خانهاخبار
فعالیت ماینرها در ایران از پاییز امسال قانونی می‌شود!

فعالیت ماینرها در ایران از پاییز امسال قانونی می‌شود!

از ابتدای مهرماه ماینرهای بیت کوین و دیگر رمزارزها در ایران اجازه فعالیت دارند.
۱۴۰۰/۶/۴

به گزارش Cointelegraph، براساس گزارش فایننشیال تریبو (financialtribune)، استخراج‌کنندگان رمزارز در ایران می‌توانند فعالیت‌های خود را از پاییز ۱۴۰۰ ادامه دهند. ممنوعیت چهار ماهه استخراج رمزارز در ایران که به دلیل کمبود برق اعمال شده بود، اواخر شهریور ماه به پایان خواهد رسید. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی توانیر در گفتگو با ایسنا، او از لغو ممنوعیت استخراج رمزارز در ایران خبر داد. مشهدی امیدوار است مصرف برق تا پایان تابستان ۱۴۰۰ کاهش یابد و فضای مناسبی برای استخراج‌کنندگان قانونی ارزهای دیجیتال فراهم شود.

همانطور که قبلاً توسط Cointelegraph گزارش شده بود، دولت ایران عملیات استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها را در ماه می (اردیبهشت) ممنوع اعلام کرد. در آن زمان، بنا بر گزارش‌ها این تصمیم برای آن گرفته شد که ماینرها از تحمیل بار اضافی به شبکه در ماه‌های گرم تابستان جلوگیری کنند.

حسن روحانی، رییس‌جمهور اسبق ایران، در اردیبهشت ماه دستور داد تمام فعالیت‌های مربوط به ارزهای رمزنگاری لغو شود. ممنوعیت استخراج رمزارزها در چهار ماه اخیر با هدف کاهش مصرف برق ایجاد شده است. براساس گزارش‌های منتشر شده،‌ گرمای شدید و مصرف بالای انرژی در ایران به قطعی‌های گسترده برق منجر شد و دولت برای جلوگیری از کمبود برق دستور لغو فعالیت‌های مربوط به استخراج رمزارزها را صادر کرده است.

image

در خرداد ماه، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، ۳۰ ​​مجوز استخراج رمزارزها را صادر کرد و مقامات ایران همچنان در تلاش هستند تا عملیات استخراج رمزارزها را تنظیم کنند.

همچنین در همین راستا نیز ماه ژوئن (خرداد)، نیروی انتظامی تهران بیش از ۷۰۰۰ ریگ استخراج غیرقانونی را در سراسر شهر توقیف کرد. به گزارش فایننشیال تریبون، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) دستور ممنوعیت استخراج رمزارزها در ایران را تمدید نکرده و این ممنوعیت در تاریخ ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) به پایان می‌رسد. با شروع پاییز، استخراج‌کنندگان قانونی بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

ایران شروع قانونی سازی استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۰ را با بیش از ۱۰۰۰ مجوز صادر شده در ژانویه ۲۰۲۰ (دی ماه ۹۸) آغاز کرد. با این حال، به نظر می‌رسد که دولت تمایل دارد تا بخش استخراج رمزارزهای خود را بومی سازی کند! حتی مجلس شورای اسلامی، لایحه‌ای را برای ممنوعیت استفاده از رمزارزهای «استخراج شده خارجی» به عنوان روش پرداخت در این کشور در نظر گرفته است.

سیاست پذیرش رمزارزها در ایران همچنین ممکن است با توجه به افزایش چشمگیر رشد این صعنت تغییر کند، زیرا اخیراً سازمان امور مالیاتی کشور خواستار ایجاد چارچوبی قانونی برای فعالیت های معاملات رمزارزی شده است.

گفتنی است مسئله مالیات روی رمزارزها در حال بررسی است و به نظر می‌رسد ایران نیز مانند برخی کشورها قصد دارد از استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال مالیات دریافت کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)