خانهاخبار
11 ویژگی جذاب و در عین حال کاربردی ویندوز 11

11 ویژگی جذاب و در عین حال کاربردی ویندوز 11

جدیدترین نسخه سیستم‌عامل محبوب مایکروسافت در راه است و بنابراین در این مطلب به 11 ویژگی جذاب آن خواهیم پرداخت
۱۴۰۰/۶/۱

هفته گذشته، مایکروسافت بلید اینسایدر ویندوز 11 را برای همه کاربران منتشر کرد و بالاخره کاربران توانستند به نسخه پایدار و امن ویندوز 11 دسترسی پیدا کنند. نکته قابل توجه این آپدیت، وجود چندین و چند قابلیت مهم و کاربردی بود که شاید ویندوز 11 را به بهترین ویندوز عرضه شده تا امروز مبدل سازد. البته شایان ذکر است که شاید برخی از این ویژگی‌ها مربوط به رابط کاربری ویندوز 11 باشند ولی همین نکات هم بسیار چشم‌نواز و زیبا طراحی شده‌اند. باید اشاره کرد که مایکروسافت همچنان در حال تست ویندوز 11 است و به رفع ایرادات آن می‌پردازد. ویندوز 11 قرار است در پایان سال جاری میلادی و در تعطیلات کریسمس عرضه شود. در واقع، ویندوز 11 برای کامپیوتر‌های شخصی در بازه دی-بهمن 1400 عرضه خواهد شد.

در این مطلب کوتاه‌، قرار است 11 ویژگی جذاب ویندوز 11 را معرفی کنیم و هرکدام از آنها را بررسی کنیم.

۱. رابط کاربری الهام‌گرفته از مک!

ویندوز 11 از طراحی مدرنی بهره می‌برد که با لبه‌های گرد و سایه‌های پشت تصویر، ظاهری بسیار چشم‌نوار به خود گرفته است. شاید بزرگترین تغییر ویندوز 11 محل قرار گیری تسکبار و منوی استارت بازطراحی شده آن باشد. در واقع، رابط کاربری ویندوز 11 بیشتر از گذشته زیبا و کاربردی شده و بهبود‌هایی بزرگ نسبت به نسخه‌های قبلی ویندوز را شاهد بوده است. البته همین تغییرات هم باعث شده تا بسیاری این نسخه جدید از ویندوز را شبیه به سیستم عامل macOS اپل بدانند.

image

 

۲. کنترل همه‌جانبه مدیا

این ویژگی شاید بخش اکشن سنتر ویندوز 10 را از تنهایی درآورد! چرا که در ویندوز 11 کاربر می‌تواند تمام فایل‌های صوتی و تصویری در حال پخش در سیستم خود را از طریق بخش اکشن سنتر کنترل کند. در واقع، اهمیتی ندارد کاربر در حال پخش چه نوع فایلی است. به طور مثال، کاربر قادر است یک ویدیو در یوتیوب پخش کند، آهنگ موردعلاقه‌اش را در اسپاتیفای کنترل کند و یا ویدیو ذخیره شده در ویندوز را پخش کند. تمام این آیتم‌ها در اکشن سنتر قابل نمایش و کنترل است. 

۳. مایکروسافت استور جدید

استور مایکروسافت در ویندوز 11 به طور کلی تغییر کرده است به این صورت که از طراحی کشیده‌تری نسبت به نسخه ویندوز 10 بهره می‌برد و از اپلیکیشن‌های توسعه داده‌شده در سایر پلفترم‌ها مانند NET، Win32 و جاوا نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین، کاربر می‌تواند توسط استور جدید افزونه و تم‌های جدیدی به مرورگر مایکروسافت اج اضافه کند. از دیگر نکات این استور جدید رابط کاربری ساده و سرراست آن است که برای بهبود تجربه گشت و گذار در محیط استور طراحی شده است. 

image

 

۴. پشتیبانی از برنامه‌های اندورید و استور آمازون

بله، شاید این نکته عجیب باشد ولی ویندوز 11 قادر است اپلیکیشن‌های اندورید را به طور کامل و بی‌نقص اجرا کند. به علاوه، اپلیکیشن‌های اندورید از پردازنده‌های مدل اینتل و ای‌ام‌دی (AMD) پشتیبانی می‌کند. همچنین ویندوز 11 همراه با استور آمازون برای اپلیکیشن‌های اندروید عرضه می‌شود تا برای نصب اپلیکیشن‌های اندوریدی نیاز به بهره‌گیری از منابع Third-party نباشد. 

image

 

۵. ویجت‌ها

ویندوز 11 از ویجت‌های متنوع و کاربردی پشتیبانی می‌کند که البته شاید نکته منفی این ویجت‌ها طراحی مشابه به ویجت‌های سیستم‌عامل مک باشد. در این راستا، کاربر می‌تواند در ویندوز 11 بخش‌های مختلفی اب‌وهوا، بازار بورس، اخبار روز و نتایج بازی‌های فوتبال را از طریق ویجت‌های آنها دنبال کند. همچنین این بخش از شخصی‌سازی پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند ویجت‌ها را به سلیقه خود طراحی کند. 

image

 

۶. HDR خودکار و نرخ ‌‌تازه‌سازی پویا 

خبر خوب برای گیمر‌ها، بهره‌گیری ویندوز 11 از HDR خودکار است که تجربه بصری کاربر را در حین بازی کردن بهبود می‌بخشد. به علاوه، ویندوز 11 از نرخ تازه‌سازی پویا پشتیبانی می‌کند و بنابراین نمایشگر همراه با ویندوز 11 از نرخ تازه‌سازی بسیار خوبی برخوردار خواهد بود و تجربه کلی بصری بهبود خواهد داشت.

۷. فایل اکسپلورر بازطراحی شده

ابزار کار ویندوز 11 یعنی فایل اکسپلورر آن همراه با طراحی مدرن، تازه و جذاب عرضه خواهد شد. در این نسخه، آیکن‌ها طراحی جدید دارند و نوار وظیفه جدیدی نیز در بالای صفحه قرار گرفته است. این طراحی جدید با تمرکز بر استفاده کاربردی و مدیریت فایل بهینه انجام شده است.  

image

 

۸. به‌روزرسانی‌های سریعتر ویندوز

در حین انتشار اطلاع‌رسانی‌های مایکروسافت، این شرکت فناوری وعده داد که ویندوز 11 از پروسه به‌روز‌رسانی سریع و ساده‌تری بهره خواهد برد. به علاوه، ویندوز 11 از مکانیسم نصب به‌روزرسانی در پس زمینه پشتیبانی می‌کند تا فرایند آن سریع‌تر از گذشته باشد. همچنین، حجم به‌روزرسانی ویندوز 11 تا حدود 40 درصد کم‌حجم تر از گذشته خواهد بود و در وقت و هزینه کاربر صرفه‌جویی می‌کند.

۹. رابط کاربری باز‌طراحی شده

همان طور که اشاره شد، در ویندوز 11 شاهد تغییرات بزرگی در زمینه طراحی بوده‌ایم. در واقع، ویندوز 11 از همراه با انبوهی از ویژگی‌های ظاهری جدید عرضه خواهد شد. این ویژگی‌ها شامل منوی استارت کاربردی و اکشن سنتر با رابط کاربری جدید و موبایل‌مانند است. همچنین منوی تنظیمات ویندوز به طور کلی تغییر داده شده است و اکنون از منو و زیرمنو‌های زیادی بهره می‌برد. 

image

 

۱۰. مایکروسافت Teams یکپارچه

در دوره دورکاری و تحصیل از راه دور به دلیل شیوع ویروس کرونا، مایکروسافت تصمیمی بسیار درست اتخاذ کرده است و اکنون برنامه بسیار کاربردی مایکروسافت تیمز (Microsoft Temas) را در ویندوز 11 به طور پیش‌فرض قرار داده است. مایکروسافت تیمز از طریق منوی استارت در دسترس خواهد بود و همراه با طراحی جدید ویندوز 11 از طراحی جدیدی نیز برخوردار است. 

image

 

۱۱. دسکتاپ مجازی بهینه شده

ویندوز 11 دسترسی و مدیریت دسکتاپ‌های مجازی را مانند مک ساده و بهینه می‌کند. در ویندوز 11، کاربر از طریق تسکبار می‌تواند با کلیک کردن روی ایکن دسکتاپ به دسکتاپ‌های مجازی دسترس پیدا کند. به علاوه، کاربر می‌تواند نام و ترتیب این دسکتاپ‌ها را عوض کند و والپیپرهای مختلفی را در هرکدام از دسکتاپ‌ها قرار دهد.

درنهایت باید اشاره کرد که این ویژگی‌های جدید به‌روزرسانی بعدی ویندوز 11 را بسیار جذاب خواهد کرد. اگر قصد دارید هم اکنون ویندوز 11 را در سیستم خود نصب نمایید می‌توانید کامپیوتر شخصی خود را به اینسایدر بیلد ویندوز 11 به‌روزرسانی کنید و یا از طریق فایل ISO بیلد قبلی ویندوز 11 را نصب کنید. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

کیان

۱۴۰۰/۶/۶
الان جریان این آپدیت ویندوز 11 چجوریه ؟ آیا کسایی ک ویندوز 10 کرک شده رو روی سیستمشون نصب دارن ویندوز 11 بصورت آپدیت براشون میاد بعد انتشار نسخه اصلی یا نه بصورت آپدیت نمیاد و باید کلا ویندوز رو دانلود کنیم و نصبش کنیم ؟ لطفا اگ کسی اطلاع داره بگه ک چجوریه

حسن

۱۴۰۰/۶/۲
قراربود فایل اکسپلورر تب بهش اضافه بشه. نشده هنوز