خانهاخبار
رویداد «تحول دیجیتال در حوزه سلامت الکترونیک» برگزار شد

رویداد «تحول دیجیتال در حوزه سلامت الکترونیک» برگزار شد

نخستین رویداد تحول دیجیتال در حوزه سلامت الکترونیک با موضوع «چالش ها و فرصت‌های نسخه الکترونیک برای درمانگران» توسط شرکت راهکارهای سلامت پدیدار در استودیو وی‌کست واقع در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد. جی‌اس‌ام به عنوان حامی رسانه‌ای این رویداد در این مراسم حاضر بود.
۱۴۰۰/۶/۱۸

در این رویداد که توسط مداریو برگزار شده بود،  شاهین طبری مدیر عامل شرکت راهکارهای سلامت پدیدار و موسس چارگون، رضا رضایی کارشناس توسعه نرم افزار در حوزه سلامت الکترونیک و فرزانه قدیانی کارشناس ارشد کنترل کیفیت و متخصص حوزه ابزارهای خود مراقبتی در مورد سلامت الکترونیک و نرم‌افزار مناسب برای ثبت نسخه الکترونیک صحبت کردند.


image

 

همه‌گیری ویروس کرونا نقش پررنگی در تحولات حوزه سلامت الکترونیک دارد

در آغاز رویداد شاهین طبری ضمن شروع رویداد با قدردانی از تمامی درمانگران و کادر درمانی بیان کرد: «کرونا اتفاقی ناگوار است و برای افرادی که عزیزان خود را از دست دادند هرگز تمام نخواهد شد اما همین اتفاق باعث شد حیطه سلامت الکترونیک در مدت کوتاهی رشد چشمگیری داشته باشد». طبری در مثالی عنوان کرد که در سال ۹۰ در دولت وقت، بحث دورکاری مطرح شد اما بعد از پژوهش‌های گسترده و صرف هزینه قابل توجه این طرح شکست خورد. کرونا توانست در مدت زمان کوتاهی فرهنگ دورکاری را رواج دهد. در حیطه سلامت نیز برخی از حوزه‌های سلامت الکترونیک مانند نسخه‌نویسی الکترونیک و تله‌مدیسین بعد از همه گیری ویروس کرونا رشد زیادی پیدا کرده است.

سلامت الکترونیک فراتر از نسخه‌نویسی الکترونیک است

شاهین طبری در ادامه با اشاره به اینکه سلامت الکترونیک دنیای گسترده‌ای است و فقط محدود به نسخه‌نویسی الکترونیک نیست افزود: «نسخه الکترونیک می‌تواند سنگ بنای تغییرات زیادی در نظام سلامت مانند تحقیقات تولید و تاثیرپذیری دارو، برنامه‌ریزی برای تامین و توزیع دارو و تجهزات پزشکی، مراقبت‌های پس از درمان و ارتباط موثر پزشک و بیمار و در نهایت ارتقای سطح سلامت جامعه باشد. به صورت کلی تحول دیجیتال در حوزه سلامت بسیار گسترده است و از هوش مصنوعی تا فناوری‌های بلاک‌چین را در بر می‌گیرد».

وظیفه دولت فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای فعالیت شرکت‌های خصوصی است

طبری بر مبنای تجربه فعالیت بیست و شش ساله خود در شرکت نرم افزاری چارگون به این امر اشاره کرد که زمانی دولت در کشور ما موفق عمل کرده که زیرساخت‌هایی قوی برای فعالیت شرکت‌های خصوصی فراهم کرده است. تا به امروز تجربه دولت نیز این را مشخص کرده که اگر وارد حیطه‌های تخصصی شود محکوم به شکست است و باید این امر را به شرکت‌هایی که دانش این امر را دارند و وابسته به هیچ سازمان دولتی نیستند واگذار کند. همکاری میان سازمان‌ها دولتی با فعالان خصوصی باعث رضایت بیشتر کاربران چه درمانگران و چه بیماران می‌شود.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ میلیون نسخه صادر شده است

رضا رضایی، کارشناس توسعه کسب و کار از تجربه سلامت الکترونیک در کشورهای توسعه یافته مانند امریکا گفت. «کشور امریکا از سال ۲۰۰۷ شروع به سرمایه گذاری گسترده در حیطه سلامت الکترونیک کرده است. این سرمایه گذاری باعث شد تا زیرساخت‌های این کشور به صورت کامل آماده برای فعالیت شرکت‌های مختلف در ارائه خدمات سلامت باشد. وی در ادامه سخنان خود گفت: «در کشور ایران نیز زیرساخت‌های لازم برای فعالیت در حیطه نسخه الکترونیک ایجاد شده است و در حال ارتقاست. با گسترش آمار ثبت نسخه الکترونیکی، خدمات گسترده دیگری در خدمت درمانگران و بیماران قرار خواهد گرفت که در نهایت اکوسیستم نظام سلامت از آن بهره‌مند می‌شود».

همچنین رضایی بر مبنای آمار کشوری گفت که از نسخه الکترونیک در استان‌های غیر از تهران بیشتر استقبال شده است و خراسان رضوی بیشترین آمار ثبت نسخه الکترونیک در ایران را دارد.

اولین یکپارچه‌سازی سازمان‌های بیمه سلامت، تامین اجتماعی، نظام پزشکی و وزارت بهداشت در مداریو اتفاق افتاده است

رضایی با بیان اینکه مداریو جلوتر از زمان خود شروع به فعالیت در حیطه سلامت الکترونیکی در ایران کرده گفت :«نرم افزار مداریو در سال ۱۳۹۵ جایزه‌ی ابداع برتر در درمان دیابت را از سوی پژوهشگاه غدد از معاون وقت وزیر بهداشت دریافت کرده است. همکاری با مهم‌ترین مراکز درمانی مانند کلینیک‌های تخصصی دیابت دانشگاه‌های تهران، سبزوار و سیرجان باعث شد تا اولین یکپارچه سازی سازمان‌های عرصه سلامت در سال 1396 با برگزاری بیش از ۳۰ جلسه تخصصی اتفاق بیفتد.

آخرین چیزی که پزشک باید برای آن نگران باشد، کار با نرم افزار است!

فرزانه قدیانی کارشناس ارشد کنترل کیفیت، از ویژگی‌های یک نرم افزار ساده برای ثبت نسخ الکترونیکی گفت. «ما بر اساس تجربه شش ساله خود در مداریو و تعاملات مداوم با پزشکان و ماماها و تلاش نمودیم نرم افزاری با کاربری ساده و راحت را در اختیار پزشکان قرار بدهیم». همچنین او برخی قابلیت‌های ویژه نسخه جدید مداریو را ارائه نمود.

بنا به گفته‌های قدیانی در این نرم افزار پزشکان بدون نیاز به ثبت نام و فقط با لاگین بیمه سلامت و تامین اجتماعی می‌توانند وارد حساب کاربری خود شوند. قدیانی در ادامه در خصوص تسهیل امکان ثبت نسخه برای درمانگران افزود :«در مداریو امکان انتخاب داروهای پرتجویز برای درمانگران بسیار ساده شده است. علاوه بر این با ثبت کد ملی تمامی اطلاعات بیمار و سوابق درمانی وی در دسترس قرار می گیرد و همزمان با ثبت نسخه الکترونیک امکان تشکیل پرونده الکترونیک سلامت هم وجود دارد».

پشتیبانی انتها ندارد و تیم پشتیبانی همواره باید با پزشکان در تعامل باشد

قدیانی با توجه به تجارب خود در حیطه کنترل کیفیت نرم‌افزاری گفت :«زمانی نرم‌افزاری بهترین پاسخ را به نیازهای کاربران خود می‌دهد که همیشه در تعامل با آن‌‌ها باشد. پشتیبانی تنها به معنای حل مشکلات پزشکان نیست اگرچه این امر اولویت اول پشتیبانی است؛ دریافت پیشنهادها و انتقادهای درمانگران نیز ضرورتی برای توسعه یک نرم‌افزار است». همچنین او یادآور شد که در مداریو امکان چت آنلاین و تماس تلفنی برای ارتباط با پشتیبان وجود دارد و استفاده از نرم افزار تا دریافت پشتیبانی به رایگان به درمانگران ارائه می‌شود.

در بخش پایانی این رویداد پنل «تحول دیجیتال در حیطه سلامت» با افراد شاخص حوزه سلامت الکترونیک، آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست به عنوان گرداننده پنل و - ژوبین علاقه‌مند مدیرعامل مجموعه سرمایه‌گذاری لیان و رئیس هیئت مدیره دکتر دکتر، شاهین طبری مدیر عامل شرکت راهکارهای سلامت پدیدار و موسس چارگون، دکتر حنان حاج محمدی کارشناس حوزه سلامت الکترونیک و علیرضا کیانپور پژوهشگر تحول دیجیتال- و مدیر تحول دیجیتال مجموعه گلرنگ صورت گرفت. در انتها سردبیر رسانه‌هایی مانند دیجیاتو، جی‌اس‌ام، زوم‌ایت و پوست تعامل و پرسش و پاسخ برگزار گردید.

ویدیوی این پنل را در زیر می‌توانید مشاهده کنید:

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)