خانهاخبار
معرفی 5 فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شدند

معرفی 5 فیلم که بر اساس واقعیت ساخته شدند

معرفی 5 فیلم سه تیغ اره ای, 127 ساعت, سرزمین خانه به دوشان, زودیاک و بازی تقلید که همه از داستان هایی واقعی شاخته شدند.
۱۴۰۰/۶/۱۱

گاهی پس از دیدن یک فیلم یا حتی در حین دیدن آن حیرت زده می‌شویم که چطور این اتفاقات از ذهن یک نویسنده یا کارگردان تراوش می‌کند؛ اما در اینجا قصد داریم به معرفی ۵ فیلم که همگی از روی اتفاقاتی ساخته شدند که واقعا اتفاق افتادند یا به قولی Based on a true story هستند بپردازیم.
در ادامه با ما همراه باشید.

1- بازی تقلید (The Imitation Game)

image

برای معرفی با یکی از فیلم‌های آقای «Molten Tyldam» شروع می‌کنیم. بازی تقلید در سال ۲۰۱۴ از روی وقایعی که در حین جنگ جهانی دوم و ماشین انیگمای معروف آلمانی‌ها ساخته شد. البته در سال ۱۹۸۳ نیز کتابی از روی این داستان نوشته شد. 

بازیگر نقش اول فیلم را «بندیکت کامبربچ» بریتانیایی بازی کرده و در کنارش «کیه‌را نایتلی» هم در فیلم حضور دارد. بازی چنین شخصیت هایی منزوی و متفاوت مختص بندیکت است که در سریالی مثل شرلوک نیز توانسته این را ثابت کند. ریتم مناسب فیلم باعث می‌شود که فیلمی که با ژانر تاریخی/زندگی‌نامه ثبت شود. اگرچه ممکن است این فیلم برای برخی حوصله‌سربر باشد ولی اگر به این ژانر علاقه داشته باشید، چند ساعتی میخکوب صفحه خواهید شد.

خلاصه داستان:
در حوالی جنگ جهانی دوم که آلمانی‌ها با ماشین انیگما پیام‌هایی زمر گذاری شده برای ساعت و مختصات حملاتشان را برنامه ریزی می‌کنند. آمریکایی‌ها نیز برای رمزگشایی این پیام‌ها گروهی را استخدام می‌کنند که الن تورینگ یکی از افراد این گروه است...

2- 127 ساعت (127Hours) 

image

فیلم ۱۲۷ ساعت ساخته دنی بویل در سال ۲۰۱۰ روانه سینماها شد. داستان فیلم از زندگی یک کوهنورد به نام «ارون رالستون» است که در سال ۲۰۰۳ میان یک دره گیر می‌افتد. 

کارگردانی دقیق دنی بویل باعث تحیر برخی منتقدان شده بود و حتی انتظار می‌رفت که در مراسم اسکار ۲۰۱۱ نامش برای جایزه بهترین فیلم صدا شود اما این جایزه در نهایت به فیلم The King's Speech رسید. البته این فیلم توانسته بود در چندین رشته دیگر نیز نامزد شود ولی در هیچ یک موفق به دریافت آن نشد؛ مثلا جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را با شایستگی کامل به فیلم The Social Network اثر «دیوید فینچر» دادند. 

بازیگر نقش اول و تقریبا تنها بازیگر فیلم جیمز فرانکو است که آنقدر طبیعی و خوب این نقش را ایفا کرد که نامزد دریافت جایزه اسکار هم شد. البته باز هم این فیلم و او نتوانستند این اسکار را هم برنده شوند. برای خود جیمز فرانکو ولی خیلی بد نشد زیرا در چندین جشواره دیگر توانست برای نقش آفرینی در این فیلم، جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کند.

خلاصه داستان:
«ارون رالستون» که به تنهایی برای کوهنوردی به ایالت یوتا آمده، بعد از یک حادثه میان یک سنگ بزرگ و یک سمت دره گیر می‌کند و ۱۲۷ ساعت برای بقا تلاش می‌کند...

3- سرزمین خانه به دوشان (سرزمین عشایر) (Nomadland)

image

سرزمین خانه به دوشان یکی از بهترین فیلم های سال ۲۰۲۰ است که کارگردانی‌اش را خانم «کلویی ژائو» به شدت بی نقص انجام داده و بابت آن موفق به دریافت اسکار هم شده است. او علاوه بر اسکار کارگردانی، جایزه بهترین فیلم ۲۰۲۰ را هم برای این اثر درخشان دریافت کرد.

فیلم سرزمین خانه به دوشان یکی از آن دسته فیلم‌هایی است که پس از دیدنش دلتان می‌خواهد از خانه خارج شوید و فقط به آسمان و ستاره‌ها خیره شوید. حس خوبی که از فیلم دریافت می‌کنید وصف نشدنی است. فیلم درباره عشایر آمریکا است که به nomads معروف هستند. کسانی که به جای زندگی در خانه و شهر و شلوغی، ترجیح داده‌اند که با ون یا کاروان خود، به بیرون شهرها کوچ و زندگی کنند. در این فیلم هم دوربین ژائو روی زندگی شخصی به نام فرن قرار دارد. 

فیلم حاوی دیالوگ‌‌هایی محشر است و کات‌هایی که استحقاق ساعت ها صحبت دارند را در آن می‌بینیم. ژائو برای نقش اصلی از «فرانسس مک دورمند» استفاده کرده و فرانسس هم با بردن اسکار بهترین نقش اول زن، کارنامه فیلم را درخشان تر کرده است. موسیقی محشر فیلم نیز از استاد بزرگ لودویکو ایناودی است که به برقراری ارتباط بین مخاطب و فیلم کمک بسزایی کرده. 

خلاصه داستان:
فرن که در دهه ششم زندگی است، پس از باختن هرچه در زندگی داشته تصمیمم می‌گیرد که با ون خود راهی غرب شود و زندگی جدیدی شروع کند...

4- زودیاک (Zodiac)

image

زودیاک اثر کارگردان صاحب سبک و یکی از بزرگترین کارگردان‌های دنیای امروزه «دیوید فینچر» است. فیلم که در سال ۲۰۰۷ ساخته شد، نسخه قدیمی‌تر و ناموفقی هم در سال ۲۰۰۵ داشته و به همراه فیلم «دختری با خالکوبی اژدها» از فیلم‌هایی است که فینچر در بازسازی آن‌ها بسیار موفق بوده است. 

فیلم زودیاک یکی از تاریک ترین فیلم‌هایی است که در زندگی خود خواهید دید. زودیاک نام قاتلی سریالی در اواخر دهه ۶۰ میلادی است که هرگز توسط پلیس آمریکا دستگیر نشد و پرونده‌اش همچنان باز است. زودیاک که این نام را خودش به خودش داده تقریبا ۲۰ نامه به اداره پلیس فرستاده که ۴ تا از آن‌ها با نماد های باستانی رمز گذاری شده که پلیس فقط توانست یکی از آن‌ها را رمز گشایی کند و یکی دیگر از نامهها پس از گذشت سال‌ها رمز گشایی شده!

او در نامه هایش و صحبت های خود ادعای کشتن ۳۷ نفر را کرده که پلیس تنها در گزارش های خود به ۵ کشته و ۲ زخمی از او اشاره کرده. تیم بازیگران فیلم، پرستاره و جذاب است که از آنها می‌توان به «جیک جیلنهال»، «رابرت داونی جونیور» و «مارک رافلو» اشاره کرد.

5- سه تیغ اره ای (Hacksaw Ridge)

image

در آخر بپردازیم به یکی از موفق ترین فیلم های «مل گیبسون» که در سال ۲۰۱۶ اکران شد. گیبسون با این فیلم در ۶ رشته مختلف نامزد اسکار شد و برای بهترین تدوین و صدا جایزه را به خانه برد. 

داستان فیلم روایت زندگی سرباز «دزموند داس» است که در جنگ جهانی دوم حاضر به حمل اسلحه نشد ولی توانست در نبردی سهمگین با ژاپنی‌ها که «نبرد اوکیناوا» نام گرفته، به تنهایی جان ۷۵ سرباز را نجات دهد و از طرف رئیس جمهور وقت مدال افتخار دریافت کند. 

گیبسون علاوه بر پرداختن به نبرد طوفانی اوکیناوا و تمهیدات دزموند داس، به زندگی شخصی وی و گذشته‌اش با پدر و نامزد فعلی‌اش نیز پرداخته که همه این‌ها باهم باعث شده تا هم منتقدین از فیلم راضی باشند و هم وقتی برای اولین بار در جشنواره ونیز اکران شد، با تشویق ایستاده ۱۰ دقیقه‌ای مواجه شود.

بازی نقش اصلی را «اندرو گارفیلد» انجام داده که می‌توان گفت این نقش تا به امروز، بهترین نقش آفرینی او در دنیای سینما بوده است.

 

شاید باور برخی فیلم‌ها برای ما سخت باشد و بعضی‌ها آنقدر غیر منطقی بنظر می‌رسند که موجب خنده ما می‌شوند. اما در این مقاله سعی کردیم فیلم‌هایی را معرفی کنیم که بر اساس داستان هایی واقعی ساخته شده‌اند تا متوجه شویم که این گونه داستان‌ها در زندگی واقعی هم پیش می‌آیند. آیا از روایت زندگی شما نیز می‌توان فیلم ساخت؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)