خانهاخبار
بررسی 7 قابلیت برجسته دوربین‌های سری آیفون 13

بررسی 7 قابلیت برجسته دوربین‌های سری آیفون 13

در این مطلب کوتاه، 7 قابلیت برتر و حرفه‌ای دوربین سری آیفون 13 را بررسی خواهیم کرد
۱۴۰۰/۶/۲۴

سرانجام دیشب بزرگ‌ترین رویداد سال یعنی مراسم رونمایی از جدیدترین محصولات اپل برگزار شد و این غول فناوری از محصولات سال 2022 خود پرده‌برداری کرد. در این رویداد، گجت‌هایی مانند آیپد، اپل واچ سری 7 و سری آیفون 13 معرفی شدند که شاید در بین آنها سری آیفون 13 از همه بیشتر درخشید. پرچمدار نسل بعدی آیفون که از دو هفته دیگر فروشش را اغاز می‌کند، در بخش دوربین شاهد تحولات زیادی بود و امسال اپل دوربین سری آیفون 13 را با امکانات جذابی ارائه خواهد کرد. شاید بتوان یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های دوربین مدل‌های پرمیوم سری آیفون 13 یعنی آیفون 13 پرو آیفون 13 پرو مکس را اندازه بسیار بزرگ لنز آنها دانست ولی در واقع بهترین و کاربردی‌ترین قابلیت‌های دوربین این سری، امکانات نرم‌افزاری متنوعی مانند حالت فیلمبرداری سینمایی، عکاسی ماکرو و اپل ProRes خواهد بود.

این امکانات جذاب نرم‌افزاری، سری آیفون 13 را به دوربین بسیار قدرتمندی بدل می‌کند که هم اکنون کاربران عادی نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. البته نباید از بازیگر پشت پرده این قابلیت‌ها یعنی تراشه A15 بایونیک غافل شد چرا که همه این قابلیت‌ها به لطف تراشه قدرتمند اپل در سری آیفون 13 حضور دارند. این مقاله کوتاه 7 قابلیت جذاب دوربین سری آیفون 13 را بررسی می‌کند

 

کاربران عزیز جی اس ام در نظر داشته باشند در متن پایین آیفون 13 یعنی هر دو مدل معمولی آن و آیفون 13 پرو به جای دو مدل رده بالای این سری به کار برده خواهد شد. 

حالت سینمایی: آیفون 13 و آیفون 13 پرو

بهترین و جذاب‌ترین ویژگی برای علاقه‌مندان فیلمبردای شاید همین حالت سینمایی سری آیفون 13 باشد. شاید قابلیت فوکوس رک که به معنای تغییر فوکوس دوربین در یک ابژه به روی ابژه دیگر است در گوشی‌های هوشمند دیگری مانند سونی اکسپریا 1II دیده باشیم ولی این قابلیت در سری آیفون 13 بسیار پیشرفته‌تر شده است و حتی می‌تواند برای ساخت کلیپ‌های سینمایی کوتاه نیز از آن استفاده کرد.

در ویژگی حالت سینمایی دوربین سری آیفون 13، اپل از الگوریتم‌هایی بهره برده است که بنابر ادعای این شرکت، براساس قواعد سینماتوگرافی تنظیم شده‌اند و می‌توانند عمل فوکوس رک را به طور خودکار بر روی دو سوژه حاضر در تصویر انجام دهند. حتی در سپمل پخش شده در مراسم اپل که اقتباسی از فیلم Knives Out بود، حالت سینمایی سری آیفون 13 توانسته بود به راحتی سوژه‌ها را ردیابی کند و فوکوس را به درستی روی آنها اعمال کند. یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب دوربین سری آیفون 13، ترکیب کردن یادگیری ماشینی با پرسپکتیوهای مختلف حاضر در صحنه است که عمق دید سینمایی را ایجاد می‌کند و به حالت پرتره حین فیلمبردای می‌انجامد و کاربر حتی می‌تواند اندازه و میزان بوکه را نیز در نرم‌افزارهای Photo apps و iMovie تغییر دهد.  

image

 

حالت ماکرو: آیفون 13 پرو

قابلیت ماکرو که از دیرباز در گوشی‌های هوشمند اندوریدی وجود داشته و جای خالی آن به شدت در سری آیفون 13 نیز حس می‌شد نیز بالاخره به دوربین فوق عریض مدل‌های رده بالا این سری ورود پیدا کرد. اپل اعلام کرده است که دوربین فوق عریض جدید با گشودگی لنز f/1.8 و میدان دید 120 درجه، از طراحی لنز جدید و قابلیت فوکوس خودکاری بهره برده است که می‌تواند در فاصله دو سانتی‌متری نیز بر اجسام فوکوس کند. نکته جالب توجه این است که این حالت ماکرو به حالت‌های فیلمبرداری آیفون 13 پرو و پرو مکس نیز مانند تایم لپس و حرکت آهسته (Slo-mo) ورود پیدا کرده است. 

حالت‌های فتوگرافیک: آیفون 13 و آیفون 13 پرو

یکی دیگر از قابلیت‌های برجسته و کاربردی دوربین سری آیفون 13 حالت فوتوگرافیک آن است که به مانند برنامه Adobe Lightroom به کاربر اجازه می‌دهد یک پروفایل خاص را به عکس‌های خود اعمال کنند. نکته کاربردی این قابلیت اینجاست که به جای اعمال تغییرات پس از عکاسی و ادیت، این پروفایل‌های خاص در حین عکسبرداری به تصاویر اعمال شود که به این معناست که الگوریتم‌های محاسباتی دوربین سری آیفون 13 می‌تواند تشخیص دهد کدام بخش تصویر نیاز به اعمال تغییرات دارد و کدام بخش‌ها مانند تونالیته پوست به کمترین تغییرات نیاز دارد. البته شایان ذکر است که متأسفانه تنها چهار پروفایل حالت فتوگرافیک وجود دارد که شامل حالت کنتراست غنی و vibrant است. به همین دلیل ممکن است که تصاویر تطبیق شده براساس حالت فوتوگرافیک حالتی مصنوعی به خود بگیرند و به باقی تصاویر اعمال شده توسط پروفایل موردنظر شبیه شود. البته ممکن است اپل با انتشار بروزرسانی‌هایی به کاربر اجازه دهد پروفایل شخصی‌سازی شده خودش را ایجاد و روی تصاویر اعمال کند. 

image

 

اپل پرو رِز (ProRes): آیفون 13 پرو

همانطور که شایعات پیش‌بینی کرده بودند، اپل فرمت‌های قابلیت پرو رِز را در اواخر سال میلادی جاری برای آیفون 13 پرو و پرو مکس معرفی خواهد کرد. به طور خلاصه، قابلیت پرو رِز که در فیلمبرداری کلیپ‌های تبلیغاتی، تریلر فیلم‌های سینمایی و ویدیوهای خبرگزاری‌ها به کار می‌رود، باعث می‌شود تا فیلم گرفته شده توسط این فرمت به راحتی قابل ادیت و تدوین در برنامه تخصصی ادیت فیلم مانند ادوبی پریمیر پرو باشد بدون انکه جزئیات و گستره دینامیکی آن از بین رود. البته اپل هنوز اعلام نکرده است که کدام یک از شش فرمت پرو رِز برای آیفون 13 پرو و پرو مکس عرضه خواهد شد ولی دیشب اعلام شد که کاربران می‌توانند با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کنند که متأسفانه برای نسخه‌های 128 گیگابایتی به دلیل حجم بسیار بالای ویدیو گرفته شده، فیلم برداری پرو رز محدود به رزولوشن 1080p شده است. 

image

 

حالت عکسبرداری در شب برای همه دوربین‌ها: آیفون 13 پرو  

علی‌رغم اینکه اپل اعلام کرده است که آیفون 13 و آیفون 13 مینی مجهز به حالت عکسبرداری در شب پیشرفته خواهند بود ولی این مدل‌های پرمیوم سری آیفون 13 هستند که در تمام دوربین‌های خود حالت پیشرفته عکسبرداری در شب را دارند. برای بسیاری از کاربران شاید این بزرگ‌ترین پیشرفت سری آیفون 13 پرو نسبت به نسل قبلی باشد چرا که قابلیت عکسبرداری در شب بسیار کاربردی است. نکته هیجان‌انگیز دوربین‌های آیفون 13 پرو و پرو مکس دوربین تله‌فوتو 77 میلی‌متری آنهاست که با مجهز شدن به حالت عکسبرداری در شب می‌تواند تصاویر پرتره در نورکم را به زیبایی هرچه تمام‌تر ثبت کند. 

image

 

سنسورهای بزرگ‌تر: آیفون 13 و آیفون 13 پرو

هر دو مدل آیفون 13 و آیفون 13 پرو از دوربین عریض با سنسورهای بزرگ‌تر بهره می‌برند. البته شایان ذکر است که آیفون 13 و آیفون 13 مینی همان دوربین اصلی آیفون 12 پرو مکس را به ارث برده‌اند که از مشخصات آن می‌توان به اندازه پیکسلی 1.7 میکرومتر، لرزشگیر سنسور شیفت و گشودگی لنز f/1.6 اشاره کرد. از آن سو، دوربین‌های اصلی عریض آیفون 13 پرو و پرو مکس با بزرگ‌ترین اندازه سنسور تولید شده تا به امروز برای گوشی‌های آیفون عرضه خواهند شد که اندازه پیکسلی آن 1.9 میکرومتر است. از دیگر مشخصات این دوربین می‌توان به لزرشگیر اپتیکال و لنز روشن f/1.5 اشاره کرد. بنابر ادعای اپل، دوربین سری آیفون 13 پرو با پیشرفتی 2.2 برابری در حالت تصویربردای در نور کم نسبت به آیفون 12 پرو مکس عملکردی عالی دارد. 

 

لنز تله‌فوتو: آیفون 13 پرو

دوربین تله‌فوتو آیفون 13 پرو و پرو مکس با زوم 3 برابری خود می‌تواند تصاویری با کیفیت ثبت کنند. البته شایان ذکر است که اپل هنوز راه زیادی تا دوربین‌های تله‌فوتو با لنز پریسکوپی مانند آنچه در گلکسی اس 21 اولترا شاهد بودیم که زوم 10 برابری ارائه می‌دهند، دارد. این دوربین تله‌فوتو 77 میلی‌متری برای عکاسی پرتره بسیار کاربردی است ولی یک موضوع که شاید بر عملکرد این دوربین اثر بگذارد، این است که برای رسیدن به زوم 3 برابری، لنز تا f/2.8 گشوده خواهد شد و در نتیجه نور کمتری را نسبت به همه دوربین‌ها دریافت می‌کند. این موضوع ممکن است برعملکرد نهایی دوربین تله‌فوتو آیفون 13 پرو و پرو مکس اثر منفی بگذارد. 

image

در نهایت باید اشاره کرد که هنوز عملکرد واقعی و در شرایط محیط دوربین سری آیفون 13 مشخص نشده است و باید حتما بررسی‌های عملی متعددی برای دادن نظر قطعی درباره این عملکرد این دوربین‌ها انجام شود. به نظر می‌رسد اپل توجه خیلی زیادی به بخش دوربین سری آیفون 13 داشته است و قصد دارد کاربران عادی را با دنیای حرفه‌ای تصویربردای آشنا سازد. 

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)