خانهاخبار
نسل جدید مک بوک پرو با پردازنده M1X و مک بوک ایر ۲۰۲۲ با پردازنده M2 روانه بازار خواهند شد

نسل جدید مک بوک پرو با پردازنده M1X و مک بوک ایر ۲۰۲۲ با پردازنده M2 روانه بازار خواهند شد

به تازگی شایعاتی درباره نسل بعدی مک‌بوک‌ها و پردازنده استفاده شده در آنها منتشر شده که در ادامه نگاهی به آنها می‌اندازیم.
۱۴۰۰/۴/۱۶

به گفته @Dylandkt، مدل‌های جدید مک بوک پرو قرار است در سال جاری و با پردازنده اپل M1X به بازار بیایند؛ شرکت اپل در سال آینده نیز بنا دارد تا نسل جدید مک بوک ایر را با طراحی کاملا جدید و پردازنده M2 معرفی کند که مسلما قدرت کمتری به نسبت مدل پرو خواهد داشت.

پردازنده M1X با تکنولوژی N5P شرکت TSMC ساخته شده که نسخه بهبود یافته همان لیتوگرافی ۵ نانومتری به کار رفته در پردازنده M1 است. معماری هسته در این پردازنده احتمالا به مانند M1 خواهد بود؛ این هسته‌ها که Firestorm و Icestorm نام دارند در پردازنده موبایل A14 نیز دیده می‌شوند.

طراحی داخلی مک بوک ایر M1

@Dylandkt همچنین ادعا می‌کند که M1X دارای ۱۰ هسته پردازشی است که ۸ عدد از آنها هسته‌های پرقدرت و ۲ هسته دیگر از نوع کم مصرف هستند؛ این معماری در مقایسه با مدل ۴+۴ به کار رفته در M1‌ متفاوت است. تعداد هسته‌های پردازشگر گرافیکی نیز که در نسل فعلی ۸ هسته است، افزایش یافته و احتمالا دو یا چهار برابر شده است. با استناد به شایعات، احتمالا نسخه‌ای از مک مینی نیز با پردازنده M1X انتشار خواهد یافت.  

پردازنده اپل M2 بر خلاف M1X، از هسته‌های کمتری استفاده خواهد کرد؛ اما معماری و لیتوگرافی در آن تغییر کرده و احتمالا شاهد سرعت کلاک بالاتری نیز برای هسته‌ها خواهیم بود. گزارشی که پیش از این توسط Nikkei Asia منتشر شده بود، به این اشاره می‌کرد که اپل برنامه دارد تا چیپست‌های ۳ نانومتری را برای استفاده در نسل بعدی آیپد برو سفارش دهد. احتمالا، این بدین معناست که پردازنده M2 در آیپد پر‌و‌ها و همچنین مک بوک ایر جدید به کار خواهد رفت.

هر دوی این گجت‌ها دارای فن نیستند و به احتمال زیاد پردازنده M2 برخلاف M1X چندان گرم نخواهد شد و نیازی به دستگاهی با فن داخلی ندارد. البته ممکن است که اپل قصد استفاده از یک پردازنده در چند فرم مختلف از دستگاه‌ها را نداشته باشد و برای گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های خود پردازنده‌هایی جداگانه را طراحی و تولید کند.

Nikkei Asia همچنین ادعا می‌کند که پردازنده نسل‌های بعدی آیفون با لیتوگرافی ۴ نانومتری ساخته شده‌اند و به نظر می‌رسد که باید منتظر معرفی پردازنده موبایل جدیدی نیز از سوی این شرکت باشیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)