فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده، و از هدر رفتن زمان خود جلوگیری کند. البته، برای رسیدن به اهداف تجاری، باید این موضوع را در نظر داشت که راه اندازی کسب ‌و کارهای اینترنتی نیز به برنامه ریزی و طی کردن فرآیند‌های مناسبی نیازمند است.

چرا کسب و کار اینترنتی؟

در سال‌های اخیر، تمایل کسب وکارها به ابزارهایی مانند موبایل و اینترنت تا حد زیادی افزایش داشه است. بسیاری از آمارها به این موضوع و محبوبیت مشتریان به انجام خرید و فعالیت در اینترنت به طور کامل به این موضوع اشاره دارد. در ادامه برخی از این آمارها در سال ۲۰۲۱ اشاره شده است:

  • در سال گذشته، ۱.۷۹ میلیارد نفر محصولات و یا خدمات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند.
  • ۸۸ درصد از خریداران، پیش از خرید محصول، تحقیقات خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند.
  • ۷۰ درصد از مشاغل کوچک و متوسط، در حال سرمایه گذاری بیشتر در بخش آنلاین کسب و کار خود می‌باشند.
  • ۳۶ درصد از مشاغل، فروش خود را از طریق فعالیت‌های اینترنتی انجام می‌دهند.
  • ۵۱ درصد از مشاغل، با مشتریان خود به صورت آنلاین تعامل دارند.

 

مراحل راه اندازی کسب و کارها اینترنتی

ممکن است صدها ایده برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی در ذهن خود داشته باشید، اما نمیدانید که از کجا باید شروع کنید و از چه مسیری کسب و کار خود را گسترش دهید. در این بخش قصد داریم تا این مراحل را مورد بررسی قرار دهیم:

۱. برنامه ریزی

در گام اول، داشتن برنامه ریزی دقیق برای هر کارآفرین، لازم و ضروری است. این امر به شما کمک می‌کند تا مشخصات و اهداف تجاری خود را مشخص کنید. موضوعاتی که باید در برنامه ریزی خود در نظر بگیرید شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های راه اندازی و هزینه‌های جاری کدام اند؟ اغلب، هزینه‌های راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی بسیار پایین است و همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، این فعالیت را می‌توان تنها با داشتن یک موبایل نیز شروع کرد. اما، در گام‌های بعدی، هزینه‌هایی جهت ثبت دامنه، طراحی و ایجاد وب سایت در کنار نرم‌افزارهای مورد نیاز، اهمیت بسیاری دارد. در این بخش، هزینه‌ی استخدام برنامه نویس یا استخدام گرافیست برای راه اندازی اپلیکیشن و یا وب سایت می‌تواند از اصلی ترین هزینه‌ها برای آغاز کسب وکار به حساب آید. به همین دلیل است که بسیاری از کارآفرینان در ابتدای راه و جهت کاهش هزینه‌ها، از قالب‌های آماده وردپرس استفاده می‌کنند.
  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ برای آنکه بتوانید محصول و یا خدمات خود را به بازار هدف خود ارائه کنید، باید در ابتدا شناخت کافی از مخاطبان هدف خود داشته باشید. آشنایی با جنسیت، سن، سلایق، علاقه مندی‌ها و به طور کلی پرسونای مخاطب، به شما کمک می‌کند تا در فرآیند بازاریابی و فروش موفق‌تر عمل کنید.
  • از چه طریقی درآمد کسب می‌کنید؟ مشاغل آنلاین می‌توانند به راحتی با گسترش فعالیت خود در زمینه‌های مرتبط، درآمد خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، در صورتی که در ابتدا قصد ایجاد وب سایت را داشته‌اید، می‌توانید با ساخت اپلیکیش‌های مربوط به موبایل، سطح فعالیت خود را گسترش دهید. تعیین روش‌های کسب درآمد در برنامه ریزی می‌تواند به شما در تعیین استراتژی‌های بازاریابی کمک کند.

image

 

۲. راه اندازی وب سایت و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

با وجود اهمیت وب سایت برای هر کسب و کاری، بسیاری از کارآفرینان ممکن است بر این باور باشند که ایجاد یک وب سایت بسیار دشوار و هزینه‌بر است. از دلایل ضرورت راه اندازی وب سایت برای تمامی کسب و کارهای اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقریباً تمامی مشاغل (اعم از اینترنتی و غیر اینترنتی) دارای وب سایت بوده، و در واقع به عنوان یک ضرورت برای کسب‌وکارها بدل شده است.
  • شبکه‌های اجتماعی، از جمله اینستاگرام، توئیتر، لینکداین و غیره، جایزگزین مناسبی برای وب سایت شما نمی‌باشند؛ چرا که این دو به عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند.
  • با وجود ابزارها و قالب‌های آماده‌ی ساخت وب سایت، مانند وردپرس، می‌توان به راحتی به اهداف تجاری خود دست یافت. در صورتی که سرمایه‌ی مورد نیاز جهت استخدام یک برنامه نویس را ندارید، می‌توانید از این ابزارها استفاده کنید.
  • در صورتی که قصد دارید خدمات و یا محصولاتی را در وب سایت خود به فروش برسانید، با وجود درگاه پرداخت‌های ساده که نیازی به ثبت شرکت ندارند، مانند زرینپال، می‌توانید به سادگی فرآیند فروش را انجام دهید.
  • در صورتی که در زمینه‌ی طراحی وب سایت منحصر به فرد عمل کنید، می توانید از رقبای خود پیشی بگیرید.

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، داشتن شبکه‌های اجتماعی فعال، می‌تواند مکمل وب سایت شما باشد. یکی از مزایای این بخش آن است که با استفاده از قابلیت‌های موبایل خود و در هر کجا که باشید، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. برقراری تعامل با مخاطبان و تولید محتوای مستمر و ارزشمند، دو عامل موفقیت کسب و کارهای اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید.

۳. برند تجاری

نام و برند تجاری شما، به مخاطبان کمک می‌کند تا به سادگی در رابطه با کسب‌ و کار شما آگاهی پیدا کنند و شما را به خاطر بسپارند. علاوه بر این، داشتن یک برند تجاری قوی، به کسب و کار اینترنتی شما کمک می کند تا از رقبایتان متمایز شوید. طراحی لوگو، یکی از مهم‌ترین مواردی است که در زمینه‌ی افزایش آگاهی مخاطبان از برند به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک طراح گرافیک حرفه‌ای، قابلیت آن را دارد تا لوگوی متناسب با اهداف تجاری شما را طراحی کند. فعالیت مستمر در شبکه‌های مجازی و وب سایت با داشتن یک برند متناسب و قدرتمند نیز در شناخت هر چه بیشتر مخاطبان و مشتریان از شما بسیار مؤثر است. البته برای افزایش آگاهی مخاطبان از برند شما، استراتژی‌های متعدد بازاریابی مورد نیاز است که در بخش بعدی به توضیح آن پرداخته شده است.

image

۴. بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی

کارآفرینان می‌توانند از چندین استراتژی برای بازاریابی کسب و کارهای اینترنتی خود استفاده کنند. تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و سئو، از مهم‌ترین ابزارها و استراتژی‌های بازاریابی به حساب می‌آیند. در زمینه‌ی تولید محتوا، دو عامل می‌توانند کار شما را بسیار آسان کنند.

اولین عامل این است که برای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، حتی نیازمند سیستم‌های پیچیده نبوده، و تنها با داشتن حتی یک موبایل و ذهنی خلاق در کنار مطالب بروز و جذاب  نیز می‌توانید فعالیت‌های مربوط به آن را انجام دهید. عامل دوم، امکان اقدام به استخدام فریلسنرهای فعال در این حوزه است و شما می‌توانید فعالیت‌های خود را به صورت پروژه‌های متعدد به آن‌ها بسپارید. با گسترش فعالیت فریلنسرها و هوشمند شدن بستر‌های استخدام و انجام پروژه مانند وین ورک، فرآیند برون سپاری در تمامی حوزه‌ها تسهیل شده است و شما می‌توانید به سادگی فعالیت‌های مربوط به تولید محتوا و سئو را به متخصصان خارج از کسب وکار خود برون سپاری کنید.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، نیازمند تولید محتوای ارزشمند و متناسب با معیارهای مخاطبان هدف است. در صورتی که مخاطبان شما با محتوایی که منتشر می‌کنید، ارتباط برقرار نمایند، می‌توانید انتظار داشته باشید که تعامل شما افزایش یابد. افزایش تعامل، در دیده شدن محتوای شما بسیار مؤثر است و در نهایت، عاملی برای افزایش فروش در نظر گرفته می‌شود.

کلام آخر

با توجه به پیشرفت و در دسترس بودن تکنولوژی برای عموم مردم و استفاده‌‌ی فراوان همگان از این ابزارها، در کنار هزینه‌ی اولیه‌ی پایین، راه‌اندازی کسب و کار بر پایه‌ی اینترنت و موبایل را بسیار پر بازده و به صرفه نموده است. اما در هر صورت برای موفقیت در این راه، داشتن برخی مهارت‌ها و شناخت مسیر، امری بسیار حیاتی به حساب می‌آید.

از طرفی دیگر، انجام برخی از فعالیت‌ها مورد نیاز برای راه اندازی کسب وکار با موبایل و اینترنت، به متخصصانی با دانش و مهارت بالا مورد نیاز است. از آنجایی که استخدام تمام وقت این متخصصان، مانند برنامه نویس، گرافیست و نویسنده محتوا، هزینه‌های بسیاری را در پی دارد، مناسب‌ترین و به صرفه‌ترین راه حل، سپردن این فعالیت‌ها به صورت پروژه‌ای به متخصصان خارج از کسب و کار است.

انجام پروژه‌ای فعالیت‌های یک کسب و کار، در کنار مرایای بسیار، معایبی را نیز با خود به همراه دارد. عموم خدماتی که بسترها و وب سایت‌های انجام پروژه به کاربران خود ارائه می‌کنند، در جهت کاهش یا حذف این معایب و موانع است. به عنوان مثال، وین ورک به عنوان یک پلتفرم جامع کاریابی، به دلیل نداشتن کمیسیون، تمام راه‌ها را برای ارتباط کاربران خود آزاد گذاشته است و با داشتن امکان تبادل امن و قضاوت پروژه‌ها، فرآیند انجام پروژه را امن نموده است. از طرفی دیگر، وین ورک علاوه بر انجام پروژه‌ای فعالیت‌های، کسب وکارها، امکان استخدام تمام وقت و پاره وقت متخصصان را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)