خانهاخبار
معرفی ۵ فیلم معمایی که نباید از دست بدهید

معرفی ۵ فیلم معمایی که نباید از دست بدهید

معرفی 5 فیلم Life Of David Gale, Hatefull 8 , Invisible Guest, The Girl On The Train, Knives Out که در ژانر معمایی جای می‌گیرند.
۱۴۰۰/۷/۴

فیلم‌های معمایی و حتی بعضا جنایی، همیشه مخاطبان خاص خودشان را دارند و حتی بسیاری که لزوما به این ژانرها علاقه‌مند نیستند هم فیلم‌هایی از این دست را می‌پسندند. در این پست سراغ ۵ فیلم مختلف در این ژانر می‌رویم که از سینمای اسپانیا تا آمریکا را شامل می‌شوند و پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را از دست ندهید. 

۱- زندگی دیوید گیل (Life Of David Gale)

image

 

خلاصه داستان: دیوید گیل یک استاد فلسفه دانشگاه هاروارد است که از مخالفان سرسخت اعدام است و ادا می‌کند بسیاری از محکومین اعدام ممکن است به دلیل قضاوت‌های اشتباه کشته شوند...

زندگی دیوید گیل یکی از دسته فیلم هایی است که کمتر کسی دیده. فیلمی خوب و خوش ساخت و سرگرم کننده که ذهن شما را درگیر می‌کند و در نهایت مخاطب را غافلگیر می‌کند.

زندگی دیوید گیل ساخته آلن پارکر در سال ۲۰۰۳ اکران شد و با جمله‌ جالب جرم مشخص است ولی حقیقت نه! روی پوستر فیلم به سینماها رفت.

نقش‌های اصلی فیلم را کیت وینسلت و کوین اسپیسی بازی کرده‌اند. در کنار اینکه هردو نقش‌شان را عالی بازی کرده‌اند، بسیاری احتمالا با دیدن بازی هنرمندانه کوین اسپیسی در نقش یک استاد دانشگاه بسیار خونسرد، بار دیگر افسوس خواهند خورد که از هنرمندی این بازیگر محروم شده‌ایم.

۲- مهمان نامرئی (Invisible Guest)

image

 

خلاصه داستان: یک تاجر جوان که به قتل محکوم شده، تنها چند ساعت فرصت دارد که بی‌گناهی خودش را ثابت کند و به همین منظور برای آخرین تلاش از یک وکیل حرفه‌ای کمک می‌گیرد...

فیلم مهمان نامرئی یک اثر خوش ساخت و سرگرم کننده از سینمای اسپانیا است که در طول سالیان، قابت شده فیلم‌ها و سریال‌های موفقی از این کشور ساخته می‌شود. از جمله آثار خوب اسپانیا می‌توان به سریال معروف و بشدت محبوب «خانه کاغذی» اشاره کرد که نیم فصل آخرش به تازگی منتشر شده. همچنین فیلم خوبِ «پلتفرم» نیز سال ۲۰۱۹ و از همین سینمای اسپانیا اکران شد که مورد تحسین منتقدین نیز قرار گرفت.

در فیلم «مهمان نامرئی»، اوریول پائولو کارگردانی فیلم را به عهده گرفته و از لحاظ کارگردانی، نمره قابل قبولی هم توانسته بگیرد‌. ممکن است معمای فیلم برای برخی مخاطبین زودتر از آنچه مورد نظر پائولو است لو برود اما از چیزی جذابیت فیلم کم نخواهد شد‌. فیلم که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، چند نسخه بازسازی شده از کشورهایی مثل هند و ایتالیا هم دارد. 

از بازیگران مطرح فیلم می‌توان به ماریو کاساس اشاره کرد.

۳- دختر در قطار (The Girl On The Train)

image

خلاصه داستان: ریچل زنی دائم الخمر است که پس از طلاقش وضعیت خوبی ندارد و به نوعی از مشکلات مختلفی مثل افسردگی رنج می‌برد‌...

از جمله فعالیت‌های روزمره ریچل این است که سوار یک قطار شود و برای چند ثانیه هم که شده به زندگی یک زوج که در فاصله خاصی از ریل قطار بین دو ایستگاه زندگی می‌کنند، بنگرد؛ زوجی که از نظر ریچل خوشبخت ترین افراد دنیا هستند‌.

بازیگران مطرحی مثل امیلی بلانت و ربکا فرگوسن در فیلم بازی کرده‌اند. نویسندگی فیلم را ارین کریسیدا ویلسون از روی رمانی با همین نام اقتباس کرده.

کارگردان فیلم تیت تیلور است که در دهه اخیر فیلم های نسبتا قابل قبولی ساخته. فیلم‌هایی مثل The Help که عمدتا موضوع برده داری و نژادپرستی را بررسی کرده و Ma که فیلمی در ژانر هیجان و وحشت است. همچنین در سال ۲۰۲۰ یک فیلم اکشن مورد قبول با بازی جسیکا چستین ساخت‌.

۴- چاقوکشی (Knives Out)

image

 

خلاصه داستان: خانواده هارلن ترومبی، رمان نویس ثروتمند، برای جشن تولد ۸۵ سالگی او یک جشن برگزار می‌کنند اما فردای آن روز، خدمتکار خانه جسد بی جان هارلن را پیدا می‌کند‌...

فیلم «چاقوکشی» یکی از بهترین مثال‌هایی است که می‌توان برای یک فیلم کاملا هالیوودی زد. فیلمی سطحی و با داستان خطی است که معنای عمیقی هم پشت آن نهفته نیست ولی تمام وقت انرژی‌اش را گذاشته‌ تا مخاطب را سرگرم و راضی نگه دارد که الحق به این وظیفه به خوبی عمل کرده.

این فیلم با باقی فیلم‌هایی که در این مقاله معرفی شد، اندکی تفاوت دارد و آن این است که این فیلم، کمی از حالت رئالیستی و جدیت خارج است و فضای تاریک ندارد‌. در کل با دید یک فیلم رازآلود و جنایی نباید به سراغ این فیلم رفت‌.

کارگران فیلم ریان جانسون است که تقریبا در کارنامه‌اش ۲ فیلم نسبتا موفق دارد‌. Looper و Star wars: the last jedi که اتفاقا علاوه بر کارگردانی، کار نویسندگی هر دو فیلم را هم بر عهده داشته است.

بازیگران مطرح زیادی در فیلم بازی کرده‌اند. انا د آرماس، دنیل کریگ، کاترین لنگفورد، کریس اوانز، مایکل شنون و کریستوفر پلامر از معروف‌ترین آنها هستند. 

یک نکته جالب هم اینکه دنیل کریگ در این فیلم از بازی آنا د آرماس آنقدری خوشش آمده که برای فیلم جیمز باند بعدی، شخصا او را به کارگردان آن معرفی کرد و اتفاقا هم به او در این فیلم نقش رسیده است.

۵- هشتِ نفرت اگیز(Hatefull 8 )

image

 

خلاصه داستان: یک مامور چوبه دار سابق، زنی خلافکار را دستگیر کرده تا با تحویل دادن او به کلانتری جایزه دریافت کند‌. در حین راه با یک جایزه بگیر دیگر آشنا می‌شود و به دلیل طوفان شدید مجبور به توقف در یک مهمانسرا می‌شوند...

فیلم «هشت نفرت انگیز» فیلمی است از کارگردان مشهور و صاحب سبک، کوئنتین تارانتینو. تارانتینو که بعد از دو فیلم موفق «جانگوی رها شده» و «حرامزاده‌های لعنتی» به ساخت این فیلم در سال ۲۰۱۵ پرداخت بعد از آن به مدت ۴ سال فیلمی نساخته بود تا سال ۲۰۱۹ که با فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» به سینما برگشت‌. 

فیلم که سبک وسترن دارد تقریبا ۳ ساعت است که با تقسیم کردن این ۳ ساعت برای بازگو کردن داستان‌های شخصیت‌های فیلم همه مقدمه چینی‌ها را برای یک پایان تارانتینویی معروف آماده کرده. 

فیلم به خودی خود جایزه معتبری برنده نشده اما موسیقی فیلم را که انیو موریکونه که به تازگی از دنیا رفته ساخته بود، توانست به جایزه اسکار نیز دست پیدا کند. این همکاری بین این دو نابغه موسیقی و سینما اولین و آخرین همکاری آنها بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)