خانهاخبار
AMD سری کارت گرافیک‌های مخصوص لپ‌تاپ RX 6000M را معرفی کرد

AMD سری کارت گرافیک‌های مخصوص لپ‌تاپ RX 6000M را معرفی کرد

شرکت AMD امروز در مراسم Computex 2021 از برخی محصولات متفاوت رونمایی کرده که در ادامه نگاهی به آنها می‌اندازیم.
۱۴۰۰/۳/۱۲

شرکت AMD شب گذشته و در رویداد Computex 2021 از برخی محصولات جدید خود رونمایی کرد. اولین و مهمترین آنها سری کارت گرافیک‌های Radeon RX 6000M است که جدیدترین و قدرتمندترین کارت گرافیک‌های این شرکت هستند که مخصوص لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند.

سری RX 6000M در حال حاضر شامل کارت گرافیک‌هایی چون RX 6800M که پرچمدار آن به حساب می‌آید و دارای ۴۰ واحد پردازشی و ۱۲ گیگابایت حافظه ویدیویی است؛ RX 6700M که با ۳۶ واحد پردازشی و ۱۰ گیگابایت حافظه ویدیویی عرضه می‌شود و در نهایت RX 6600M با ۲۸ واحد پردازشی و ۸ گیگبایت حافظه ویدیویی است، می‌شود.

image

 

همه این کارت گرافیک‌ها از حالت رهگیری پرتوها یا همان Ray Tracing با کمک از رم و پردازنده پشتیبانی کرده و به ترتیب شامل ۹۶، ۸۰ و ۳۲ مگابایت حافظه Infinity Cache جهت افزایش سرعت پردازش هستند.

AMD ادعا می‌کند که RX 6800M توانایی اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1440p و فریم ریت ۱۲۰ فریم بر ثانیه را دارد؛ در حالی که RX 6700M می‌تواند بازی‌های را با رزولوشن 1440p و فریم ریت ۱۰۰ اجرا کند. در نهایت، RX 6600M نیز توان اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1080p و فریم ریت ۱۰۰ فریم بر ثانیه را دارد. به گفته AMD، این عملکرد با استفاده از بالاترین تنظیمات گرافیکی بازی به دست آمده است.

لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های AMD Ryzen استفاده می‌کنند با این کارت گرافیک‌ها بسیار توانمندتر شده و از تکنولوژی‌هایی مانند AMD Smart Access Memory که به پردازنده اجازه می‌دهد تا به حافظه GDDR6 روی کارت گرافیک دسترسی پیدا کند و همچنین AMD SmartShift Technology که با توجه به نوع کار انجام شده، نیروی بیشتری به پردازنده و یا کارت گرافیک ارسال می‌کند؛ نیز پشتیبانی خواهد کرد.

image

 

AMD همچنین برنامه جدید خود به نام Advantage Design Framework را معرفی کرده که در واقع تعاملی با سازندگان لپ‌تاپ‌ها جهت استفاده از قطعات و سرویس‌های این شرکت در محصولات آنها است. لپ‌تاپ‌هایی که جزو این برنامه عرضه می‌شوند، شامل پردازنده، کارت گرافیک، نرم افزار و دیگر ویژگی‌های AMD مانند FreeSync هستند.

از برخی لپ‌تاپ‌ها که در این برنامه عرضه خواهند شد، می‌شود به ایسوس ROG Strix G15 و G17 اشاره کرد که از کارت گرافیک Radeon RX 6800M، پردازنده Ryzen 5900X و سایر تکنولوژی‌های AMD استفاده کرده و از اوایل ماه ژوئن در دسترس قرار خواهد گرفت.

AMD  همچنین در این رویداد از تکنولوژی مورد انتظار FidelityFX Super Resolution یا FSR خود رونمایی کرد که همانند تکنولوژی Deep Learning Super Sampling یا همان DLSS به کار رفته در کارت گرافیک‌های Nvidia، وظیفه آپسکیل کردن تصاویر در بازی‌ها از یک رزولوشن پایین‌تر را دارد تا نرخ فریم را در بازی‌های سنگین بهبود بخشد و همچنین امکان استفاده از ویژگی‌هایی مانند Ray Tracing نیز در کنار حفظ کیفیت تصویر و ثبات فریم ریت، فراهم می‌کند.

image

 

تکنولوژی FSR بر خلاف DLSS از یادگیری ماشینی استفاده نمی‌کند و به صورت فریم به فریم کار خواهد کرد. به همین دلیل، نیاز به سخت افزار مخصوص یادگیری ماشینی نداشته و روی بیشتر کارت گرافیک‌ها مانند سری AMD RX 6000، RX 5000، RX 500، سری Vega و در نهایت حتی سری 10XX کارت گرافیک‌های Nvidia نیز کار می‌کند.

همانند Nvidia، AMD نیز FSR را با پشتیبانی از تنظیمات مختلف عرضه کرده و آنها شامل حالت حداکثر کیفیت، کیفیت متوسط و تمرکز روی فریم ریت هستند و استفاده از هر یک از آنها، به عهده سازنده بازی خواهد بود. با وجودی که این تکنولوژی روی کاغذ بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما در عمل و در مقایسه با DLSS بسیار ساده بوده و ویژگی‌هایی مانند بازسازی تصویر به وسیله هوش مصنوعی و یا محاسبات مربوط به بردار‌های حرکتی را ندارد. در واقع، این تکنولوژی مشابه حالت‌های آپسکیلینگی است که در برخی تلویزیون‌های هوشمند شاهد آن هستیم و علت کار کردن آن روی اکثر کارت گرافیک‌های پیشین این شرکت نیز همین است.

AMD یک دمو از FSR نیز نشان داد که در حال اجرا بر روی یک کارت گرافیک Nvidia Gefore GTX 1060 بود و با وجود افزایش فریم ریت در هنگام استفاده از این تکنولوژی، تصویر در ویدیوی نمایش داده شده کمی تار تر از قبل بود؛ البته بهتر است فعلا از قضاوت خودداری کرد و باید تا ۲۲ ژوئن (۱ تیر) جهت عرضه رسمی این تکنولوژی صبر کنیم.

image

 

در نهایت، این شرکت دو APU جدید را نیز برای دسکتاپ‌ها معرفی کرده که شامل Ryzen 7 5700G و Ryzen 5 5600G هستند. این پردازنده‌ها از معماری Zen 3 به کار رفته در سایر پردازنده‌های سری Ryzen 5000 استفاده کرده و شامل کارت گرافیک آنبورد Radeon نیز هستند.

پردازنده Ryzen 7 5700G دارای هشت هسته و ۱۶ رشته است، کلاک اسپید پایه آن ۳.۸ گیگاهرتز بوده که در حالت بوست شده به ۴.۶ گیگاهرتز خواهد رسید. کارت گرافیک آنبورد قرار گرفته در کنار آن ۸ واحد پردازشی دارد و مصرف انرژی آن نیز ۶۵ وات است.

image

 

در سوی دیگر Ryzen 5 5600G یک پردازنده شش هسته‌ای با ۱۲ رشته است و سرعت کلاک پایه آن ۳.۹ گیگاهرتز بوده که در حالت بوست به ۴.۴ گیگاهرتز می‌رسد. پردازنده گرافیکی آنبورد آن ۷ واحد پردازشی دارد و مصرف انرژیش نیز مانند مدل دیگر ۶۵ وات است. این APU ها با سیستم خنک کننده Wraith Steal عرضه خواهند شد.

پردازنده Ryzen 7 5700G قیمت ۳۵۹ دلاری و Ryzen 5 5600G نیز قیمت ۲۵۹ دلاری دارد. این پردازنده‌ها از تاریخ ۵ آگوست (۱۴ مرداد) در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.

image

 

درباره کارت گرافیک‌ها و APU های جدید AMD چه می اندیشید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)