خانهاخبار
اپل در تدارک جلوگیری از ردیابی ایمیل کاربران در iOS 15

اپل در تدارک جلوگیری از ردیابی ایمیل کاربران در iOS 15

اپل بنا دارد تا در iOS 15 از ردیابی ایمیل کاربران جلوگیری کند.
۱۴۰۰/۳/۲۱

بسیاری از شرکت‌ها و تبلیعات کنندگان به دنبال اطلاعاتی هستند که با فرستادن ایمیل‌های تبلیغاتی می‌خواهند به آن دست پیدا کنند. زمانی که کاربر این ایمیل را باز می‌کند و انچه می‌خواند به رویت این شرکت‌ها می‌رسد و آن‌ها از این اطلاعات در جهت اهداف تبلیغاتی بهره می‌برند. در همین رابطه شرکت‌هایی وجود دارند که حتی زمان باز شدن ایمیل توسط کاربر را نیز اعلام می‌کنند.

بخش اعظم این پایش‌های اطلاعاتی به واسطه پیکسل‌های موجود در ایمیل‌های ارسالی بدست می‌اید به این صورت که عکس یا گرافیک موجود درایمیل زمانی که بارگذاری می‌شود این اطلاعات را بدست می‌اورد. برخی از این پیکسل‌ها پیچیده‌تر و حتی مرموز‌تر هم هستند و به صورت نامرئی در ایمیل وجود دارند و کاربر از بارگذاری آن‌ها مطلع نمی‌شود، اما به محض باز شدن ایمیل توسط کاربر اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات شامل ای‌پی ادرس کاربر و برخی دیگر می‌شود که توسط شرکت‌های تبلیغاتی جمع‌آوری می‌شود. اپل در iOS 15، آیپد اواس ۱۵ و macOS Monterey قصد دارد تا از این کار جلوگیری کند و با قرار دادن حریم خصوصی ایمیل و محافظت از آن اینکار را می‌کند.

image

این گزینه به طور پیش فرض فعال نیست، اما اپل هنگام ارتقا به iOS 15 ان را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. این گزینه در تنظیمات و در بخش ایمیل قابل رویت است و به راحتی فعال می‌شود. در macOS Monterey نیز می‌توان به تنظیمات رجوع کرد و سپس در بخش حریم خصوصی گزینه Protect Mail Activity را فعال کرد. هنگامی که این گزینه فعال شد، آی‌پی ادرس شما پنهان می‌شود و تمام محتوا به طور خصوصی و در پس زمینه بارگذاری می‌شود و به واسطه چندین سرور پروکسی یک آی‌پی ادرس تصادفی به کاربر اختصاص داده می‌شود و در نهایت کاربر یک ایمیل را به صورت ایمن باز می‌کند.

اپل این ویژگی را بدین گونه توضیح می‌دهد:

ایمیل‌هایی که دریافت می‌کنید ممکن است شامل پیکسل‌هایی مخفی باشد که به فرستنده ایمیل اجازه می‌دهد تا اطلاعات مربوط به شما را ذخیره کند. به محض باز کردن ایمیل، اطلاعات مربوط به فعالیت شما بدون توانایی در کنترل آن به اشترام گذاشته می‌شود و به راحتی توسط فرستنده جمع‌آوری می‌شود. فرستندگان ایمیل می‌توانند بفهمند چه موقع و چندبار ایمیل باز شده است، اطلاعات آی‌پی ادرس کاربر و موقعیت مکانی و سایر اطلاعات مربوط به رفتار شما جمع‌اوری می‌شود.

اگر بخواهید گزینه Mail Privacy Protection را فعال کنید، از حریم خصوصی شما در هنگام باز کردن ایمیل و رفتارهای شما در هنگام بودن در ایمیل‌ها محافظت می‌شود. اینکار با باز کردن ایمیل‌ها در پس زمینه اتفاق می‌افتد و اپل اجازه پایش اطلاعات کاربر به فرستنده‌های ایمیل را نمی‌دهد. علاوه بر این، این باز شدن ایمیل به واسطه چندین سرور پروکسی هدایت می‌شود و از فاش شدن آی‌پی شما جلوگیری می‌کند. به جای نشان دادن آی‌پی شما که موقعیت مکانی را نیز لو می‌دهد، اپل یک آی‌پی ادرس تصادفی ایجاد می‌کند و با اختصاص آن به دستگاه شما از لو رفتن اطلاعات جلوگیری می‌کند. در نتیجه فرستندگان ایمیل تنها به اطلاعات عمومی دسترسی پیدا می‌کنند و از لو رفتن اطلاعات شما جلوگیری می‌شود.

قابل ذکر است زمانی که آی‌پی ادرس شما با اطلاعات موقعیت مکانی همخوانی نداشته باشد، این اطلاعات فاقد ارزش خواهند بود و دیگر شرکت فرستنده ایمیل قادر به رهیابی کاربر و ایجاد پروفایلی از آن را نخواهد داشت. قبلا هم محافظت از ایمیل در iOS صورت می‌کرفت، اما این قابلیت جدید بسیار برتر است چراکه احتیاجی به هیچ نگرانی نیست و کاربر به راحتی می‌تواند ایمیل‌هایش را باز کند در حالی که محافظت در پس زمینه به صورتی دقیق صورت گرفته است.

image

البته فرستندگان ایمیل هنوز می‌توانند با فرستادن لینک‌ رفتار شما را مدنظر قرار دهند و باید مراقب اینگونه ایمیل‌ها بود، ولی در پس زمینه هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و همه‌چیز کاملا ایمن خواهد بود. حریم خصوصی ایمیل با iCloud Private Relay به خوبی هماهنگ می‌شود و این قابلیت در +‌iCloud‌ وجود دارد. +‌iCloud‌ سرویس پولی اپل است که با اشتراک ماهیانه یک دلار می‌تواند با اختصاص آی‌پی‌های تصادفی از لو رفتن موقعیت و اطلاعات شما جلوگیری کند و دیگر هیچ سرویس تبلیغاتی نمی‌تواند پروفایل شما را جمع‌آوری کند. +‌iCloud‌ دقیقا VPN نیست، اما عملکردی مشابه آن دارد و برای افرادی که تمایلی به استفاده از VPN ندارند بسیار کاربردی خواهد بود. معمولا افراد مسن بیشتر به دنبال محافظت از ردیابی و کلاهبرداری هستند و می‌تواند برای این دسته از افراد کارا باشد.

image

طبق گزارشی که وال استریت ژورنال منتشر کرده، بسیاری شرکت‌های تبلیغاتی از این حرکت اپل ابراز نگرانی کرده و در مورد اینده این صنعت نگرانی‌هایی به وجود آمده است. مدیر یکی از شرکت‌های تبلیغاتی اعلام کرده که این کار اپل از حرکتش در اوایل سال جاری در خصوص ویژگی App Tracking Transparency بسیار خطرناک‌تر است و ممکن است این صنعت را در خطری جدی قرار دهد. با این کار ممکن است آی‌پی به طور کامل از بین برود و اینکار ادامه فعالیت برای بسیاری شرکت‌ها را دشوار می‌کند.

در مورد محافظت از حریم خصوصی ایمیل، تبلیغات کنندگان از اینکه اپل اینکار را مسدود کرده متعجب شده‌اند چراکه دانستن این موضوع که ایمیل‌هایشان کارکردی درست دارد یا خیر بسیار سخت می‌شود. این ویژگی جدید حریم خصوصی می تواند گوگل را به اتخاذ تصمیم مشابه برای کروم تحریک کند و سخنگوی گوگل در واقع گفت در حال بررسی ویژگی مشابهی برای مسدود کردن ادرس‌های آی‌پی است. محافظت از حریم خصوصی و ایمیل‌ها می‌تواند به تنهایی دلیلی برای ارتقا به آخرین نسخه سیستم عامل موبایلی اپل باشد، فارغ از اینکه دیگر قابلیت‌ها چقدر کاراریی دارند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)