خانهاخبار
گوگل اندروید 12 را به همراه تغییرات ظاهری فراوان معرفی کرد

گوگل اندروید 12 را به همراه تغییرات ظاهری فراوان معرفی کرد

شرکت گوگل در رویداد گوگل I/O 2021 خود که از شب گذشته آغاز شده، دوازدهمین نسخه از سیستم عامل اندروید را معرفی کرد و در ادامه نگاهی به ویژگی‌های آن می‌اندازیم.
۱۴۰۰/۲/۲۹

پس از عرضه چند نسخه پیش نمایش مخصوص توسعه دهندگان در ماه‌های گذشته، سیستم عامل اندروید 12 به طور رسمی معرفی شد و حالا به مرحله بتا رسیده است. این بتا در ابتدا در انحصار دستگاه‌های پیکسل قرار می‌گیرد و به مرور برای سایر دستگاه‌ها نیز قابل دسترسی خواهد بود.

اندروید 12، بزرگترین تغییرات در تاریخ این سیستم عامل در زمینه رابط کاربری را به همراه دارد و با الهام از زبان طراحی جدید به نام Material You ساخته شده ‌است. این نسخه از اندروید تمرکز بسیاری روی شخصی سازی داشته و ویژگی اصلی قابلیت جدید تم سازی آن، استفاده از رنگ‌های والپیپر انتخابی شما جهت ایجاد تم برای گوشی است.

کافی است یک عکس را به عنوان والپیپر انتخاب کنید تا سیستم به طور اتوماتیک رنگ‌های اصلی آن را تشخیص داده و تمی را برای دستگاه شما انتخاب خواهد کرد که بیشترین همخوانی را با والپیپرتان دارد. این رنگ‌ها در کل سیستم عامل از جمله منوی اعلان‌ها، لاک اسکرین، کنترل صدا، ویجت‌ها و ... به چشم می‌خورد.

در محیط این سیستم عامل نیز شاهد حرکت سریع‌تر و انیمیشن‌های روان تر هستیم تا حس تازگی و سرعت بیشتری در هنگام کار با گوشی به کاربر داده شود. عملکرد این سیستم عامل نیز بهینه‌تر شده و شاهد کاهش ۲۲ درصدی زمانی هستیم که پردازنده به آن برای انجام کار‌های اصلی سیستمی نیاز داشت. همچنین میزان استفاده سیستم از هسته‌های بزرگ‌تر پردازنده نیز ۱۵ درصد کاهش یافته است.

منوی اعلان‌ها، تنظیمات سریع و منوی پاور نیز شاهد تغییراتی بوده‌اند و به گفته گوگل منوی اعلان‌ها ساده‌تر و جذاب‌تر شده و نمایش بهتری از اعلان‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تنظیمات سریع که پس از نخستین سوایپ به کاربر نمایش داده می‌شدند نیز کمتر شده‌ و حالا تنها چهار عدد هستند؛ به دلیل عجیبی طراحی آنها نیز دیگر به شکل یک آیکون نیست و گوگل فضای زیادی را با استفاده از توضیحات بی‌دلیل در کنار گزینه‌ها، هدر داده است.

image

 

گوگل پی و تنظیمات خانه هوشمند نیز سرانجام در منوی تنظیمات سریع قرار گرفته‌اند و با فشردن طولانی مدت دکمه پاور نیز می‌توان به دستیار گوگل دسترسی پیدا کرد. این روش برای استفاده از دستیار گوگل، پیش از این توسط برخی اسکین‌های دیگر اندروید استفاده می‌شد و حالا روش دیگری برای دسترسی به این ویژگی به غیر از فرمان صوتی و سوایپ از گوشه پایینی نمایشگر محسوب می‌شود.

در منوی تنظیمات، داشبورد جدیدی مربوط به تنظیمات حریم خصوصی قرار گرفته که به شما دسترسی اپلیکیشن‌ها را نشان داده و همچنین اعلام می‌کند که چه اپلیکیشنی در حال استفاده از اطلاعات شخصی کاربر است. شما در این داشبورد می‌توانید به آسانی دسسترسی اپلیکیشن‌ها را کنترل کرده و آنها را محدودتر یا گسترده‌تر سازید.

با توجه به تمرکز بیشتر گوگل بر روی حریم شخصی، گزینه‌ای نیز در بالای سمت راست گوشی به شما اطلاع خواهد داد که دوربین و میکروفون تلفن هوشمندتان در چه زمانی فعال است. شما حالا می‌توانید دسترسی اپلیکیشن‌ها را نیز به این سنسور‌ها به صورت کامل قطع کنید.

image

 

برخی اپلیکیشن‌ها نیز مانند برنامه‌های هواشناسی که نیاز به موقعیت دقیق شما ندارند و دانستن شهر برای آنها کفایت می‌کند، دیگر به موقعیت دقیق کاربر دسترسی ندارد و تنها اطلاعاتی مانند شهر و کشور را در دست خواهند داشت.

سیستم Private Compute Core اندروید نیز به گزینه‌هایی مانند Live Caption، Now Playing و Smart Reply اجازه می‌دهد تا تمام پردازش مربوط به صدا و زبان را درون گوشی انجام داده و این اطلاعات را جهت افزایش امنیت کاربر، وارد شبکه‌ای نکند. پروتوکل‌های Private Compute Core به صورت اوپن سورس موجود است و کارشناسان امنیتی می توانند امنیت این سرویس را تایید کنند.

اندروید 12 همچنین قابلیت‌های جدیدی برای افراد کم‌ بینا در خود قرار داده و همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از اسکرین‌شات‌های ادامه دار، ویجت‌هایی برای گفتگو با مخاطبین انتخابی کاربر و در نهایت عملکرد بهتر در زمینه تعامل با سایر دستگاه‌ها است.

image

 

شما درباره قابلیت‌های جدید اندروید 12 چه فکر می‌کنید؟ آیا از تغییراتی که گوگل در آخرین نسخه سیستم عامل موبایل خود قرار داده استقبال می‌کنید یا آنها را کافی نمی‌دانید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

کیان

۱۴۰۰/۳/۵
واقعا چند سالی بود ک اندروید خسته کننده شده بود نسبت به آی او اس اصلا اندروید آپدیت های بزرگ و درست حسابی نمیداد و همیشه با آپدیت های ساده و کوچیک و یا امنیتی مخاطبانشو ناامید میکرد اما این اندروید 12 فک کنم تغییرات خیلی بزرگی داره و باید خیلی جالب باشه . من شخصا عاشق سیستم عامل آیفون هستم و بنظر من هیچ سیستم عاملی به آی او اس نمیرسه چه از نظر زیبایی و چه کارایی و سرعت و مچ بودن با سخت افزار واقعا آی او اس یه چیز دیگست من بارها رفتم سمت آیفون و همیشه هم از خرید آیفون راضی بودم آخرین باری ک آیفون خریدم همین چند ماه پیش بود اما خب کسایی ک گوشی باز هستن نمیتونن روی یه گوشی بمونن حداقل من ک اینجوری هستم و هر 6 الی 8 ماه یه گوشی جدید میگیرم گوشی قبلیم آیفون 11 بود و واقعا ازش راضی بودم حتی از نظر باطری ک همه میگن باطریهای آیفون ضعیفه ولی آیفون 11 واقعا بخاطر داشتن سیستم عامل بهینه خیلی خوب از پس یه روز کار سنگین برمی اومد ولی خب بعدش ک گلکسی اس 21 اولترا اومد محو طراحیش شدم و آیفونمو ک نو خریده بودم بعد سه ماه استفاده ازش با 5 میلیون ضرر فروختمش و رفتم گلکسی اس 21 اولترا خریدم ک واقعا از این گوشی هم بشدت راضی هستم سرعتش دیوانه کنندست دوربین ها محشره باطری هم نمیشه گفت بی نظیر ولی قابل تحمله و بنظرم سریعترین گوشی ک تا الان بین گوشیهای پرچمداری ک خریدم همین گوشی بوده واقعا سریعه و خب فک کنم با اندروید 12 ک داره میاد خیلی خوب روی این گوشی بشینه و باید لذت بخش باشه کار باهاش . احتمالا گوشی بعدی ک میخرم یکی از پیکسل های گوگله ولی صبر میکنم وقتی اندروید 13 اومد لعد جدیدترین پیکسل گوگل رو میخرم چون اولین گوشی ک آپدیت های بزرگ اندروید براش میاد گوشی های گوگل هستش و خیلی خوبه ک زودتر از همه گوشیت آپدیت بشه و مجبور نباشی چندین ماه صبر کنی بخاطر یه آپدیت . موندم چرا شرکتهایی مث سامسونگ یا شیائومی یا هوآوی از اندروید خام استفاده نمیکنن ک ب محض اومدن اندروید جدید بتونن سریع این آپدیت رو بزارن برای همه گوشیاشون آخه توی اندروید چه نیازی به رابط کاربری شخصی وجود داره وقتی خود کاربر میتونه همه چیز رو خودش شخصی سازی کنه دیگه رابط کاربری معنی نمیده مثلا الان رابط کاربری شیائومی ک توی گوگل هم بعنوان یه لانچر POCO وجود داره خب به چه کاری میاد این رابط های کاربری مثل یه لانچر میمونن