خانهاخبار
با برترین کارگردان‌های آسیای شرق آشنا شوید

با برترین کارگردان‌های آسیای شرق آشنا شوید

بررسی 5 کارگردان برتر سینمای آسیا از کشور های کره جنوبی ژاپن و هنگ کنک که کارنامه درخشانی در صنعت سینما دارند از جمله بونگ جون هو, وونگ کار وای و دیگر کارگردان‌ها با فیلم های دیدنی که نامشان را کمتر شنیدید.
۱۴۰۰/۵/۱۳

شاید در رسانه‌های مختلف و حتی در جشنواره‌های پر زرق و برق هالیوودی اسم سینمای کره و کلا آسیا کمتر به گوش بخورد؛ این در حالی است که سینمای کشور های شرقی حاوی آثار محشری هستند که بعضا به آنچه حقشان بوده نرسیده اند. در اینجا قصد داریم با 5 فیلمساز خوب و برترین فیلم هایشان آشنا شویم.

بونگ جون هو

قطعا امروزه مشهور ترین فیلمساز آسیایی نزد سینما دوستان بونگ جون هوو است. او که در سال 2019 موفق شد چهار اسکار را با فیلم «انگل» برای خودش به خانه ببرد نزد اهالی سینما دارای احترام ویژه و البته به حقی است. 

او در کارنامه هنری اش حداقل 14 فیلم دیده می‌شود؛ همواره برای ساختن 3 شاهکار ستایش می‌شود. فیلم های «انگل»، «خاطرات یک قتل» و «مادر» از نظر خیلی ها بهترین فیلم های او هستند. 

جدای از دو فیلم دیگر از نظر بسیاری از منتقدین فیلم «خاطرات یک قتل» بهترین ساخته‌ی بونگ جون هو است. فیلم روایت سیاهی از یک داستان واقعی در کره را شرح می‌دهد، جایی که یک قاتل شروع به قتل هایی منظم و برنامه ریزی شده می‌کند و داستان حول محور 3 مامور پلیس کره می‌چرخد که برای تحقیق روی این پرونده انتخاب شده‌اند.

image

فیلم در سال 2003 روی پرده رفت و متاسفانه مورد توجه جشنواره های معتبر قرار نگرفت؛ سالی که همه توجه ها سمت فیلم های «پیانیست» و «ارباب حلقه‌ها» رفته بود.

به هر حال ارزش هیچ فیلمی با قرار گرفتن یا نگرفتن در فهرست جایزه ها تغییر نمی‌کند و خاطرات یک قتل فیلمی است که قطعا ارزش دیدن دارد.

نا هونگ جین

نا هونگ جین کارگردان 47 ساله کره‌ای شاید ناشناخته ترین فیلمساز کره‌ای در نظر مخاطبین باشد. این عدم معروفیت بی دلیل نیست. هونگ جین که در دانشگاه هنر کره جنوبی مدرک فوق لیسانس خود را گرفته در فیلمسازی سابقه زیادی ندارد. 47 سالگی برای یک فیلمساز اوج دوران حرفه ای شخص است و هونگ جین تنها 5 فیلم در طول حرفه اش ساخته. 

از بین این 5 فیلم 2 فیلم بسیار خوب دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست. Wailing و The Chaser دو تا از برجسته ترین فیلم‌های او هستند.

فیلم Wailing که در سال 2016 منتشر شد، در ژانر وحشت و ترسناک قرار دارد و داستان دهکده‌ای را شرح می‌دهد که پس از ورود یک غریبه به آن بیماری عجیبی فراگیر می‌شود و یک مامور پلیس قصد نجات دختر خودش را دارد.

image

دیگر اثر خوب او یعنی The Chaser محصول سال 2008 است. داستان فیلم درباره یک کارفرمای کثیف است که چند تن از دخترانی که برای او کار می‌کردند ناپدید شده‌اند و او هم باید قبل از اینکه لو برود، آن‌ها را پیدا کند. 

در آینده امیدواریم هونگ ین که دوربین به این خوبی دارد کارهای بیشتری را بسازد که اهالی سینما بتوانند از دیدنشان لذت ببرند.

پارک چان ووک

پارک چان ووک یکی دیگر از ماهرترین کارگردان‌های کره ای است. او که در حداقل 15 فیلم نقش کارگردان را داشته یکی از برجسته‌ترین فیلمسازهای آسیایی به شمار می‌رود.

وی که در کارنامه اش دو فیلم محشر Oldboy و The Handmaiden دیده می‌شود، 57 سال دارد و انتظار می‌رود در آینده فیلم‌های خوب دیگری نیز بسازد.

فیلم Oldboy سال 2008 منتشر شده و داستان درباره مردی است که پس از 15 سال حبس و شکنجه خودش را بالای یک آپارتمان پیدا می‌کند و دنبال این است که چه کسانی و به چه دلیل او را برای 15 سال زندانی کرده بودند. این فیلم در سال 2008 اکثر جایزه‌های The Grand Bell (جوایزی که هرساله به برترین فیلم های کره داده می‌شود) را درو کرد اما به جشنواره های بین المللی راه نیافت.

دیگر فیلم او یعنی The Handmaiden که در سال 2016 با بودجه 23 میلیون دلاری ساخته شد روایت داستان زنی است که دخترکی را به عنوان خدمتکار استخدام می‌کند و این دختر به طور مخفیانه ای وارد توطئه ای می‌شود.

image

لی چانگ دونگ

لی چانگ دونگ کارگردان 67 ساله کره ای که دست کم 14 فیلم ساخته است؛ در کارنامه هنری اش 3 شاهکار به چشم می‌خورد. این سه شاهکار عبارتند از فیلم‌های Burning، فیلم Poetry و فیلم Pepermint Candy.

کوتاه معرفی کردن هریک از این فیلم‌ها کار بسیار سختی است زیرا برای هرکدام می‌توان مقاله‌ای جدا نوشت تا حق آن ها ادا شود. داستان فیلم Pepermint Candy که سال 1999 روانه سالن‌ها شد، روایتگر مردی است که اسیر میان فاصله کوتاه عشق و زیبایی، احساس با جنگ، خشونت و بی رحمی که دیدنش برای علاقه مندان پیشنهاد می‌شود.

دیگر فیلم چانگ دونگ به نام Poetry محصول سال 2010 با بودجه 1.1 میلیون دلاری است. داستان فیلم درباره زنی است که دچار بیماری آلزایمر شده است و با ثبت نام کردن در کلاس شعر سعی در بازگرداندن روحیه و شادابی خود دارد. نقش اصلی فیلم را یونگ جون هی با شایستگی کامل ایفا کرده است.

فیلم سوم یعنی Burning یا عبارت کره ای Beoning در سال 2018 وارد سینما ها شد. فیلم جایزه بهترین فیلم جشنواره The Grand Bell را برد ولی در دیگر جشنواره ای بین المللی مورد توجه قرار نگرفت. 

image

در خلاصه داستان فیلم Burning آمده: «جانگسو مأمورتحویل کالا با هائمی دختری که زمانی در محله او زندگی می‌کرد، روبرو می‌شود. هائمی از جانگسو می‌خواهد وقتی او به آفریقا سفر می‌کند مراقب گربه‌اش باشد. هائمی از سفر برمی‌گردد و یک مرد جوان اسرارآمیز به نام بن را که در سفر با او آشنا شده است را به جانگسو معرفی می‌کند...»

وونگ کار وای

وونگ کار وای کارگردان برجسته و ماهر اهل هنگ کنک پدید آورنده برخی از بهترین آثار سینمایی شرق آسیا است.  او که در بچگی حتی زبان مرسوم در هنگ کنک را نمیتوانست صحبت کند و در ارتباط با دیگران دچار مشکل بود. او درباره سینما می‌گوید: سینما پدیده‌ای بود که می‌شد آن را ورای کلمات درک کرد. زبانی جهانی‌ بود که بر پایه تصاویر بنا شده بود. 

از آثار کار وای هرچه بگوییم کم گفته‌ایم اما برای همه علاقه‌مندان به سینما، نام «In The Mood For Love» بسیار آشناست. فیلمی که در فهرست بهترین فیلم های قرن ۲۱ BBC رتبه دوم را کسب کرده و یکی از بهترین عاشقانه‌های ساخته شده در تاریخ سینما به شمار می‌رود.


image

داستان فیلم در باره دو زوج مختلف است که در هر کدام خلاء عاطفی و احساسی موج می‌زند. آقای چو همسرش را به ندرت می‌بیند و از این رو اکثر اوقات را با تنهایی خودش سر می‌کند. از طرف دیگر شوهر خانم چان هم در کارهای بین المللی مشغول است و همواره در سفر است و به همین دلیل خانم چان هم به تنهایی عادت دارد. 

روایت فیلم بین اقای چو و خانم چان و جرقه ایجاد شده بینشان است، روایت عاشقی ای با ترس روایتی سراسر عاطفی‌. کار وای از یک موسیقی محشر و شاهکار در خلال فیلم استفاده کرده که روح هر بیننده ای را بیدار می‌کند. یکی از منتقدین درباره این فیلم گفته: «وونگ کار وای روایت سرایی را خوب بلد است»

قطعا فیلمی که در فهرست BBC باشد و کارگردانی آن بر عهده وونگ کار وای باشد ارزش دیدن دارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)