خانهاخبار
چیپست مدیاتک Kompanio 1300T رسما معرفی شد؛ پردازنده‌ای برای تبلت‌ها

چیپست مدیاتک Kompanio 1300T رسما معرفی شد؛ پردازنده‌ای برای تبلت‌ها

مدیاتیک پس از شایعاتی درباره تراشه جدید خود، از چیپست کامپنیو 1300T مختص کاربری حرفه‌ای و گیمینگ پرده برداشت.
۱۴۰۰/۵/۵

مدیاتیک از چیپست کامپنیو 1300T که در حال حاضر بهترین و قویترین تراشه این شرکت برای تبلت‌ها و لپتاپ‌های مبتنی بر معماری آرم (Arm) است رونمایی کرد. این چیپست از نظر سخت‌افرازی مشابه پردازنده دیمنسیتی 1200 است و آن را می‌توان به عنوان به‌روز‌رسانی تراشه کامپنیو 1200 به حساب آورد که آذر سال پیش معرفی و رونمایی شد.

چیپست کامپنیو 1300T  از معماری نود 6 نانو‌متری TSMC بهره خواهد برد که تعداد هسته‌های آن به عدد هشت می‌رسد که به ترتیب از چهار هسته قوی کورتکس A78 و چهار هسته ضعیف کورتکس A55 تشکیل شده است.برجسته‌ترین ارتقا مربوط به بخش واحد گرافیکی است که از پردازنده گرافیکی Mali-G77 MC9 9 هسته‌ای تشکیل شده است که نسبت به پردازنده گرافیکی میان‌رده دیمنسیتی 1200 یعنیMali G-57 MC5  شاهد بهبود عملکرد چشمگیری هستیم.تراشه 1300T یک مودم 5G سرخود دارد و از حالت دو سیم‌کارت نیز پشتیبانی می‌کند و همینطور با پشتیبانی همزمان از دو اپراتور می‌تواند اتصال با سرعت بالا را برای کاربر به ارمغان بیاورد. در کنار این اتصالات، کامپنیو 1300T از شبکه Wi-Fi 6 و بلوتوث نسخه 5.2 نیز پشتیبانی می‌کند. 

image

چیپست کامپنیو 1300T قادر خواهد بود از دو نمایشگر 1080p یا فول اچ‌دی به طور همزمان پشتیبانی کند که خود این گواه بر این موضوع است که این تراشه برای تبلت‌ها و لپتاپ‌ها توسعه داده خواهد شد نه برای گوشی‌های هوشمند. در حالت تک نمایشگر، تراشه 1300T از رزولوشن بالای 2k یا 1440 با نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و ویدیوهای HDR10+ را نیز پخش می‌کند. در این تراشه یک APU یا واحد پردازش شتاب یافته قرار دارد که امکاناتی مانند AI-PQ (افزایش کیفیت تصویر با هوش مصنوعی) و فرامین صوتی را در اختیار کاربر می‌گذارد. همچنین کامپنیو 1300T می‌تواند با کیفیت 4K و سرعت 60 فریم‌بر‌ثانیه فیلمبرداری کند و از دوربین با سنسور 108 مگاپیکسلی نیز پشتیبانی می‌کند.  

طبق برخی اخبار، اولین سری تبلت‌هایی که قرار است با تراشه کامپنیو 1300T عرضه شوند در بازه زمانی سه‌ماهه مرداد تا مهر معرفی خواهند شد. البته شایان ذکر است که مدیاتک این خبر را تایید نکرده است ولی براساس برخی از شایعات تبلت انر V7 پرو که قرار است در نیمه شهریور معرفی شود از تراشه کامپنیو 1300T بهره خواهد برد. 

image

 

همچنین براساس امار و ارقام وبسایت Counterpoint Research، مدیاتک می‌تواند با تولید انبوه کامپنیو 1300T جایگاه خود را به عنوان بزرگترین تولید کننده تراشه در جهان حفظ کند. براساس این امار، سهم بازار مدیاتک می‌تواند تا 37 درصد نیز رشد کند. البته شایان ذکر است بازار برندهایی همچون کوالکام، اپل و Unisoc نیز در حال رشد است.

در حال حاضر بالای 30 گوشی هوشمند از پردازنده دیمنسیتی بهره می‌برند که شکل پایین برخی از آنها را نمایش می‌دهد:

image

 

براساس شواهد موجود، مدیاتک در نظر دارد پوشش محصولات فناوری را گسترش دهد و محصولاتی فراتر از گوشی‌هوشمند، تبلت‌ها و لپتاپ‌ها را به پشتیبانی خود درآورد. در حال حاضر، اغلب تلویریون‌های هوشمند از مودم‌های Wi-Fi ساخت شرکت مدیاتک بهره میبرند. به علاوه، مدیاتک تراشه‌های شبکه‌های فیبر نوری را نیز تامین می‌کند. 

image

 

درکنار تراشه کامپنیو 1300T مدیاتک از تراشه T750 رونمایی کرد که مخصوص اتصالات مختلف مانند انواع روتر است. این تراشه 6 نانومتری از پردازنده چهارهسته‌ای کورتکس A-55 با فرکانس 2 گیگاهرتر، مودم 5G، Wi-Fi 6 و پردازنده گرافیکی برای نمایشگرهای خارجی با روزولوشن تصویر 720p تشکیل شده است.  

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)