خانهاخبار
اسنپدراگون 895 و 895 پلاس به ترتیب روی نودهای ۴ نانومتری سامسونگ و TSMC قرار می‌گیرند

اسنپدراگون 895 و 895 پلاس به ترتیب روی نودهای ۴ نانومتری سامسونگ و TSMC قرار می‌گیرند

اگرچه اسنپدراگون 888 پلاس که تازه معرفی شده را هنوز در هیچ گوشی ندیدیم اما از همین حالا شایعات و خبرهایی درباره اسنپدراگون 895 به گوش می‌رسد.
۱۴۰۰/۴/۱۷

اسنپدراگون 865 بر اساس فرآیند N7P TSMC (نسل دوم 7 نانومتری‌ها) ساخته شده بود، اما کوالکام هنگام سفارش اسنپدراگون 888 به ساختار تراشه‌های سامسونگ تغییر کاربری داد. اسنپدراگون 888+ در همان گره 5 نانومتری سامسونگ ساخته شده است. این پردازنده تنها‌ در قسمت کلاک ارتقا یافت و Cortex-X1 با فرکانس 2.95 گیگاهرتز (از 2.84 گیگاهرتز افزایش می یابد) و NPU دارای حداکثر 32 TOP (از 26 TOPS بالاتر) بود.

حالا آیس یونیورس اظهار نظر کرده که سال آینده اوضاع متفاوت خواهد بود. او به طور مشخص گفته است که: «اسنپدراگون 895 توسط سامسونگ در گره 4 نانومتری خود ساخته می شود، در حالی که توسعه اسنپدراگون 895+ به جای آن در کارخانه‌های TSMC  انجام می‌شود».

هر دو پردازنده نسخه اصلاح شده محصولات 5 نانومتری هستند، با این حال، هنوز هیچ خبری از عملکرد و کارایی باتری و ذخیره‌سازی انرژی این دو پردازنده منتشر نشده است.

این احتمال وجود دارد که پردازنده ‌های اسنپدراگون 895 و 895+ امسال از جدول زمانی مشابه دو نسخه 888 پیروی کنند. یعنی نسخه معمولی در ماه دسامبر یا ژانویه عرضه می‌شود و نخسه 895 پلاس نیز شش ماه پس از آن. اگر مسئله دیگری پیش نیاید امیدواریم تا آن زمان شاهد این دو‌ پردازنده باشیم.

تصمیماتی که کوالکام در سال گذشته اتخاذ کرد، باعث شد اپل بتواند این شرکت را محدود کند. درواقع اپل بیشتر ظرفیت تولید چیپست‌های 5 نانومتری شرکت TSMC را برای چیپست‌های A14 و M1 خریداری کرد و به این ترتیب امکان همکاری گسترده کوالکام با TSMC را سلب کرد. با این حال، گزارش شده که اپل سفارشات خود را تقسیم کرده و برای آیفون از تراشه‌های 4 نانومتری و برای آیپد از تراشه‌های 3 نانومتری استفاده خواهد کرد. در هرصورت حالا ظرفیت تولید کافی در کارخانه های TSMC وجود دارد که حتی MediaTek هم چیپست های 4 نانومتری را به این شرکت سفارش داده است. جالب‌تر اینکه احتمالا چیپست‌های 4 نانومتری مدیاتک، ممکن است اولین تراشه های 4 نانومتری باشند که به بازار می‌آیند که البته با هزینه‌های گزافی همراه خواهند بود.

image

 

انتظار می‌رود سامسونگ هم از معماری 4 نانومتری خود برای ساخت Exynos 2200 استفاده کند که اولین تراشه با پردازنده گرافیکی AMD RDNA 2 خواهد بود. کوالکام ساختار 4 نانومتری سامسونگ را برای مودم‌های X65 و X62 5G خود انتخاب کرده، بنابراین استفاده از پردازشگر مشابه برای اسنپدراگون 895 (که دارای مودم X65 یکسان است) کاملاً منطقی است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)