خانهاخبار
آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس رسما معرفی شدند

آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس رسما معرفی شدند

در کنار مدل‌های معمولی، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس هم با پیشرفت‌های مهم در زمینه دوربین معرفی شدند.
۱۴۰۰/۶/۲۳

بالاخره بزرگ‌ترین مراسم سال یعنی مراسم رونمایی از جدیدترین محصولات اپل برگزار شد و در آن از دستگاه‌هایی مانند سری آیپد جدید، اپل واچ سری 7 و سری آیفون 13 رونمایی شد که نشان دهد اپل برنامه جدی برای سال 2022 دارد. شاید بزرگترین بخش این مراسم، رونمایی و معرفی مدل‌های پرمیوم سری پرچمداران جدید این شرکت یعنی آیفون 13 پرو و آیفون 13  پرو مکس بود که با ویژگی‌های حیرت‌انگیز خود شاید بهترین و کامل‌ترین آیفون تولید شده تا به امروز لقب بگیرند.

همانطور که در شایعات اشاره شده بود، آیفون 13 پرو با نمایشگر 6.1 اینچی و پرو مکس با صفحه نمایش 6.7 اینچی از نمایشگر رتینا XDR بهره می‌برند که برای اولین بار در تاریخ آیفون مجهز فناوری نرخ نوسازی متغیر به نام پروموشن (ProMotion) خواهد بود. این نرخ نوسازی متغیر در حالت‌های کاربری مختلف مانند خواندن متن و یا بازی کردن نرخی متغیر بین بازه 10 تا 120 هرتز دارد که بسیار برای شارژدهی دستگاه مفید خواهد بود. به علاوه، نرخ جواب‌دهی لمس نمایشگر نیز بسیار بهتر شده تا تجربه گیمیگ کاربران را بهبود ببخشد. از آن سو، حداکثر روشنایی مدل‌های پرمیوم سری آیفون 13 پرو، 1000 نیت است که در هنگام نمایش محتواهای HDR تا 1200 نیت هم می‌رسد. 

image

قلب تپنده آیفون 13 پرو و پرو مکس، پردازنده A15 بایونیک خواهد بود که یک پردازنده شش هسته‌ای محسوب می‌شود که با مدل‌های ارزان‌تر سری آیفون 13 یکسان است. این پردازنده از دو هسته پرقدرت و چهار هسته کم مصرف تشکیل شده است که در مجموع تا 50 درصد عملکرد بهتری را به نسبت سایر پردازنده‌ها خواهد داشت. نقطه تفاوت سخت‌افزار مدل‌های ارزان با نسخه‌های پرمیوم، پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای آیفون 13 پرو و پرو مکس است که بنابر ادعای اپل تا 50 درصد عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت.

image

حال بیایید سراغ دوربین‌های جدید آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس برویم. هر سه این دوربین‌ها همچنان رزولوشن 12 مگاپیکسلی دارند اما لنزها و سنسورهای آن‌ها شامل تغییرات مهمی شده است. دوربین اصلی حالا پیکسل‌هایی با اندازه ۱.۹ میکرومتر دارد که نشان از بزرگ‌تر شدن سنسور این دوربین نسبت به نسل قبلی دارد. همچنین لنز قرار گرفته در جلوی آن با گشودگی دیافراگم f/1.5 همراه است تا سریع‌ترین لنز در تاریخ آیفون‌ها لقب بگیرد.

دوربین تله‌فوتو جدید هم فاصله کانونی معادل ۷۷ میلی‌متری با لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 دارد تا زوم ۳ برابر اپتیکال نسبت به دوربین اصلی را ارائه دهد. اگر یادتان باشد، پیش از این بهترین زوم آیفون در آیفون 12 پرو مکس بود که زوم ۲.۵ برابر نسبت به دوربین اصلی داشت. گشودگی دیافراگم دوربین تله فوتو جدید آیفون 13 پرو نیز معادل f/2.8 است.

image

دوربین بعدی، الترا واید است که حالا با لنز جدید ۶ المانی f/1.8 و فوکوس خودکار همراه است. این لنز نسبت به دوربین نسل قبلی و البته آیفون 13 معمولی که گشودگی دیافراگم f/2.4 داشتند، حدود ۹۲ درصد نور بیشتری به سنسور می‌رساند که باعث بهبود عکاسی با این دوربین در نور کم می‌شود. اضافه شدن فوکوس خودکار به این دوربین هم باعث شده تا از این دوربین بتوان برای عکاسی ماکرو هم استفاده کرد. همچنین همه سه دوربین هم از ویژگی نایت مود پشتیبانی می‌کنند که فوق العاده است.

دوربین آیفون 13 پرو و پرو مکس همچنین از حالت جدیدی به نام حالت عکاسی (Photographic Style) بهره می‌برد که برای عکاسان حرفه‌ای بسیار کاربردی است و حتی ‌می‌توان پروفایل تصویربردای برای آن تعربف کرد و همه تغییرات را به عکسای گرفته شد اعمال کرد. البته نکته منفی دوربین‌ها بیرون‌زدگی لنز آنهاست.

image

فیلمبرداری در مدلپرمیوم سری آیفون 13 نیز دستخوش تغییراتی شده است که مهم‌ترین آن حالت ProRes است که مشابه فناوری به کار گرفته شده در فیلم‌های تبلیغاتی، تریلرهای فیلم‌های سینمایی و خبرگزاری‌های استفاده می‌شود. این ویژگی جدید می‌تواند ترکیب رنگ‌ جذاب‌تری را ثبت کند و همچنین رنگ‌ها را در شفاف‌ترین حالت خود ضبط کند. برای فیلم‌برداری در حالت ProRes، کاربران حداکثر محدود به رزولوشن 4K و سرعت 60 فریم در ثانیه هستند. دومین ویژگی برجسته فیلمبردای آیفون 13 پرو و پرو مکس حالت فوکوس سینمایی آن و همچنین ضبط تصاویر در حالت دالبی ویژن است که آن را به فیلمبرداری سینمایی نزدیک‌تر می‌کند. به لطف وجود سنسور لایدار در مدل‌های پرمیوم، اکنون می‌توان در حین فیلمبردای نیز در حال پرتره به ضبط تصاویر پرداخت. 

ظاهر آیفون 13 پرو و پرو مکس نیز همان تغییراتی را داشته است که اخیرا در شایعات شنیده بودیم، با ناچ کوچکتر ولی همان سنسورهای  فیس آیدی، آیفون 13 پرو و پرو مکس با ظاهر صاف و لبه‌های صیقلی خود می‌توانند نظر کاربران را به خود جلب کنند و براساس ادعای اپل، بدنه نسخه‌های پرمیوم سری آیفون 13 مقاوم‌تر از قبل شده و در برابر صدمات و سقوط مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. اپل ادعا کرده است که طراحی داخلی آیفون 13 پرو و پرو مکس را بازنگری کرده است تا فضا برای افزودن باتری بزرگت‌تر در پرچمداران جدیدش کاملا کافی باشد. براساس گفته‌های اپل، آیفون 13 پرو با شارژدهی 1.5 ساعت و آیفون 13 پرو مکس با 2.5 شارژدهی بیشتر نسبت به سری آیفون 12 بهترین عملکرد باتری را بین سری آیفون 13 خواهند داشت. البته سری آیفون 13 به لطف پردازنده بهینه A15 بایونیک باید عملکرد باتری خوبی را از خود به نمایش بگذارند

image

ایفون 13 پرو و پرو مکس در چهار رنگ مدل حافظه داخلی 128، 256 و 512 گیگابایت و برای اولین بار با حافظه داخلی 1 ترابایت عرضه خواهند شد که شاید به نوعی آیفون 13 پرو و پرو مکس را به دستگاهی Future Proof تبدیل کند. در بخش نرم‌افزار، پرچمداران اپل با نسخه 15 IOS روانه بازار خواهند شد که بنابر ادعای اپل از قابلیت‌های جذابی مانند فیس تایم با حالت‌های جدید شنیداری و ویژگی پرتره جدید، بخش نوتیفیکیشن‌های باز طراحی شده، قابلیت لایوتکست و نقشه‌های جدید اپل مپس بهره خواهد برد.

در نهایت باید اشاره کرد آیفون 13 پرو با قیمت پایه 699 دلار و آیفون 13 پرو مکس با قیمت پایه 1099 دلار به فروش خواهد رسید که پیش فروش آن از روز جمعه اغاز شد و عرضه عمومی آیفون 13 پرو و پرو مکس در روز 24 سپتامبر و یا جمعه 2 مهر انجام خواهد شد. 

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (5 نظر)

Hossein

۱۴۰۰/۶/۲۶
واقعا تعجب میکنم از یک سری افراد ک اپل ندارن و خوششون نمیاد و میان نظر میدن و هیچی هم نمیدونن. خب عزیزم شما لیاقتت همون شیائومی با دوربین مسخره و تقلبیه. هروقت فهمیدی دوربین اپل چیه بعد بیا. توفکر زوم هستی. فرمت پرو رس هیچ دوربینی نداره و بهترینه و همینطور حالت سینمایی و سی پیو قدرتمندش ک از همه گوشی ها قویتره. طراحی درسته همون شکله ولی قویتر شده و فکر نکنم از زیبایی و کیفیت چیزی کم داشته باشه. کیفیت صفحه نمایش هم خیلی بهتر شده. این همه تغیرات سخت افزاری بعد میگید هیچ. درست بخونید بعد نظر الکی بدید. دوربین اپل همیشه بهترین و واقعی بوده. طراحی سامسونگ هم خواهیم دید و شک ندارم طراحیش تغیر خاصی نمیکنه.

ذوالفقاری همدان

۱۴۰۰/۶/۲۴
اپل هرطور شده می‌بایست اون ناچ را از بین می‌بُرد. گوشی‌هایی که در سال جدیدمیلادی معرفی می‌شوند جملگی تمام‌صفحه و از دوربین‌سلفی زیرنمایشگر برخوردارند؛ و این یعنی اپل درجا زده.
میگه ناچ را کوچیک کردیم! هنر کرده?

مهمان

۱۴۰۰/۶/۲۴
واقعا این ارتقای زوم از 2.5 برابری نسل قبلی به 3.0 برابری در نسل جدید یه شاهکار مهمه که اپل انجامش داده. اصلا مگه پیشرفت بیشتر از این هم ممکنه؟
حالا بگذریم که مدتهاست گوشیهای اندرویدی سامسونگ و هواوی و ... زومهای اپتیکال 5 برابری رو تو گوشیهاشون ارائه کردند.
چیزی که برای شرکتهای دیگه خاطره هست، برای اپل آرزوست.

SAJJAD

۱۴۰۰/۶/۲۴
چقققققدر زیبا و با کیفیت..

کیان

۱۴۰۰/۶/۲۳
توی شایعاتی ک درباره طراحی آیفون 13 میدیدیم همه با طراحی های تکراری و لنزهای بزرگ دوربین طراحی های تکراری آیفون رو مسخره میکردن و فک میکردم امسال دیگه آیفون یه انقلابی توی طراحیش داشته باشه مثل سامسونگ ک با اس 21 اولترا واقعا زیباترین طراحی سال رو داشت ولی اپل امسال هم با همون طراحی تکراری و ناچ بزرگ صفحه جلو و لنزهای بزرگ دوربین همون طراحی تکراری آیفون 11 و 12 رو دوباره تکرار کرد واقعا کسایی ک آیفون 11 یا 12 دارن دیگه فک نکنم حتی دلشون بخواد گوشیشون رو عوض کنن و برن سراغ آیفون 13 چون اکثر کسایی ک آیفون میخرن براشون جنبه تجملاتی داره و خب با این طراحی کاملا تکراری دستو دلشون به عوض کردن گوشی نمیره حتی با اون تغییرات کوچیکی ک توی بخش دوربین و صفحه نمایش انجام شده بازم ارزش خریدش اونقدی نیست ک بریم سراغش چون با همون آیفون 11 و 12 میشه سیستم عامل آی او اس 15 رو روی گوشیمون داشته باشیم بدون هزینه اضافی و خوشبختانه آیفون از همون گوشیهای قدیمش ک آیفون 7 و 8 هست بگیر تا آیفون ایکس و آیفون 11 و 12 همشون به این نسخه از سیستم عامل ارتقا پیدا میکنن و خوشبختانه روی همه این گوشیها این سیستم عامل بسیار روون و عالی و بدون لگ و باگ کار میکنه پس واسه کسایی و آیفون دارن تعویض گوشی نه بصرفست نه عاقلانه فقط واسه کسایی ک میخوان گوشی جدید بگیرن آیفون 13 مناسبه اونم در صورتی ک با قیمتش مشکلی نداشته باشن چون قیمتی ک اپل به دلار اعلام میکنه توی کشور داغون ما کاربردی نداره قیمت توی ایران طبق موجودی اون گوشی و جدید بودنش و لاکچری بودنش گذاشته میشه یادمه آیفون 12 اون اوایل ک اومده بود تا 70 میلیون هم معامله شد نسخه پرو مکس آیفون 12 و خب این قیمت اصلا ربطی به قیمت دلار و قیمت اصلی این گوشی توی مارکت های بزرگ دنیا نداشت . کاش ما هم مث بقیه مردم دنیا میتونستیم از مارکت های خارجی خرید کنیم اونوقت میدیدن ک همه بجای خرید گوشیهای ارزون و میان رده گوشیهای پرچمدار دستشون میگیرن چون قیمت اگه واقعی بشه و به دلار باشه ما باهاش مشکلی نداریم اما وقتی یه گوشی توی آمازون 700 دلاره ک مثلا قیمتش ب پول ما میشه حدود 17 هجده میلیون تومن ولی توی فروشگاههای داخل کشورمون همون گوشی با قیمت 25 تا 30 میلیون فروخته میشد خب این چه معنی داره چرا باید ما حتی از قیمت واقعی گوشی پول بیشتری بپردازیم؟ هعی چی بگیم ک نگفتنش بهتره