خانهاخبار
کرونا، سرعت حرکت از تبلیغات سنتی به تبلیغات آنلاین را افزایش داد

کرونا، سرعت حرکت از تبلیغات سنتی به تبلیغات آنلاین را افزایش داد

نشست خبری انتشار گزارش سال ۱۳۹۹ یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین ایران، سوم مرداد ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی در استودیو وی کست برگزار شد.
۱۴۰۰/۵/۹

نشست خبری انتشار گزارش سال ۱۳۹۹ یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین ایران، سوم مرداد ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی در استودیو وی کست با حضور سینا مؤمنی، مدیرعامل، مریم اسماعیلی، مدیر محصول، سینا عطاران، مدیر مهندسی نرم‌افزار و مهدیه معظمی، مدیر روابط‌عمومی یکتانت با همراهی آرش سروری، برنامه‌ساز فناورانه و مجری نشست و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این نشست که در استودیو وی کست برگزار و به‌صورت زنده در آپارات پخش می‌شد، سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت با اشاره به شروع به کار یکتانت در سال ۹۵ گفت: «شروع همراهی من با یکتانت از سال ۹۶ آغاز شد. امروز بیش از ۲۷۰ نفر در این شرکت فعالیت می‌کنند. روزی که یکتانت کار خود را شروع کرد، به طور تخصصی در حوزه تبلیغات همسان فعالیت داشت. هرچه جلوتر رفتیم، کسب‌وکارها نیاز‌های جدیدتر را با ما مطرح می‌کردند و ما متناسب با نیاز‌های بازار، خلأهای موجود در فضای تبلیغات آنلاین ایران را پوشش می‌دادیم. مثلاً بعد از تحریم ایران توسط شرکت‌های خارجی، فضای تبلیغات کشور به سرویس پوش نوتیفیکیشن نیاز داشت. یکتانت، نجوا را با آگاهی از این نیاز راه‌اندازی کرد. هرکدام از زیرمجموعه‌های ۸‌گانه یکتانت باتوجه‌به خلأهای موجود در بازار که متوجه آن شدیم به وجود آمدند. چاوش، یک لینک، نجوا، فرست ادز، ادیوری، تریبون، هارمونی و جریان به همین شکل به وجود آمدند. امروز هم شرکت در حال سرمایه‌گذاری بر روی یک سری از وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده کشور بوده تا یک سری بیزینس مدل‌های مقیاس‌پذیر را بر روی آن‌ها پیاده کند.  امیدواریم خبر آن به‌زودی منتشر شود.»

image

مدیرعامل یکتانت با اشاره به مسیر پیش روی این شرکت و هدف‌گذاری آن در تبدیل شدن به مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران اظهار داشت: «شرکت‌های زیرمجموعه کنونی، قطعات اولیه پازل ما برای حرکت به سمت این هدف هستند. یکی از کار‌هایی که از سال گذشته شروع کردیم، سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ بوده است. اولین مورد، نوین هاب بوده است. در سال ۱۴۰۰ علاوه بر تیم‌های جدید، با بیزینس‌ها و نمایش‌دهنده‌هایی که به نقطه قابل‌توجهی از لحاظ رشد رسیده‌اند اما به دلیل ضعف‌های فنی یا دانش مارکتینگ، هنوز بر روی دیگر بیزینس مدل‌ها حرکت نکرده‌اند در حال مذاکره هستیم. با چند سایت بزرگ وب فارسی به توافق نهایی رسیده‌ایم و در مرحله امضای قرارداد هستیم. یکی از محصولات جدید ما تبلیغات ویدئویی و ویدئو ریتارگتینگ بوده که تا پارسال در ایران وجود نداشت. با این سرویس‌ها می‌توانیم بخش‌های بزرگ‌تری از بازار وب را پوشش دهیم. تغییر رفتار مشتری‌ها برای ما بسیار مهم است. در بخش کسب‌وکارها، به‌مرور دانش استفاده از دیجیتال مارکتینگ و نقش دیتا در استراتژی کسب‌وکارها بیشتر می‌شود. پیش‌بینی ما این است که از نظر درآمدی، درآمد یکتانت تا پایان امسال نسبت به الان نزدیک سه برابر خواهد شد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت جذب و نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی افزود: «در یکتانت معتقدیم که افراد اصلی هر زیرمجموعه، می‌توانند سهام‌دار شرکت زیرمجموعه خود باشند. کوفاندر یا فاندر‌ها خود شریک و سهام‌دار شرکت خود هستند و این موضوع روی پایداری منابع انسانی ما تأثیرگذار خواهد بود. این موضوع می‌تواند روی جلوگیری از مهاجرت نخبگان هم تأثیرگذار باشد. ما دوست داریم مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران باشیم. خلأهای موجود در دیجیتال مارکتینگ به اندازه‌ای است که فعلاً تمرکز ما روی این بخش است و سراغ دیگر حوزه‌ها نمی‌رویم. فرهنگی در حال جا افتادن است که کسب‌وکارها دیتا‌های خود را به‌صورت شفاف منتشر می‌کنند. به نظر من این فرهنگ بسیار مهم است و ما هم سعی می‌کنیم در یکتانت بیشتر از قبل این کار را انجام بدهیم.»

فعالیت در میانه‌ی مثلث تبلیغ‌کننده، نمایش‌دهنده و کاربر

سینا عطاران، مدیر مهندسی نرم‌افزار یکتانت با اشاره به اینکه این شرکت در ابتدای فعالیت خود یک وب‌سایت با یک جایگاه تبلیغاتی برای چند تبلیغ‌کننده محدود بود اظهار داشت: «امروز 10 هزار تبلیغ فعال در سیستم ما وجود دارد. ریکوئست های دریافتی ما به شکل پردازشی بوده و الگوریتمی در پشت صحنه فعال است. مقیاسی که ما در آن فعال هستیم نیازمند زیرساخت‌ها و سرورهای قوی و الگوریتم‌های بهینه شده و هوشمندی است. در کنار چالش‌های فنی، ما چالش‌های انسانی را نیز از سر گذراندیم. یک محصول خوب نتیجه یک تیم قوی است. تیم ما از 3 نفر شروع شد و الان به 110 نفر رسیده است. چالش جذب نیروهای بااستعداد، حفظ فرهنگ شکل گرفته، چگونگی رشد مسیر شغلی از دیگر چالش‌های واحد فنی بوده است. خود من، ترم 4 دانشگاه به‌عنوان کارآموز به یکتانت اضافه شدم و امروز مدیریت یک بخشی از آن را بر عهده دارم. نظر من این است که دانشجویان حوزه فنی و کامپیوتر سریع وارد بازار کار شوند و چالش‌های موجود در بازار را تجربه کنند. به دانشگاه بسنده نکنند چون هم به نفع خودشان است هم کشور و هم بیزینس‌های فعال در کشور.»

image

عطاران در خصوص فعالیت یکتانت در بازار تبلیغات آنلاین ایران گفت: «یکتانت در میانه یک مثلث قرار دارد که یک رأس آن کسب‌وکارهایی هستند که تمایل دارند تبلیغ آنها نمایش داده شود. رأس دوم نمایش‌دهنده‌ها و سایت‌هایی هستند که می‌خواهند از این راه، کسب درآمد کنند و رأس سوم کاربرانی هستند که در حوزه وب فارسی در حال استفاده از مطالب هستند. یکی از اهداف ما این است که تبلیغ‌کننده بهترین نتیجه را از تبلیغات خود دریافت کند. ما در یکتانت، کاربران وب فارسی را به‌صورت ناشناس می‌شناسیم. این جمله یعنی چه؟ چیزی که ما از کاربران می‌شناسیم صرفاً یک کوکی یا استرینگ 64 کاراکتری است و هیچ اطلاعات دیگری وجود ندارد. بر اساس کوکی موجود در سایت‌ها ما اطلاع داریم که کاربران چه رفتاری در وب فارسی داشته‌اند. چه صفحاتی دیده‌اند، روی چه گزینه‌ای کلیک کرده و... براین‌اساس رفتار و علاقه‌مندی کاربران را تشخیص می‌دهیم. بر اساس این موارد پروفایلی برای کاربر ایجاد می‌شود. مثلاً اینکه کاربر بر اساس کارهایی که در وب فارسی انجام داده، رفتار مردانه دارد یا رفتار زنانه؟ یا تشخیص دهیم که در چه رده سنی است؟ به اخبار ورزشی علاقه دارد یا سیاسی؟ فرد فیلم بینی است یا دنبال بیت‌کوین و دلار است.»

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «بر اساس دیتاهای موجود، افراد را دسته‌بندی و ریتارگت می‌کنیم و به آنها محصولات ریکامندیشن نشان می‌دهیم. هدف ما این است که اطلاعات بیشتری داشته باشیم و تبلیغات هدفمندتری به کاربر نشان بدهیم و تبلیغ‌کننده‌ها هم بتوانند مخاطب هدف خود را هدف‌گذاری کنند. یکی از سیاست‌های فعلی یکتانت در جذب نیرو، جذب نیروهای بااستعدادی است که در ترم‌های پایین دانشگاهی در حال تحصیل هستند. به آنها آموزش می‌دهد و به شکل کاربردی به خدمت می‌گیرد. دانشگاه شریف یک طرحی را برای دانشجویان در نظر گرفته با نام طرح کوآپ که می‌توانند به‌عنوان کارآموز به شرکت‌های بزرگ بپیوندند و یکتانت از این طرح حمایت کرد. سال گذشته حدود 20 نفر از دانشجویان بااستعداد دانشگاه شریف که ترم 4 دانشگاه بودند وارد یکتانت شدند. اکنون بعد از 6 ماه فعالیت، این نیروها، توانسته‌اند به رشد قابل‌توجهی دست پیدا کنند.»

توانسته‌ایم گره‌های بسیاری را از بازار تبلیغات آنلاین ایران باز کنیم

مریم اسماعیلی، مدیر محصول یکتانت نیز در این نشست مجازی گفت: «مشتری‌های امروز تبلیغات آنلاین مدل‌های مختلف تبلیغاتی را پیش رو دارند اما چیزی که به آن نیاز بیشتری دارند این است که بتوانند جامعه هدف خود را انتخاب کنند. همین نیاز ما را به سمت تبلیغات هدفمند کشاند. در این مسیر بهتر می‌توانیم به کسب‌وکارهایی که بودجه کمتری دارند کمک کنیم. مثلاً من یک فروشگاه لوازم کودک هستم و علاقه دارم صرفاً والدین کودکان خردسال را مخاطب خود قرار بدهم. در یکتانت علاوه بر هدفمند کردن محصولات، توانستیم مدیوم‌های خود را هم مثل ویدئوهای پیش‌نمایش توسعه بدهیم. روزانه حدود 160 کمپین جدید در یکتانت ساخته می‌شود. تصور ما این است که بیشتر از این هم می‌تواند باشد. هرچقدر به محصولات تنوع بیشتری داده‌ایم، شانس بیشتری برای جذب مشتری داشته‌ایم. در دنیا درصد استفاده از تبلیغات بسیار بیشتر از چیزی است که در ایران وجود دارد. در دنیا حدود 50 درصد از بودجه مارکتینگ شرکت‌ها به دیجیتال مارکتینگ اختصاص می‌یابد. در ایران بهترین آمارها حدود کمتر از 15 درصد است. اکثر آن هم به سمت فضای سوشال می‌رود. ما به دنبال آن هستیم که این سهم را بیشتر کنیم.»

image

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «هرچقدر راه‌حل‌های بهتر و بیشتر به کسب‌وکارها ارائه دهیم، عدد اشاره شده در بالا بیشتر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، به این نتیجه رسیده‌ایم که کسب‌وکارها هزینه زیادی را برای طراحی بنر اختصاص می‌دهند؛ بنابراین در یکتانت درحال‌توسعه ابزاری هستیم که با ارائه چند المان مانند لوگو، برند، عکس و یک تیتر، ما برای آنها بنر را بسازیم. همین ابزارهای کوچک کار کسب‌وکارها را راحت می‌کند. یکتانت توانسته در فاصله کوتاه حضورش در بازار ایران، گره‌های بسیاری را از بازار تبلیغات آنلاین ایران باز کند.»

انتشار گزارش سالانه با هدف شفافیت در بازار و ایجاد ایده برای کسب‌وکارها 

مهدیه معظمی، مدیر روابط‌عمومی یکتانت در خصوص هدف این شرکت از انتشار گزارش سالانه خود گفت: «اولین گزارش سالانه ما مربوط به بازه زمانی مهر 97 تا مهر 98 بود. سال گذشته به خاطر کرونا نتوانستیم گزارش خود را منتشر بکنیم اما امسال تلاش کردیم حتماً گزارش منتشر شود چرا که شعار اصلی ما شفافیت در اطلاعات است. گزارش مهر 98 ما نسبت به این گزارش محتاطانه‌تر بود ولی این گزارش با اعتقاد به اینکه شفافیت می‌تواند به فضای کسب‌وکاری کمک کند منتشر شده است. از سمت دیگر تلاش کردیم این اطلاعات کاربردی باشد. تبلیغ‌کننده‌ها با این گزارش بیشتر با ترندهای روز آشنا می‌شوند. به‌عنوان نمونه در این گزارش مشخص شد که بسیاری از کسب‌وکارها به سمت تبلیغات هدفمند می‌روند. در سال 98، 13 درصد کمپین‌ها هدفمند بود ولی این عدد در سال 99 به 43 درصد رسید. کسب‌وکارها می‌توانند از این اطلاعات برای استراتژی تبلیغات خود ایده بگیرند. در تدوین این گزارش، بیشتر تمرکز ما بر روی داده‌های مورد نیاز گروه‌های تبلیغ‌کننده بوده و خیلی سراغ داده‌های جذاب برای کاربرها نرفتیم. تبلیغ‌کننده‌ها طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند. از مدیران کسب‌وکارها تا مدیران مارکتینگ و دیجیتال مارکترها. در فصل تبلیغ‌کننده‌ها بیشتر به نیاز دیجیتال مارکترها و مدیران مارکتینگ توجه داشته‌ایم. در بخش ترندهای وب به نیازهای مدیران سطح بالاتر سازمان‌ها برای طراحی استراتژی مارکتینگ توجه داشته‌ایم. این گزارش در وب‌سایت و سوشال‌مدیاهای یکتانت وجود دارد و دوستان می‌توانند بیشتر درباره جزئیات منتشر شده توسط ما بدانند.»

image

معظمی با اشاره به بحران کرونا و تأثیر آن در فعالیت‌های یکتانت اظهار داشت: «شروع کرونا با اوج فصل کاری ما یعنی سال نو هم‌زمان شد. این موضوع تأثیر خود را روی کسب‌وکار ما گذاشت. از همان ابتدا دوستان دورکار شدند. کمی بعد شرایط تغییر کرد و رکود ابتدایی بازار به رونق بازار منجر شد. یکی از وظایفی که برای خود متصور هستیم کمک به کسب‌وکارهای دیگر است. کاری که کردیم این بود که هزینه یکسری از کمپین‌های خود که تأثیر مستقیمی در جذب مشتری دارند را نزدیک به 70 درصد کاهش دادیم تا کسب‌وکارها راحت‌تر از آنها استفاده کنند. سعی کردیم به کسب‌وکارهایی که تا امروز وارد این حوزه نشده‌اند آموزش بدهیم. وبینارهایی را به‌صورت رایگان برگزار کردیم. در ابتدا سعی کردیم سرویس‌های خود را معرفی کنیم. پس از آن سراغ بقیه بخش‌های کسب‌وکاری و دیگر فانکشن‌ها رفتیم تا توجه‌ها کسب‌وکارها از فضای آفلاین وارد فضای آنلاین شود در بخش مسئولیت اجتماعی نیز خوشبختانه امروزه نگاه‌ها در ایران به مسئولیت اجتماعی در حال تغییر است. قبلاً بیشتر جنبه مارکتینگی داشت ولی الان بهتر شده است. وظیفه فعلی ما این است که دانشی که در این حوزه وجود دارد را به کسب‌وکارهای فعال در بازار منتقل کنیم. سعی کرده‌ایم در ایونت‌های مرتبط، مشارکت داشته و اسپانسر شویم. امروزه خوشبختانه همه ما را به‌عنوان یکی از فعالان این بخش می‌شناسند و خودشان سراغ ما می‌آیند.»

تصویب طرح صیانت مجلس موجب تزریق ناامیدی می‌شود

پس از پایان سخنان مدیر روابط‌عمومی یکتانت، خبرنگاران حاضر در نشست که به‌صورت آنلاین این نشست را دنبال می‌کردند سؤالات خود را مطرح‌کردند. خبرنگار کلیک با اشاره به طرح جنجالی صیانت در مجلس این پرسش را مطرح کرد که در صورت تصویب این طرح، چه آینده‌ای برای این کسب‌وکارها قابل تصور است؟ مدیرعامل یکتانت در پاسخ به این سؤال گفت: «در بخش وب‌سایت‌ها، تأثیر این طرح بر روی یکتانت تأثیر کمتری خواهد بود. این طرح بیشتر سوشال‌مدیاها را تحت تأثیر خواهد گذاشت. بیایید تصور کنیم که این طرح قرار است موجب کاهش 50 درصدی درآمد کسب‌وکارهای فعال در سوشال‌مدیاها شود. این اتفاق روی زندگی همه‌ی ما تأثیر خواهد گذاشت. البته این موضوع در صورتی است که این سناریو اتفاق بیفتد. وقتی مردم و کسب‌وکارها از موضوعی متضرر شوند، تأثیر آن بر روی یکتانت هم خواهد بود. من فکر می‌کنم با این مدل، طرح اجرا نخواهد شد. امیدوارم فکر بیشتری درباره این طرح صورت بگیرد. تأثیر بزرگ‌تری که فکر می‌کنم در بلندمدت روی ما می‌گذارد، تزریق ناامیدی است. اگر افراد متخصص ما ناامید شوند اتفاق بسیار بدتری است و باید جلوی آن گرفته شود. در یکتانت نیز جریان و فرست ادز بیشتر تحت تأثیر این طرح قرار می‌گیرند. البته این موضوع به شکل یک دومینو است و روی همه ی لایه‌های کسب‌وکارها تأثیر می‌گذارد. امیدواریم بیشتر بر روی این طرح فکر شود.»

image

مؤمنی در پاسخ به سؤال دیگری از سوی خبرنگار آی تی ایران نیز در خصوص سهم تبلیغات ویدئویی از کل تبلیغات آنلاین یکتانت اظهار داشت: «سهم کنونی از تبلیغات ویدئویی کمتر از 5 درصد از لحاظ درآمدی است اما هرچه جلوتر برویم این سهم بیشتر می‌شود.» مدیر محصول یکتانت نیز در پاسخ به این سؤال گفت: «ما دی 99 این سرویس را لانچ کردیم. ابتدا تبلیغات ویدئویی و سپس ریتارگتینگ ویدئویی راه افتاد و تا ماه آینده تبلیغات رفتار محور ویدئویی خواهیم داشت. در تلاش هستیم تا تبلیغ‌کننده‌ها را با ارزش این نوع تبلیغات آشنا کنیم. تبلیغات پیش‌نمایش ویدئویی لازم نیست حتماً به‌صورت ویدئو باشد. سعی می‌کنیم قرار دادن سایر انواع تبلیغات مثل بنر را برای آنها ارائه دهیم. الان تبلیغات ویدئویی به‌صورت پیش‌نمایش وجود دارد و امیدواریم به‌صورت بنر و لوگوهای مشخص در داخل ویدئو هم اضافه شود.»

مدیر روابط‌عمومی یکتانت در پاسخ به سؤال خبرنگار پیوست مبنی بر نبود گزارش آماری به تفکیک نوع و صنعت هر تبلیغ‌کننده، خاطرنشان کرد: «ما هم دوست داریم در هر صنعتی به‌صورت مجزا گزارش بدهیم. برای تبلیغات بلک فرایدی گزارشی به این شکل منتشر کردیم اما اینکه در گزارش سالانه، تبلیغ‌کننده‌ها را دسته‌بندی کنیم، در مرحله کنونی دیتای ما تفکیک شده نیست و تلاش می‌کنیم برای 1400 این اتفاق بیفتد. هدف این گزارش این نبوده که صنایع را پوشش دهد اما امیدواریم در آینده به آن سمت هم پیش برویم.» 

سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکارهای مرتبط با تبلیغات آنلاین

خبرنگار اکوموتیو یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در نشست مجازی بود که سؤال خود را در بخش سرمایه‌گذاری شرکت مطرح کرد و این موضوع را مورد اشاره قرار داد که نوع سرمایه‌گذاری یکتانت چه تداخلی با شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد که کار آنها به‌صورت تخصصی سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ ها یا همان VCها است؟ مؤمنی در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: «جنس سرمایه‌گذاری یکتانت شبیه CVCها است و VC نیست. ما روی هر حوزه‌ای سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم و تمرکز ما روی حوزه‌هایی است که روی زنجیره ارزش یکتانت تأثیرگذار خواهد بود. ما در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که زیرساخت‌های ما بتواند در رشد آن کسب‌وکار کمک کند؛ بنابراین سراغ کسب‌وکارهای بی‌ربط به کار خودمان نمی‌رویم. مثلاً یکتانت اگر بر روی یک استارتاپ حوزه سئو یا رپرتاژ سرمایه‌گذاری کند چون زیرساخت‌هایی مرتبط با این حوزه را دارا بوده احتمالاً موفق‌تر از شرکت‌هایی است که از بیرون از این حوزه، بر روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. مثلاً ما تجربه فنی هندل کردن تعداد زیادی ریکوئست را داریم، ما هر دو سمت تبلیغ‌کننده و نمایش‌دهنده‌ها را با یکتانت آشنا کرده‌ایم و در این حوزه‌ها بهتر می‌توانیم ورود کنیم. ما به دنبال ایجاد ارزش افزوده در حوزه‌ها هستیم نه فقط سرمایه‌گذاری صرف. نوین هاب که اولین مورد در این زمینه بوده سال 99 به انجام رسید و امسال تمرکز بیشتری در این بخش داریم و بیشتر بر روی نمایش‌دهنده‌ها سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.»

image

مدیرعامل یکتانت در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگار تجارت نیوز در خصوص برنامه یکتانت برای سرمایه‌گذاری در خارج از کشور خاطرنشان کرد: «فکر می‌کنیم بازار ایران آن‌قدر بازار بزرگی است که تمرکز اصلی ما روی آن باشد اما تست‌هایی در بخش بین‌الملل داشته‌ایم. به‌عنوان‌مثال در نوین هاب، چند کسب‌وکار از بلغارستان، قزاقستان و آمریکا سرویس‌هایی را خریداری کرده‌اند. تمرکز اصلی ما روی بازار ایران است اما در آینده ممکن است به سمت بازارهای بین‌المللی هم برویم چون مزیت رقابتی ما یعنی قیمت ما به شدت کمتر از سرویس‌های خارجی مشابه است.» وی همچنین در پاسخ به سؤالی از خبرنگار GSM مبنی بر اینکه هزینه به‌ازای کلیک تمام شده برای مشتری‌های GSM بسیار جذاب است اما ممکن است برای ناشرها در بلندمدت آسیب‌رسان باشد گفت: «یکی از رسالت‌های ما این است که تکنولوژی را وارد تبلیغات کنیم و از طریق آن درآمدزایی را بیشتر کنیم. امروز سهم تعداد کمپین‌های سال 99 در بخش هدفمند، از 13 درصد سال قبل به 43درصد رسیده است. در درآمدی که یکتانت برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند نیز این تغییر دیده می‌شود. ازآنجایی‌که در این مدل تبلیغات، CTR بالاتری به دست می‌آید، افراد بیشتر روی آنها کلیک می‌کنند و نتیجه‌بخش‌تر است؛ بنابراین کسب‌وکارها قیمت کلیک را بالاتر می‌گذارند. این موضوع درآمد نمایش‌دهنده‌ها را نیز بیشتر می‌کند. ما با تمرکز روی این موضوع سعی می‌کنیم درآمدزایی نمایش‌دهنده‌ها را بالاتر ببریم.»

نیازمند تناسب قوانین با تغییرات سریع این حوزه هستیم

خبرنگار مجله کارنگ در بخش دیگری از این گفت‌وگو با مطرح‌کردن اینکه چه تعداد از 1100 وب‌سایتی که یکتانت با آنها همکاری می‌کنید جزو رسانه‌های باکیفیت کشور هستند به موضوع کلیک‌های تقلبی اشاره کرد. اسماعیلی در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: «تا سال گذشته پنل ما برای نمایش‌دهنده‌ها بسته بود و به‌صورت تأیید دستی اسکریپت به نمایش‌دهنده‌ها داده می‌شد. الان این فرآیند اتوماتیک است اما به معنای باز بودن این فضا نیست. این وب‌سایت‌ها، گلچین شده هستند که خودشان را از لحاظ کیفیتی به تبلیغ‌کننده‌ها اثبات کرده‌اند. تبلیغ‌کننده‌ها می‌توانند وب‌سایت‌هایی را که از آنها نتیجه نمی‌گیرند در لیست سیاه خود قرار بدهند و این گزینش‌ها که از سمت کسب‌وکارها انجام می‌شود باعث شده که وب‌سایت‌هایی که کیفیت خوبی ندارد در حاشیه قرار بگیرد و وب‌سایت خوب تقویت شود. بیشتر از 30 هزار درخواست تا امروز وجود داشته که ازاین‌بین 1100 وب‌سایت تأیید شده‌اند. همین عدد نشان می‌دهد که هر وب‌سایتی جزو نمایش‌دهنده‌های ما قرار نمی‌گیرد. درباره کلیک‌های تقلبی هم ما مدام تلاش می‌کنیم جلوی آنها را بگیریم و از روش‌های مختلف استفاده می‌کنیم. اولاً اینکه در زمان کلیک از آن‌هایی که با رفتار عادی کاربر مغایرت دارند جلوگیری می‌کنیم. علاوه‌برآن در بررسی‌های سیستماتیک و دستی در همکاری با نمایش‌دهنده‌هایی که کیفیت‌های ما را در نظر نمی‌گیرند بسیار قاطع هستیم.»

image

 

مؤمنی در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگار فارس درباره چالش‌هایی که خارج از حیطه فنی و کاری یکتانت در حوزه قوانین و آئین‌نامه‌ها وجود دارد گفت: «بزرگ‌ترین مشکل پلتفرم‌هایی شبیه ما بحث قوانین بیمه‌ای است. ماهیت بیزینسی ما به این شکل نیست که در قراردادهایمان با نمایش‌دهنده‌ها این‌طور باشد که کسی را استخدام کرده باشیم. به‌روز نبودن این قوانین و متناسب نبودن با بیزینس مدل‌های جدید مشکل ما است و بسیار هم جدی است. حاشیه سود بیزینس‌هایی مثل اسنپ و یکتانت خیلی بالا نیست. این حاشیه کوچک است و وقتی مثلاً قانونی می‌گوید 17 درصد جریمه برای بیزینس شما می‌گذاریم این موضوع تأثیر بالایی بروی کسب‌وکار ما خواهد داشت.» 

مدیرعامل یکتانت نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار آی چیزها درباره اینکه گزارش سال 99 یکتانت چقدر به KPI یکتانت نزدیک بوده و آیا پیشنهاد سرمایه پذیری هم داشته‌اید یا خیر اظهار داشت: «پیش‌بینی ما برای سال 99 رشد بیشتر از 3 برابری بود. این اتفاق در یکتانت رخ داد و حتی بالاتر هم بود. بخشی از این رشد ناشی از این بود که به‌واسطه کرونا، رشد حرکت کسب‌وکارها از تبلیغات سنتی به تبلیغات آنلاین رشد قابل‌توجهی بود. امسال نیز همین پیش‌بینی را داریم. درباره سرمایه‌گذاری، به‌صورت اکتیو ما به دنبال سرمایه‌گذار نبودیم اما پیش نهادهای زیادی به ما شده و در حال مذاکره هم هستیم. این سرمایه‌گذاری در صورت وقوع با هدف این است که به تبدیل شدن به مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران سرعت ببخشد. خود یکتانت اما فعلاً به سرمایه‌گذاری از لحاظ مالی نیاز ندارد.»

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)